2025-09-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Hur hade denna tragiska olycka kunnat förhindras?

Alla olyckor går inte att förhindra, har själv flugit med i detta flygplan för många år sedan och vet att ägaren är en utomordentligt duktig pilot, vi får vänta på haverikomissionen's utlåtande, men det finns alltid en risk med att starta och landa över vatten
Citera
2025-09-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Alla olyckor går inte att förhindra, har själv flugit med i detta flygplan för många år sedan och vet att ägaren är en utomordentligt duktig pilot, vi får vänta på haverikomissionen's utlåtande, men det finns alltid en risk med att starta och landa över vatten

Lite nyfiken bara, om det nu finns utomordentligt duktiga piloter, så måste det ju bara finna de som också är åt helvete värdelösa? Annars kan man väl inte säga så.
Senast redigerad av halaltarzan 2025-09-06 kl. 16:37.
Citera
2025-09-06, 16:48
Medlem
Citat:

Men hallå
Vänta till Haverikommissionens utlåtande……..
Det är väl inte därför vi följer flygolyckor på Flashback.
Här brukar osedvanlig kompetens spekulera och försöka bedriva en parallell utredning. Ofta med mycket träffsäkert resultat.
Citera
2025-09-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Lite nyfiken bara, om det nu finns utomordentligt duktiga piloter, så måste det ju bara finna de som också är åt helvete värdelösa? Annars kan man väl inte säga så.

Visst kan man säga att det finns bra och dåliga piloter, men här är fallet inte så att det finns en dålig pilot.

vad du söker efter hör ändå inte till tråden riktigt
Citera
2025-09-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Men hallå
Här brukar osedvanlig kompetens spekulera och försöka bedriva en parallell utredning. Ofta med mycket träffsäkert resultat.

Nu finns ett ögonvittne till haveriet, då blir det just spekulationer, oftast finns fler vittnen när resultaten blir träffsäkra, jag vet mycket väl att FB brukar nysta upp saker snabbt, ägeren till flygplanet är ingen hotshot som tar onödiga risker heller
Citera
2025-09-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Precis.
Piloten var utomordentlig, och dessutom kärnfrisk och i alla avseenden bättre än de flesta yngre piloter.
Alltså måste det blivit fel på maskinen. Eller.

Jag förstår att det är för tidigt att spekulera. Men varför måste det alltid inledas med att bortförklara flera av de orsaker som egentligen är troligast.
Citera
2025-09-06, 16:55
Medlem
Citat:
Nu finns ett ögonvittne till haveriet, då blir det just spekulationer, oftast finns fler vittnen när resultaten blir träffsäkra, jag vet mycket väl att FB brukar nysta upp saker snabbt, ägeren till flygplanet är ingen hotshot som tar onödiga risker heller

Du kanske kan delge oss andra lite info från ögonvittnet då. Det kommer ju ändå förre eller senare.
Citera
2025-09-06, 16:57
Medlem
Citat:
Du kanske kan delge oss andra lite info från ögonvittnet då. Det kommer ju ändå förre eller senare.

Det finns ju redan i media, därför jag säger att det finns ögonvittne
Citera
2025-09-06, 17:14
Medlem
Citat:
Det finns ju redan i media, därför jag säger att det finns ögonvittne

Jag har inte läst alla media, men vad ögonvittnet har sett och inte sett har väl inte framgått?
Bara lite lösa allmänna kommentarer.
Jag tror heller inte att ögonvittnet kommer att vara så tungt i utredningen, såvida det inte var en flygkunnig.
Citera
2025-09-06, 17:22
Medlem
Citat:

Du säger att det är risk (större risk får man då förmoda) att landa över vatten. Stämmer det verkligen.
Isåfall borde väl flygplatser läggas så långt från vatten som möjligt.
Piloten avsåg väl att landa på flygplatsen, inte på vattnet. ?
Citera
2025-09-06, 17:25
Medlem
Citat:
Visst kan man säga att det finns bra och dåliga piloter, men här är fallet inte så att det finns en dålig pilot.

vad du söker efter hör ändå inte till tråden riktigt

Ajdå, jag får alltså inte ställa några obekväma frågor i min egen tråd.
Citera
2025-09-06, 18:18
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Men hallå

Exakt.

Jag har vart pilot väldigt länge och hör ofta folk säga om de de känner, oavsett vem det är att de är väldigt duktiga piloter. Det är i princip alltid icke-piloter som säger så.

I vart fall, ingen pilot är immun mot att göra bort sig och slå ihjäl sig. Man kan vara olika försiktig och olika duktig, men det kan ändå ske. Så det att någon är bra är ingen garanti.

Jag har inte haft tid att kolla ngt på denna olycka, inte ens läst alla inlägg. Men jag såg igår att någon skrev att det var efter start.

Motorbortfall i starten med enmotorflygplan kan komma så att det är lätt att slå ihjäl sig, det finns dessutom ett klassiskt sätt att haverera där man tappar motorn och försöker vända tillbaka för att landa på flygplatsen. Merparten slutar i stall, spinn och död.
Det finns dessutom relativt många haverier i trafikvarven, stall och vikning så det finns flera möjliga händelser.

Motorstopp i starten i detta fall skulle kunna vart allt från att man faktiskt gjort det så bra det gått och ändå inte tagit sig ut ur kärran efter landning på vatten, eller stall och vikning.

Jag antar att vi inte har FR24-data att gå på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in