• 1
  • 2
2025-09-05, 07:49
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Såg på SVT Väst idag att sporer numer är olagligt, har helt missat det, känns ändå som att paketen är så små och svåra att identifiera. Någon som beställt det senaste o fått sina sporer beslagtagna? Eller hur ska man tänka nu, ut o plocka bara eller?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...fter-nya-lagen
Citera
2025-09-05, 08:38
Medlem
StonedMonkeys avatar
Om du beställer och dom tar den så neka bara, bevisbördan ligger på dom och vem som helst kan ha beställt i ditt namn
Citera
2025-09-05, 13:13
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag kommer ihåg för 15 år sedan (när jag faktiskt brydde mig) så tänkte jag att snart vänder Sverige och lägger ner den här nolltoleranspsykosen. Men nej.. det blir ännu mer restriktivt.

Jag har gett upp hoppet för det här pisslandet för länge sen. Vi ska vara glada att vi bor i EU och att det är så lätt att helt enkelt flytta härifrån.

Bara det att man kan köpa en kall öl i en vanlig affär är tillräckligt för att ge sig iväg och aldrig komma tillbaka.
Citera
2025-09-05, 14:50
Medlem
Helt galet… Sverige blir bara värre och värre. Finns fortfarande säljare som säljer sporer inrikes dock, dom kanske inte bara har hunnit fatta
Citera
2025-09-05, 17:05
Medlem
OdCaBos avatar
Dom har ju även tidigare tagit sporer ibland. Särskilt när det skickats med substrat - svårt att som privatperson komma undan från förberedelse till narkotikabrott då.

Därför det är smartare att köpa inrikes från ett företag som mycket lättare kan hävda att det bara är samlarobjekt dom importerar.

Låter som dom vill skrämmas.
Citera
2025-09-06, 02:38
Medlem
Såg på kanal 5 eller om det var på kanal 6, något program om tullens gränsarbete.

I ett avsnitt hittades en growbox i en bil på väg in i landet. Tullarna kontaktade åklagare, som sa att de inte kunde göra något så hon fick behålla och ta med in i landet.

(Men hon lät bli för hon blev lite tagen)
Citera
2025-09-07, 11:43
Medlem
EcoR1s avatar
Är det någon alls som hört om denna ”lagändring”?
Jag hade ingen aning innan jag såg det på nyheterna igår. Letade därefter som en idiot för att hitta mer information samt läsa lagen i fråga, men hittade ingenting alls. Vore intressant att höra om någon annan hittat något. Framstår just nu som om de smugit in ändringen nånstans och hållit tyst om det så folk ska åka fast.
Citera
2025-09-07, 12:54
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicktorsk
Såg på kanal 5 eller om det var på kanal 6, något program om tullens gränsarbete.

I ett avsnitt hittades en growbox i en bil på väg in i landet. Tullarna kontaktade åklagare, som sa att de inte kunde göra något så hon fick behålla och ta med in i landet.

(Men hon lät bli för hon blev lite tagen)

Känner igen detta klipp. Är antagligen gammalt innan lagen trädde i kraft. Sedan har growboxar ofta tagits med motiveringen att det innehållet små mängder narkotiska ämnen. Fast ändå har många släppts. Knepigt.

Citat:
Ursprungligen postat av EcoR1
Är det någon alls som hört om denna ”lagändring”?
Jag hade ingen aning innan jag såg det på nyheterna igår. Letade därefter som en idiot för att hitta mer information samt läsa lagen i fråga, men hittade ingenting alls. Vore intressant att höra om någon annan hittat något. Framstår just nu som om de smugit in ändringen nånstans och hållit tyst om det så folk ska åka fast.

Det var mycket tal om detta när denna lagen trädde i kraft. Sök lite här på forumet så kommer du se att det finns mängder som frågar om bl.a svampgrejer och hur man såg på det. Intressant ändå att cannabisfrön verkar fortfarande vara utanför lagen. Det är framförallt om frön beställs i samband med odlingsutrustning som lagen kan tillämpas.
Citera
2025-09-07, 13:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Känner igen detta klipp. Är antagligen gammalt innan lagen trädde i kraft. Sedan har growboxar ofta tagits med motiveringen att det innehållet små mängder narkotiska ämnen. Fast ändå har många släppts. Knepigt.

Det var mycket tal om detta när denna lagen trädde i kraft. Sök lite här på forumet så kommer du se att det finns mängder som frågar om bl.a svampgrejer och hur man såg på det. Intressant ändå att cannabisfrön verkar fortfarande vara utanför lagen. Det är framförallt om frön beställs i samband med odlingsutrustning som lagen kan tillämpas.

Bara en tidsfråga innan det också kriminaliseras.
Citera
2025-09-07, 21:33
Medlem
EcoR1s avatar
Citat:

Gjorde precis det, men hittar faktiskt ingenting om att just sporer skulle ha blivit olagliga Länka gärna om du har någon speciell tråd i åtanke.
Citera
2025-09-07, 21:36
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcoR1
Gjorde precis det, men hittar faktiskt ingenting om att just sporer skulle ha blivit olagliga Länka gärna om du har någon speciell tråd i åtanke.

Jag orkar inte leta upp det för dig gratis. Fast jag är helt säker på att det diskuterades flitigt när lagändringen kom. Fast som du förstår så faller saker och ting i skymundan efter ett tag för att sedan blossa upp igen.
Citera
2025-09-07, 22:27
Medlem
EcoR1s avatar
Citat:
Jag orkar inte leta upp det för dig gratis. Fast jag är helt säker på att det diskuterades flitigt när lagändringen kom. Fast som du förstår så faller saker och ting i skymundan efter ett tag för att sedan blossa upp igen.

Haha men nu får du ge dig Om det pågått en så flitig diskussion som du påstår så borde jag ha hittat info om det när jag finkammade forumet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in