2025-09-05, 18:38
Medlem
Moldaviens avatar
God kväll,

Emellanåt botaniserar jag bland i första hand Blockets utbud av begagnade båtar. Inte sällan dyker en annons som sticker ut vad beträffar priset upp. Det är påfallande ofta äldre herrar som haft båten i många år och vårdat den ömt, som inte riktigt hängt med i de senaste årens störtdykning i pris i synnerhet för mindre (segel)båtar.

I underforumet "Bilar - köpråd" finns sedan 2009 en ännu aktiv tråd på samma tema:

Galet prissatta begagnatbilar

Tanken här är att vi liksom i ovan tråd skall diskutera prismässigt avvikande annonser. Jag tar mig friheten att börja med denna:

Hallberg Rassy 26

Det är svårt att bedöma skicket av de två bilderna som i princip har samma motiv, men om man läser utrustningslistan förefaller båten vara genomsnittlig i de allra flesta avseenden. Det finns båtar av samma modell ute på Blocket där priset saknar den första ettan, d.v.s. 100 000 kr. billigare, som håller ungefär samma nivå. En av dem har dessutom en 10 år nyare motor, och verkar inte bli såld för de 78 000 kr. som begärs.

Får Claes utsatt pris för sin pärla?
Har ni några andra annonser med galet prissatta båtar att dela med er av?

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Citera
2025-09-05, 19:23
Medlem
Kan det bero på att blocket har sinessjuka priser för många av sina annonskategorier som höjer priset på annonserade varor.
gör att folk får annonsera sällanköpsvaror som båtar,bilar flera gånger om och betala blockets maffiapriser och tar i lite extra för att få tillbaks deras sjuka annonspriser för att sen pruta ner lite?

Har du kollat båtar på marketplace istället?
de galna svinen på aftonbladet/shibstedt/blocket ska inte stödjas med en enda krona.
Senast redigerad av Blatteman 2025-09-05 kl. 19:26.
Citera
2025-09-05, 20:14
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Kan det bero på att blocket har sinessjuka priser för många av sina annonskategorier som höjer priset på annonserade varor.
gör att folk får annonsera sällanköpsvaror som båtar,bilar flera gånger om och betala blockets maffiapriser och tar i lite extra för att få tillbaks deras sjuka annonspriser för att sen pruta ner lite?

Har du kollat båtar på marketplace istället?
de galna svinen på aftonbladet/shibstedt/blocket ska inte stödjas med en enda krona.

250 kr på något över 50 000 är ju typ inget, så det skulle påverka skruvade priser förstår jag inte riktigt.
Citera
2025-09-05, 21:43
Medlem
TheGretaResets avatar
Segelbåtar som inte gått att sälja rusade i pris under covid. Priserna har ännu inte landat.

Det samma gäller båtplatser här som inte gick att sälja (till föreningens minipris). Knappt några till salu.
Citera
2025-09-06, 08:50
Medlem
Det handlar om märket, Hallberg Rassy är och kommer alltid vara dyra, kan vara bästa segelbåtstillverkaren i världen.
Senast redigerad av kroppskultur 2025-09-06 kl. 08:54.
Citera
2025-09-06, 09:45
Medlem
Moldaviens avatar
Hej,

Tack för alla era svar. Min avsikt med tråden är inte att diskutera huruvida Blocket har orimliga avgifter. Det går lika bra att länka till en båt med avvikande prissättning på exempelvis Marketplace. Vidare håller jag inte med om att priserna inte skulle ha stabiliserat sig sedan COVID. Se bara hur många mindre segelbåtar som "ligger och guppar" månad efter månad på Blocket.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det handlar om märket, Hallberg Rassy är och kommer alltid vara dyra, kan vara bästa segelbåtstillverkaren i världen.

Må hända att det är så. Men vad motiverar att just det här exemplaret skulle vara värt 100 000 sek mer (d.v.s. betinga ett nästan tre gånger så högt pris) som annan båt av samma modell på Blocket? Det är i min mening här det "galna" ligger. Inte i att en Hallberg 26:a kostar mer än en Maxi 77, det säger ju sig självt.

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Citera
2025-09-06, 13:27
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavien
Hej,

Tack för alla era svar. Min avsikt med tråden är inte att diskutera huruvida Blocket har orimliga avgifter. Det går lika bra att länka till en båt med avvikande prissättning på exempelvis Marketplace. Vidare håller jag inte med om att priserna inte skulle ha stabiliserat sig sedan COVID. Se bara hur många mindre segelbåtar som "ligger och guppar" månad efter månad på Blocket.

