Citat:
Inom alla verksamheter förekommer avvikelser, avvikelser välkomnas för att kunna uppvisa brister och möjliggöra utveckling och förändring. Att inte rapportera avvikelser är misskötsamhet, att inte utföra besök som är ålagda är avvikelse, att inte utföra alla insatser är avvikelse, att strunta i att utföra besök eller utföra alla insatser som brukare är beviljad är misskötsamhet. Att hävda att man som personal inte har tid är inte ett acceptabelt förhållningssätt och ej försvarbart då fokus ska ligga på att ge brukarna bästa möjliga vård och omsorg. Att socialchef väljer att göra denna åtgärd med att stänga av en hel arbetsgrupp tänker jag beror på att det finns mer underlag och bevis som ej ännu framkommit. Information som ännu ej offentliggjorts.
Citat:
Skit händer non-stop inom hemtjänsten, och beroende på hur man formulerar skiten så kan det lätt räcka till Lex Sarah. Har man bara lite förmåga att läsa trådaktuella Lex Sarah med ett kritiskt öga, har man också förmåga att komma ihåg många relativt harmlösa incidenter man upplevt som skulle kunna beskrivas på det mer allvarliga vis som använts i anmälan*. När jag läser trådaktuella Lex Sarah får jag exempelvis inte intrycket att det rör sig om en massa allvarliga incidenter, utan snarare en massa smärre incidenter som blåsts upp via vaga beskrivningar. Eller för den delen bara personligt tyckande om hur persondynamiken funkar inom kontoret.
*Vilket förutsätter att man också kan se sitt eget, och sina kollegors, arbete med ett kritiskt öga. Jag -som har ett väldigt kritiskt öga- har aldrig jobbat med nån som inte "brister" i det den förväntas göra. Jag själv "brister" regelbundet i det jag förväntats göra. Det är omöjligt att följa precis allt man förväntas göra till punkt och pricka, och bete sig exemplariskt mot brukare och kollegor medan man gör det. Signum för en duktig anställd är snarast omdöme och förmåga att välja de arbetsuppgifter det är minst skadligt att kompromissa med.
*Vilket förutsätter att man också kan se sitt eget, och sina kollegors, arbete med ett kritiskt öga. Jag -som har ett väldigt kritiskt öga- har aldrig jobbat med nån som inte "brister" i det den förväntas göra. Jag själv "brister" regelbundet i det jag förväntats göra. Det är omöjligt att följa precis allt man förväntas göra till punkt och pricka, och bete sig exemplariskt mot brukare och kollegor medan man gör det. Signum för en duktig anställd är snarast omdöme och förmåga att välja de arbetsuppgifter det är minst skadligt att kompromissa med.
I det fetmarkerade ligger problemen: Varje liten sk "avvikelse" ska rapporteras med namn. Cheferna ser gärna att personal hängs ut och anges, vilket skapar en olustig och otrygg situation där personalen går på tårna för att inte få en dolk i ryggen av sina medarbetare. Detta skapar hårda lojala grupper inom personalgruppen.
Förfarandet kallas New Public Management:
samlingsbegrepp för reformer av den offentliga sektorns organisation och styrning som omfattar att använda metoder från det privata näringslivet i syfte att öka effektiviteten.[2] Detta berör verksamhetsplaner, budgetarbete och kartläggning av organisationsprocesser.[