• 1
  • 2
2025-09-05, 15:47
Medlem
room6527s avatar
Upptäckte när jag skulle kolla upp en person att både Ratsit och mrkoll numera anger det fulla person-numret. Jag minns att tidigare var det bara födelsedatum UTAN de 4 sista kontroll-siffrorna, så när skedde denna ändring ? Är ju guldläge för div bedragare numera då att beställa saker etc.
Är detta verkligen o.k
Citera
2025-09-05, 15:52
Medlem
Såvitt jag vet är det ingen ändring. Det har aldrig funnits något uttryckligt förbud mot att publicera personnummer.

Men sidor som ratsit och mrkoll har ju aldrig varit kända för att visa hänsyn.
Citera
2025-09-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Upptäckte när jag skulle kolla upp en person att både Ratsit och mrkoll numera anger det fulla person-numret. Jag minns att tidigare var det bara födelsedatum UTAN de 4 sista kontroll-siffrorna, så när skedde denna ändring ? Är ju guldläge för div bedragare numera då att beställa saker etc.
Är detta verkligen o.k

Var kan jag beställa saker med endast p-nummer och ange vilken adress som helst? Verkar ju konstigt att det en gång ens gick men idag finns väl ingenstans detta fungerar?
Citera
2025-09-05, 16:10
Medlem
Citat:
Är detta verkligen o.k

Det som är bra med detta är kanske att de som tycker att offentliga uppgifter är en utomordentlig "hemlighet" som bevisar att man är den man utger sig för att vara får sig en tankeställare...
Citera
2025-09-05, 16:13
Medlem
Citat:
Är detta verkligen o.k

Personnummer är offentlig handling, du kan få uppgiften direkt från Skatteverket om så önskas. Personnummer används öppet sedan många år i allehanda sammanhang, exempelvis agerar det "organisationsnummer" för enskilda firmor med krav på att numret bland annat skall stå på samtliga kvitton och fakturor. Kan inte se att du skulle kunna göra så mycket med tillgång till ett personnummer som tillhör någon annan.
Citera
2025-09-05, 16:13
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Är detta verkligen o.k
Och vad kan du beställa genom att bara uppge personnummer?

Såvitt jag vet så blockeras man numer för det mesta genom BankID, Klarna m.m.
Citera
2025-09-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Personnummer är offentlig handling, du kan få uppgiften direkt från Skatteverket om så önskas. Personnummer används öppet sedan många år i allehanda sammanhang, exempelvis agerar det "organisationsnummer" för enskilda firmor med krav på att numret bland annat skall stå på samtliga kvitton och fakturor. Kan inte se att du skulle kunna göra så mycket med tillgång till ett personnummer som tillhör någon annan.

Personnummer KAN vara en offentlig handling som du skriver. Många gånger är sagda nummer under sträng sekretess...
Citera
2025-09-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Personnummer KAN vara en offentlig handling som du skriver. Många gånger är sagda nummer under sträng sekretess...
Det kan nog inte vara så ofta som personnummer är sekretessbelagt. Något exempel på det?
Citera
2025-09-06, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det kan nog inte vara så ofta som personnummer är sekretessbelagt. Något exempel på det?
Personuppgifter om den enskilde är alltid under sekretess i HSL, skollag etc,
Citera
2025-09-06, 07:53
Medlem
Citat:
Så skolkataloger saknar namn på lärljungarna menar du?
De som beviljats skyddad identitet har personnumret öppet, men inte några andra uppgifter som namn och adress - vill du skicka brev till någon med skyddad identitet skall personnummer anges som mottagare och adressen är Skatteverket som vidarebefordrar.
Citera
2025-09-06, 10:22
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
En vän till mig gjorde en undersökning när han gick juristlinjen, och begärde ut klasslistor från olika kommuner. De flesta lämnade ut. Men vissa belade det med sekretess, vilket i några av fallen ledde till JO-anmälan.

Nu var detta några år sedan. Har det ändrats gällande personuppgifter i skolverksamheten?
Citera
2025-09-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
En vän till mig gjorde en undersökning när han gick juristlinjen, och begärde ut klasslistor från olika kommuner. De flesta lämnade ut. Men vissa belade det med sekretess, vilket i några av fallen ledde till JO-anmälan.

Nu var detta några år sedan. Har det ändrats gällande personuppgifter i skolverksamheten?

Har svårt att se personnummer sekretessbelagt om övriga uppgifter på en person visas, detta främst då personnummer visas just för de vilka begåvats med skyddad identitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in