2025-09-10, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polly89
Inom alla verksamheter förekommer avvikelser, avvikelser välkomnas för att kunna uppvisa brister och möjliggöra utveckling och förändring. Att inte rapportera avvikelser är misskötsamhet, att inte utföra besök som är ålagda är avvikelse, att inte utföra alla insatser är avvikelse, att strunta i att utföra besök eller utföra alla insatser som brukare är beviljad är misskötsamhet. Att hävda att man som personal inte har tid är inte ett acceptabelt förhållningssätt och ej försvarbart då fokus ska ligga på att ge brukarna bästa möjliga vård och omsorg. Att socialchef väljer att göra denna åtgärd med att stänga av en hel arbetsgrupp tänker jag beror på att det finns mer underlag och bevis som ej ännu framkommit. Information som ännu ej offentliggjorts.

Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Skit händer non-stop inom hemtjänsten, och beroende på hur man formulerar skiten så kan det lätt räcka till Lex Sarah. Har man bara lite förmåga att läsa trådaktuella Lex Sarah med ett kritiskt öga, har man också förmåga att komma ihåg många relativt harmlösa incidenter man upplevt som skulle kunna beskrivas på det mer allvarliga vis som använts i anmälan*. När jag läser trådaktuella Lex Sarah får jag exempelvis inte intrycket att det rör sig om en massa allvarliga incidenter, utan snarare en massa smärre incidenter som blåsts upp via vaga beskrivningar. Eller för den delen bara personligt tyckande om hur persondynamiken funkar inom kontoret.

*Vilket förutsätter att man också kan se sitt eget, och sina kollegors, arbete med ett kritiskt öga. Jag -som har ett väldigt kritiskt öga- har aldrig jobbat med nån som inte "brister" i det den förväntas göra. Jag själv "brister" regelbundet i det jag förväntats göra. Det är omöjligt att följa precis allt man förväntas göra till punkt och pricka, och bete sig exemplariskt mot brukare och kollegor medan man gör det. Signum för en duktig anställd är snarast omdöme och förmåga att välja de arbetsuppgifter det är minst skadligt att kompromissa med.

I det fetmarkerade ligger problemen: Varje liten sk "avvikelse" ska rapporteras med namn. Cheferna ser gärna att personal hängs ut och anges, vilket skapar en olustig och otrygg situation där personalen går på tårna för att inte få en dolk i ryggen av sina medarbetare. Detta skapar hårda lojala grupper inom personalgruppen.

Förfarandet kallas New Public Management:
samlingsbegrepp för reformer av den offentliga sektorns organisation och styrning som omfattar att använda metoder från det privata näringslivet i syfte att öka effektiviteten.[2] Detta berör verksamhetsplaner, budgetarbete och kartläggning av organisationsprocesser.[
Citera
2025-09-10, 09:10
Medlem
tomyhockeys avatar
Någon som vet vad som sagts i mötet igår till anhöriga
Citera
2025-09-10, 11:14
Avstängd
Citat:
Alla hemtjänstkontor har för hög arbetsbelastning, för lite kompetensutveckling, för dålig kommunikation, för knappa resurser, för hög personalomsättning, osv osv. Plus att jobbet i sig faktiskt är svårt, vilket allmänheten verkar ha svårt att greppa. Det är inte att yrkesgruppen (jag antar att du menar hemtjänstkåren som helhet) är usel - även om den inte är bra heller- utan att den får göra så gott den kan. Och då kommer saker gå fel i princip dagligen, hård jargong* kommer uppstå inom arbetsgruppen, hörn kommer rundas, klickar kommer bildas, personal som inte funkar i gruppen (oavsett om det är pga inkompetens eller bara personkemi) kommer stötas ut eftersom gruppen inte har råd med störningsmoment. Osv.

*En del, framförallt den ordinarie personalen, tenderar att kalla den "hård men hjärtlig". Jag skulle nog hävda att den snarare är hård och suboptimal och ofta ett stort problem - men tyvärr ofrånkomlig givet omständigheterna.

Känner igen faktorerna genom ett annat yrke. Hade cheferna satt ribban direkt hade det inte utvecklats som det gjort. Tänker oxå att det är många yrken som har dylika förutsättningar. Men just hemtjänsten hör man VÄLDIGT mycket neg om. Händer ju helt otroliga saker ibland. Hoppas dom får in folk med yrkesstolthet och hyfsade förutsättningar att göra sitt jobb (perfekta får man aldrig o man får hugga i oavsett)
Citera
2025-09-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Någon som vet vad som sagts i mötet igår till anhöriga

Det är nästa vecka.
Citera
2025-09-11, 13:37
Moderator
Pentyls avatar
Bohusläningen rapporterar att kommunen avser hyra in någon som reder ut vad cheferna egentligen gjort under de tre år som felaktigheter pågått inom verksamheten.

