2025-09-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dokumentera vrålen med inspelningsfunktionen på mobilen och registrera klockslagen det sker om det inte framgår i mobilens inspelning.

Sedan kontaktar du hyresvärden om denna frekventa störning och eftersom det sker före kl 22 då det enligt reglerna skall vara helt lugnt så kan det bli knepigare, men å andra sidan är det ju en störning som pågår frekvent och då är den inte acceptabel.

Värden kommer då skicka skriftlig rättelse brev till personen om bättring och med risk för kontraktet sägs upp om detta fortsätter med flera störningar.

Dock skall det nog tyvärr mycket till för att personen skall förlora sitt hyreskontrakt (eller i detta fall kommunen om det är dom som står för detta i denna lgh) då det ju är före kl 22
Tack för Tipset, har full koll på att om värden har fått via andra , så kan det få till få bort,ganska normalt att värden vill ha vad dom kan få i sina lägenheter, ,dock en väldigt repr värd . så konstigt
2025-09-05, 20:46
Medlem
Tror inte på psykisk sjukdom eller droger eftersom det är just 19-22. Hade det varit droger eller psykisk sjukdom så hade han vrålat vid alla möjliga tidpunkter. Det här är en person som sover på nätterna och sköter sin sysselsättning på dagarna och har någon högljudd fritidssysselsättning på kvällarna. Om du inte vågar prata med honom, lämna en anonym lapp i brevlådan där du informerar om hur mycket han låter och stör.
2025-09-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det kan vara någon med svåra nervsmärtor som inte vill äta starka smärtlindrande tabletter.

Jamen det vore väl bra om tråden kunde övergå till att folk bara rabblar upp allt som det KAN bero på, utan något som helst förslag till lösning eller liknande? Perfa!

Det kan vara som han klipper tånaglarna för tajt.
2025-09-05, 21:17
Medlem
McCarthy01s avatar
Kan vara en person med missbruksproblem som "flippar ur", får snedtändning eller snefylla. Hade en sådan granne för flera år sen, han kunde börja skrika som en idiot mitt i natten, han lät verkligen sinnessjuk, eller som du säger, lät som någon som torterades till döds.

Troligast missbruk i kombination med psykisk sjukdom.
2025-09-05, 21:20
Medlem
fittanstickerframs avatar
Ska vi gissa vad problemet är? Ring på och fråga om han mår OK och säg till han att dämpa sig om det inte är fara för liv. Så svårt är det inte att prata med folk...
2025-09-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ping123
Var inte för snabb med att döma. Personen kanske mår dåligt och är självmordsbenägen. Behöver inte alltid vara droger som gör att människor vrålar. Du kan prata med personen och fråga hur den mår. Skulle den säga det är bra. Så kan du säga på ett fint sätt att du har ju hört honom vråla. Och erbjud lite hjälp genom att prata bara. Kostar dig inget och det kanske kan göra så att den slutar vråla.
Ditt förslag är inte något jag vill avfärda rakt av, men att säga att det inte kostar något är i min mening falskt. Att bli vän med en granne kan vara drygt att ångra.
2025-09-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
sjuk du är 2024 ,har några få inlägg , är du ens trovärdig som snorunge , men du är anmäld igen,men kanske någon Mod har dig i sina armar

Du blundar för verkligheten. Har man möjlighet flyttar men. Varför tror du samhället är är uppdelat? Är det något som är ett snorungebeteende är att oskynnesanmäla.
2025-09-05, 21:33
Moderator
Fear2bes avatar
Spontanvrål brukar jag associera med sportprogram, det finns en viss typ av människor som blir sjukt engagerade i det. Den typen av grannar gillar jag inte.
2025-09-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ditt förslag är inte något jag vill avfärda rakt av, men att säga att det inte kostar något är i min mening falskt. Att bli vän med en granne kan vara drygt att ångra.

Jag håller med det här till en del. Om grannen vrålar pga datorspel, sport, etc, vilket är ganska sannolikt, så kostar det inget att knacka på. Men, om grannen är psyko så kan det bli jobbigt. Hur ska man kunna ringa störningsjouren om ett psyko, när man nyss presenterat sig själv? Man vill ju vara anonym i det fallet.
2025-09-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag håller med det här till en del. Om grannen vrålar pga datorspel, sport, etc, vilket är ganska sannolikt, så kostar det inget att knacka på. Men, om grannen är psyko så kan det bli jobbigt. Hur ska man kunna ringa störningsjouren om ett psyko, när man nyss presenterat sig själv? Man vill ju vara anonym i det fallet.
Dels en sådan sak, men det kan också bli sådana saker som att grannen börjar ringa på telefonen eller knacka på dörren.

Eller om man bjudit in personen på kaffe, och sedan får man förfrågningar om sådant om och om igen i trapphuset efter att man inte riktigt kände att man borde gjort som man gjorde. Med någon random på stan är ju ett sådant "ansvar" lätt att fly från, men i samma trapphus är det krångligare.
2025-09-05, 21:54
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Det här är inte ett spelvrål, det är rejält obehagligt vrål, typ Hen blir *******
Tar dock bara 4-5 sek men sjukt obehagligt
Verkar som han har aggressionsproblem och får ut sin frustration genom att vråla. Han är förbannad på något eller någon.

Har haft samma problem och misstänkte att den grannen pratade i telefonen eller hade avslutat samtalet när han fick sina vrålutbrott i några sekunder.
2025-09-05, 21:56
Medlem
Crerands avatar
Citat:
1 September fick jag en ny granne, en 1:a som många studenter haft före,
Men till saken första natten typ 22:00 började idioten vråla som Hen blev knivhuggen eller liknande och lät som Hen skrek på hjälp (obehagligt) höll på i typ 30 minuter till och från ,sedan varje kväll 3-4ggr vid kvällstid mellan 19:00-22:00,varje gång ,Snubben måste gå på droger eller liknande och ser syner,någon som kan tänkas vad problemet med personen är, blivit inackorderad i en lägenhet från Soc och dom hoppas det ska funka?
Någon som kan ge tips,verkar som andra i uppgången "ännu inte gjort en anmälan"
Ringa störningsjouren är ju meningslöst då det pågar spontant 3-4ggr under 2 timmar, men ändå obehagligt!

Flytta. Skaffa nya grannar istället. Du kan tacka mig senare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in