Må hända att det är så. Men vad motiverar att just det här exemplaret skulle vara värt 100 000 sek mer (d.v.s. betinga ett nästan tre gånger så högt pris) som annan båt av samma modell på Blocket? Det är i min mening här det "galna" ligger. Inte i att en Hallberg 26:a kostar mer än en Maxi 77, det säger ju sig självt.

Med vänlig hälsning,
Moldavien

Köpte en Nord 80 med relativt ny inombordare för 80 000. Värdet av en ny Diesel runt 18-20 hk insatt är 120`. Nya segel 0-3 år är ju 40´. Nya dynor i hela båten 30`. Därav kan en Nord 80 eller HR26 variera mellan 40 000 - 150 000.
Denna båt är felvärderad av gubben i Varberg.

När man köper begagnad, se till att få ny motor nya dynor och segel. Som kanske kostar 120 + 40 + 30=180´. Den båten skall dock ej kosta mer än 90´mer än samma båt utan de nya delarna. Ny inombordare är det viktigaste att kolla efter. Båtar byggda 75-90 är alla i behov av ny inombordare vilket år som helst.
Citera
2025-09-06, 13:43
Medlem
Jag är intresserad av att eventuellt köpa en båt via blocket.se men detta är tydligen omöjligt då jag inte har ett svenskt bank-ID utan snarare ett danskt Mit-ID. Är det någon som vet om det är möjligt för en dansk att köpa saker på blocket.se utan ett svenskt bank-ID?
Citera
2025-09-06, 15:20
Medlem
Citat:
God kväll,

Emellanåt botaniserar jag bland i första hand Blockets utbud av begagnade båtar. Inte sällan dyker en annons som sticker ut vad beträffar priset upp. Det är påfallande ofta äldre herrar som haft båten i många år och vårdat den ömt, som inte riktigt hängt med i de senaste årens störtdykning i pris i synnerhet för mindre (segel)båtar.

I underforumet "Bilar - köpråd" finns sedan 2009 en ännu aktiv tråd på samma tema:

Galet prissatta begagnatbilar

Tanken här är att vi liksom i ovan tråd skall diskutera prismässigt avvikande annonser. Jag tar mig friheten att börja med denna:

Hallberg Rassy 26

Det är svårt att bedöma skicket av de två bilderna som i princip har samma motiv, men om man läser utrustningslistan förefaller båten vara genomsnittlig i de allra flesta avseenden. Det finns båtar av samma modell ute på Blocket där priset saknar den första ettan, d.v.s. 100 000 kr. billigare, som håller ungefär samma nivå. En av dem har dessutom en 10 år nyare motor, och verkar inte bli såld för de 78 000 kr. som begärs.

Får Claes utsatt pris för sin pärla?
Har ni några andra annonser med galet prissatta båtar att dela med er av?

Med vänlig hälsning,
Moldavien

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur

Hallberg Rassy år ofta omotiverat dyra särskilt 26 an
detta exemplar har dessutom en halvgammal motor, inte färska segel, men den har bogpropeller och det har inte många 26 fotare. Till saken hör också att HR26 inte är hemmagjord och kanske därigenom har jämn hög kvalitet. Men jag tycker också att denna är omotiverat dyr.

Ser man på konkurrenterna t ex Nord 80, Albin 78, accent, facil 26, Maxi 77, 84, Johnsson 26 samt många andra så har dessa normalt lägre priser och är lite större och jag tycker de är mer vettigt konstruerade. HR 26 har inte ens en stickkoj. Segelbåtar under ca 28-30 fot är det få som vill ha i dagens Sverige.
https://www.hallberg-rassy.com/filea...26brochure.pdf

Men se på desa annonser t ex
https://www.blocket.se/annons/blekin...0kr/1402229522
https://www.blocket.se/annons/gotebo...999/1002870310
https://www.blocket.se/annons/hallan...jes/1402254403
https://www.blocket.se/annons/gotebo..._80/1402192632
https://www.blocket.se/annons/gotebo...us_/1402275184
https://www.blocket.se/annons/stockh...el_/1402233465
https://www.blocket.se/annons/gotebo...im_/1402311265
https://www.blocket.se/annons/kalmar..._26/1002784224

Dessa har lägre priser och är större, snabbare, elegantare mm, tycker jag.
Så det bara att välja en annan båt, det finns många.
Citera
2025-09-06, 16:41
Medlem
Citat:
Hej,

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Ja just denna HR 26 har högt utgångspris, det kan vara bogpropellern som motiverar priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in