Citat:
Ursprungligen postat av
jekroth
Jag för står vad du menar med att det kan vara svårt att upptäcka om någon gradvis tappar förmågan att flyga p.g.a. sjukdom, men om vi förutsätter landning mot vattnet, så har det varit problem (i samanhanget) ganska länge. en avbruten landning, pådrag och en sträcka från tröskeln till vattnet. och då borde man kanske hinna upptäcka om kolegan inte beter sig normalt.
Det visar sig tydligt från verkliga fall och träning att det kan vara svårt att upptäcka en inkapacitering. Är någon helt medvetslös är det lätt att se i dagsljus men de flesta inkapaciteringar börjar med besvär där piloten inte längre kan fullgöra sin uppgift på ett flygsäkert sätt, utan att det syns jättetydligt.
Vi kan alltså inte dra någon slutsats om att en inkapacitering inte kan ha orsakat olyckan bara för att man var två piloter ombord.
Nu är i och för sig inte inkapacitering min första gissning.
I detta fall tänker jag att det
inte finns en rimlig sannolikhet att de skulle (nöd-) landa på vattnet och precis samtidigt inkapaciteras piloten.
—> Om det skulle vart frågan om en inkapacitering har vi antagligen inget motorstopp samtidigt.
Som bild/video visar att maskinen verkar ha gått med brant vinkel och roterat i nedslaget (spinn) så är det mest sannolika i min värld en power on stall som resulterat i en vänsterspinn.
Då har troligen inte motorproblem vart orsaken.
Motorproblem är nog möjligt fortfarande men spontat i så fall borde man spunnit åt höger efter att ha försökt vända tillbaka åt höger mht haveripositionen.
Det finns såklart andra möjliga orsaker också.