Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-08, 22:44
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab

Med hänsyn till Mooney:s storlek och konstruktionsålder så sägar jag: Sannolikt INTE. "Gamla hederliga" vajrar, block, hävstänger och vev skulle kunna göra jobbet lätt även helt manuellt. Därmed blir både elmotorer och deras strömförsörjning bara en helt onödig säkerhetsrisk.

Även den äldsta Cessna jag flugit har elektrisk klaff.

M20 är betydligt nyare, lite mer avancerad kärra än gamla Pa-28 /Piper och C172 Cessna.
Citera
2025-09-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Bild/videon talar sitt tydliga språk.
...
Fotot/filmen var dock nästan taget i sämsta riktningen för att kunna avgöra vingarnas vridning efter islaget. Men jag tror det räcker för att ha en uppfattning.
Mm - Det ser ut som om fotografen/redigeraren fått en [o]uttalad önskan att inte sända vinklar där någon klarar att se planets reg.nr.

Citat:
Stämmer analysen är det ett klassiskt sätt att haverera, stall/spinn i trafikvarvet.
Usch så trist/onödigt...

återstår att spekulera i PPL-pilot-psykologin:
  • (Använder någon förk. PPLPP ? ;)
  • En möjlig hypotes: Två med varandra bekanta "erkänt duktiga" piloter som ändå inte får så många flygtillfällen ensamma med varandra - Frestas att "imponera" en smula...
  • Nästa möjliga hypotes: De råkar oavsiktligt distrahera varandra från noggranhet i genomförandet av varenda nödvändig manöver (genom att t.ex föreslå/diskutera ett senare moment) - Dvs den redan nämnda oträning i duo-pilot-samarbete.
  • Eller en erkänt-duktig-kaxighet: "Det här vet jag själv och alla jag känner att jag är bra på efter alla dessa år/flygtimmar".
  • Kanske en "gammal räv" som strävar att behålla type-rating på så många fpl-typer att känslan + egenskaper vid envelop-marginalen inte hålls rotad i ryggmärg och muskler.
  • (Finns säkert fler möjligheter till varför fatala pilotmisstag sker utan teknisk eller plötsligt-sjuk förklaring/orsak.)
Situationen/läget borde i vart fall inte medfört en snabbt förhöjd stress/press på den som flög under de här beskrivna omständigheterna. Skulle då möjligen vara det OmedelSvensson skrev om anseende-skam och "mentalt kompenserande".
Citera
2025-09-09, 12:02
Medlem
vulfgars avatar
Det finns betydligt fler varianter på vad som kan ha hänt.
Att de skulle planerat att köra studs och gå verkar osannolikt efter ett såpass långt pass, men något har fått dem att dra på för att gå om, frågan är vad.
Det kan ha varit något tekniskt fel
Annan trafik
Något på banan
Fåglar
Rådjur
Drönare
Eller något annat, givetvis kan det ha varit missbedömning av fart och eller höjd under inflygningen.

Vid pådrag verkar omedelsvenssons teori om vikning/spinn mycket sannolik. Om det var ett tekniskt fel, exempelvis kollision med större fågel, kan det ha bidragit till förloppet.
Citera
2025-09-09, 12:26
Medlem
Citat:
Läs mitt inlägg om inkapacitering och multicrew concept:
https://www.flashback.org/sp92891903

Det är inte så att jag direkt tänker att i kspacitering skulle vara orsaken men det kunde vara bra att vi har samma bild runt inkapacitering och tex möjligheten att upptäcka det i tid.

FFK anger på sin hemsida avseende olyckan att det var en Go Around. Man kan tänka sig:

- Att den som flög självpåtaget skämdes, om det var som det i princip såg ut, att man hade ganska hög fart på kort final eller annan orsak. Det är ju inget fel att gå runt men man vet inte vilka upplevelser som uppstod. Piloten kanske ”mentalt kompenserade” ett misstag genom att visa att han minsann kan göra smidiga trafikvarv och stallade kärran efter start i högersvängen till medvinden.
- Det kan ha vart ett motorstopp och ett försök att svänga tillbaka
- Det kan ha vart ett tidigt motorstopp där man valt att nödlanda på sjön, i ”värsta fall” en fin nödlandning men att man inte tog sig ut från maskinen sen.