Kanske bra i sig, men jag är väldigt nyfiken på om de har rett ut vilka fel som faktiskt begåtts och i så fall vilka de är.
Citera
2025-09-11, 15:34
Nu har dom precis haft presskonferens i Uddevalla stadshus med bland andra socialchef Malin Normann, socialnämndens ordförande Ann-Charlotte Gustafsson, och säkerhetschef Björn Segelod.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter...c-a1af336e4a58

Klipp från artikeln:
Anledningen är att allvarliga brister har uppdagats inom verksamheten. Enligt en Lex Sarah-anmälan handlar det bland annat om otillräckliga eller uteblivna besök hos brukare, tystnadskultur och felaktig hantering av larm. Det har också förekommit misstanke om filmning, hot, alkohol, narkotika samt manipulativt beteende i personalen.

– "Jag vill börja med att framföra en ursäkt till er som tittar på det här. Ni som tittar och ni som behöver stöd nattetid. Ett uppdrag som vi inte lyckats leverera på ett tryggt sätt", säger socialchef Malin Normann under pressträffen på torsdagen.
Senast redigerad av LabanssonsKorvAB 2025-09-11 kl. 15:40.
Citera
2025-09-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Bohusläningen rapporterar att kommunen avser hyra in någon som reder ut vad cheferna egentligen gjort under de tre år som felaktigheter pågått inom verksamheten.

Låst artikel, så jag kan inte se detaljerna.
Men utifrån det lilla jag kan läsa så ställer jag mig väldigt frågande till vad en helt utomstående part skulle kunna reda ut. Hemtjänstverksamhet kräver nån med insyn. Ju mer insyn desto bättre. Inte bara i hemtjänstverksamhet rent generellt, utan kommunens verksamhet specifikt. Med andra ord finns det ingen part som är bättre lämpad att leda utredningen än kommunen själv. Sen är det klart att it-expertis och liknande är bra att hyra in.
Citera
2025-09-11, 16:52
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl

Kanske bra i sig, men jag är väldigt nyfiken på om de har rett ut vilka fel som faktiskt begåtts och i så fall vilka de är.
Citat:
Låst artikel, så jag kan inte se detaljerna.
Men utifrån det lilla jag kan läsa så ställer jag mig väldigt frågande till vad en helt utomstående part skulle kunna reda ut. Hemtjänstverksamhet kräver nån med insyn. Ju mer insyn desto bättre. Inte bara i hemtjänstverksamhet rent generellt, utan kommunens verksamhet specifikt. Med andra ord finns det ingen part som är bättre lämpad att leda utredningen än kommunen själv. Sen är det klart att it-expertis och liknande är bra att hyra in.
Det står bland annat:

Dessutom har kommunen nu också anlitat en extern konsultfirma, EY, för att granska vilken roll ledningsfunktionen har haft.

Kommundirektör Malin Krantz listar tre frågor i beställningen till konsultfirman. Dels ska granskningen visa vilka brister som har uppmärksammats under tidsperioden. Enligt Lex Sarah har missförhållandena pågått mellan september 2022 och september 2025. Granskningen ska också ge svar på hur bristerna har åtgärdats och hur informationskedjan har fungerat.

Av Lex Sarah framgår att liknande missföhållanden har påpekats av tre tidigare enhetschefer mellan 2022 och 2024.
Citera
2025-09-11, 16:53
Medlem
Artikel om pressträffen i DN. Just nu ej bakom betalvägg.
I veckan har kommunen påbörjat en utredning. Redan nu kan man konstatera att vårdtagare har farit illa. Dessutom ska missförhållandena ha pågått i flera år, enligt kommunen.
Socialtjänsten ska se över hur man arbetar med de avvikelser som rapporteras in av personal.
– Vi har inte fått ut tillräckligt med uppgifter i belastningsregistret. Vi ska inte få in kriminella som är missbrukare som medarbetare, säger hon.
Kommunen utesluter inte att göra en polisanmälan gällande vissa av de misstankar som har framkommit om personalen.
https://www.dn.se/sverige/kommunen-b...tt-i-flera-ar/
Citera
2025-09-11, 17:04
Medlem
Sinnerstens avatar
Nu är jag sen på bollen här.

Men vet någon fortfarande inte vad som har hänt?

20 pers är mycket.
Citera
2025-09-11, 17:16
Medlem
tomyhockeys avatar
. Kopplad till Dalabergsnätverket anställdes i socialtjänsten i Uddevalla
Citera
2025-09-11, 17:27
Medlem
Från Bohusläningen:

Citat:
Bara nio personer i hela Uddevalla har belagts med vistelseförbud. Ändå har kommunen anställt en av dem för att jobba som timvikarie inom socialtjänsten. Mannen har nära koppling till Dalabergsnätverket.

Mannens anställningskontrakt hos socialtjänsten i Uddevalla kommun började gälla knappt två veckor efter åklagarmyndighetens beslut om vistelseförbud.

Kontraktet gäller större delen av 2025 och rör arbete dagtid, kvällstid och nattetid. Vistelseförbudet ändrades också med hänsyn till hans anställning i socialtjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in