Citat:
Ursprungligen postat av
Lacus
Men hallå
Vänta till Haverikommissionens utlåtande……..
Det är väl inte därför vi följer flygolyckor på Flashback.
Här brukar osedvanlig kompetens spekulera och försöka bedriva en parallell utredning. Ofta med mycket träffsäkert resultat.
Exakt.
Jag har vart pilot väldigt länge och hör ofta folk säga om de de känner, oavsett vem det är att de är väldigt duktiga piloter. Det är i princip alltid icke-piloter som säger så.
I vart fall, ingen pilot är immun mot att göra bort sig och slå ihjäl sig. Man kan vara olika försiktig och olika duktig, men det kan ändå ske. Så det att någon är bra är ingen garanti.
Jag har inte haft tid att kolla ngt på denna olycka, inte ens läst alla inlägg. Men jag såg igår att någon skrev att det var efter start.
Motorbortfall i starten med enmotorflygplan kan komma så att det är lätt att slå ihjäl sig, det finns dessutom ett klassiskt sätt att haverera där man tappar motorn och försöker vända tillbaka för att landa på flygplatsen. Merparten slutar i stall, spinn och död.
Det finns dessutom relativt många haverier i trafikvarven, stall och vikning så det finns flera möjliga händelser.
Motorstopp i starten i detta fall skulle kunna vart allt från att man faktiskt gjort det så bra det gått och ändå inte tagit sig ut ur kärran efter landning på vatten, eller stall och vikning.
Jag antar att vi inte har FR24-data att gå på?