Skicket på flygplanet efter bärgning torde säga ganska mycket.

Jag för står vad du menar med att det kan vara svårt att upptäcka om någon gradvis tappar förmågan att flyga p.g.a. sjukdom, men om vi förutsätter landning mot vattnet, så har det varit problem (i samanhanget) ganska länge. en avbruten landning, pådrag och en sträcka från tröskeln till vattnet. och då borde man kanske hinna upptäcka om kolegan inte beter sig normalt.
Citera
2025-09-09, 13:51
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jekroth
Jag för står vad du menar med att det kan vara svårt att upptäcka om någon gradvis tappar förmågan att flyga p.g.a. sjukdom, men om vi förutsätter landning mot vattnet, så har det varit problem (i samanhanget) ganska länge. en avbruten landning, pådrag och en sträcka från tröskeln till vattnet. och då borde man kanske hinna upptäcka om kolegan inte beter sig normalt.

Det visar sig tydligt från verkliga fall och träning att det kan vara svårt att upptäcka en inkapacitering. Är någon helt medvetslös är det lätt att se i dagsljus men de flesta inkapaciteringar börjar med besvär där piloten inte längre kan fullgöra sin uppgift på ett flygsäkert sätt, utan att det syns jättetydligt.
Vi kan alltså inte dra någon slutsats om att en inkapacitering inte kan ha orsakat olyckan bara för att man var två piloter ombord.
Nu är i och för sig inte inkapacitering min första gissning.

I detta fall tänker jag att det inte finns en rimlig sannolikhet att de skulle (nöd-) landa på vattnet och precis samtidigt inkapaciteras piloten.
—> Om det skulle vart frågan om en inkapacitering har vi antagligen inget motorstopp samtidigt.

Som bild/video visar att maskinen verkar ha gått med brant vinkel och roterat i nedslaget (spinn) så är det mest sannolika i min värld en power on stall som resulterat i en vänsterspinn.
Då har troligen inte motorproblem vart orsaken.

Motorproblem är nog möjligt fortfarande men spontat i så fall borde man spunnit åt höger efter att ha försökt vända tillbaka åt höger mht haveripositionen.

Det finns såklart andra möjliga orsaker också.
Citera
2025-09-09, 13:56
Medlem
vulfgars avatar
Man får inte heller glömma att Mooney har en högfartsvinge som är berydligt mindre förlåtande vid stall än vingen på en PA28 eller Cessna. Risken att få en vikning/spinn vid ett oplanerat pådrag blir då större.
Citera
2025-09-09, 14:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
Bra tanke, spånade igenom tråden och denna är en högst möjlig förklaring. Jag vet inte ett smack om prylarna här men gissar att den här kärran inte har dubbelkommandon så den kan styras från sidan så att säga? Ett kärl i skallen kan brista fort med katastrofala följder, vet inte hur pass ingående den här medicinska undersökningen är men ingår MR med kontrast av skallen?
vet inte alls, men jag är rätt säker på att kommande obduktion kan visa en del
Citera
2025-09-09, 14:16
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vulfgar
Man får inte heller glömma att Mooney har en högfartsvinge som är berydligt mindre förlåtande vid stall än vingen på en PA28 eller Cessna. Risken att få en vikning/spinn vid ett oplanerat pådrag blir då större.

Absolut. Det ligger redan med i tanken.

Det finns ju precis tvärtom också, flygplan som är svåra att lyckas få i spinn även när man vill det (vilket ändå inte betyder att man inte kan ”råka” få en sån i spinn i trafikvarvet).
Citera
2025-09-10, 12:50
Medlem
Norrtälje tidning har många bilder där man ser vraket både före och efter bärgning. Prenumeration på DN fungerar bra för inloggning
Citera
2025-09-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vad har du för underlag för detta uttalande?

Har det hänt någon olycka tidigare eller vad vill du hänvisa till???

Tja... Se nedan t.ex..

Citat:
Det är ju i grunden privatpiloter med begränsad utbildning även om inte alla är på ppl-nivån.

Jag har inte vart inblandad i FFK, men har släktingar som har det. Så lite har jag hört.

Ur minnet hade man ett haveri kring millennieskiftet runt nyköping med en Pa-28 (tror jag) där en ytligt bekant omkom.

Jag har en svag känsla av att det kan ha skett ett till haveri mellan det och idag, men jag minns inte säkert.
Man flyger ändå ganska många timmar per år i FFK-verksamheten (hemsidan anger 7-9000 per år i deras regi) och en dödsolycka per 100.000h får man nog räkna med.
Så det låter inte värre utan likvärdigt eller bättre än annat sportflyg.

Det är som sagt allmänt känt (i alla fall bland piloter i Sverige) att FFK kallas för "Farliga Flygklubben" och det är knappast utan anledning.
Ett litet axplock:

https://shk.se/download/18.7c8902fd19703b8a2149f8/1750319212526/SHK%202025_11%20Slutrapport%20SE-KBF_SE-KBL.pdf

https://shk.se/download/18.2d6f089b18faca29dc81a564/1698926601846/rl2007_19.1.pdf

https://shk.se/download/18.2d6f089b18faca29dc817aab/1698926584266/rl2005_10.pdf

https://shk.se/download/18.2d6f089b18faca29dc81586b/1698927084134/RL-2019_02-Slutrapport.pdf

Vill ni ha fler haverier att läsa om så är det bara att gå in och söka själva:

https://shk.se/sok-utredningar?query=frivilliga+flygk%C3%A5ren
Citera
2025-09-10, 16:26
Medlem
vulfgars avatar
Det förekommer givetvis haverier vid FFK-flygning, men med tanke på hur mycket FFK flyger är det inte särskilt ofta. Att kalla FFK för "Farliga Flygkåren" andas mer bristande kunskap om verksamheten.

Förr, när vi i stort sett alltid flög på 50m hade det kanske varit mer befogat, men det var sällsynt med haverier. Jag var aktiv flygförare under ca 25 år och i våra grupper här hade vi bara en taxiskada under den perioden, däremot var det flera haverier i flygklubbarna, några med dödlig utgång.

Av rapporterna ovan är det två haverier som troligen inte hänt om det inte varit för FFK uppdrag, de andra två hade förmodligen hänt ändå vid något annat tillfälle, dålig planering kan orsaka haveriet oavsett flygningens syfte.

Inom FFK förekommer, gjorde i alla fall det under min tid, en hel del utbildningar som bla syftar till att öka säkerheten.

Dock ska man aldrig slå sig för bröstet och tro att nan är odödlig. God planering och bra utrustning är A och O och dessutom är det viktigt att hålla god flygtrim.
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Tja... Se nedan t.ex..

Det är som sagt allmänt känt (i alla fall bland piloter i Sverige) att FFK kallas för "Farliga Flygklubben" och det är knappast utan anledning.
Ett litet axplock:

https://shk.se/download/18.7c8902fd19703b8a2149f8/1750319212526/SHK%202025_11%20Slutrapport%20SE-KBF_SE-KBL.pdf

https://shk.se/download/18.2d6f089b18faca29dc81a564/1698926601846/rl2007_19.1.pdf

https://shk.se/download/18.2d6f089b18faca29dc817aab/1698926584266/rl2005_10.pdf

https://shk.se/download/18.2d6f089b18faca29dc81586b/1698927084134/RL-2019_02-Slutrapport.pdf

Vill ni ha fler haverier att läsa om så är det bara att gå in och söka själva:

https://shk.se/sok-utredningar?query=frivilliga+flygk%C3%A5ren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in