2025-09-08, 07:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langkille
Är det något negativt? När går inkludering över till Anarki?
Med samma logik kan man säga att samhällets lagar är exkluderande.
Vad är kopplingen mellan inkludering och anarki? På vilket sätt är lagar exkluderande?
Citera
2025-09-08, 07:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja det vill se så ut, men det handlar såklart om enskilda personens fokus än något inkluderande kollektiv - själviskhet framför omtänksamhet - det hörs ju på både akronymen och vad den står för.

Vilken akronym?
Citera
2025-09-08, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
"Why Hell is Real | World's Highest IQ Record Holder" - https://www.youtube.com/watch?v=KlBJnM2JORU

YoungHoon Kim, världens smartaste man när det kommer till IQ (IQ276), har ju som många vet gått ut och sagt att Jesus Kristus är Gud och att Bibeln är sann.

Här ovan förklarar han också på ett simpelt sätt varför Helvetet också är på riktigt och varför det måste vara det på grund av Guds natur.

Han har även många andra videos om att Jesus Kristus och Bibeln är sanningen.

"Why the Bible is 100% True | World's Highest IQ Record Holder" - https://www.youtube.com/watch?v=amVi6gR_0Uk

"Christianity is the Smartest Religion | World's Highest IQ Record Holder" - https://www.youtube.com/watch?v=x4EYZ2ibYUc

Som Kristen så förstår jag att det är Gud som använder den här mannen för att förmedla sanningen till den typen av folk som sätter stor tilltro till vad de hör ifrån intelligenta människor och genier.

Många ateister brukade använda Steven Hawking och hans teorier som någon slags auktoritet (pga hans höga IQ) om att det inte skulle finnas något mer efter döden.

Nu har vi alltså en man med nästan dubbelt så högt IQ som Hawkings (IQ276 vs IQ160) som går ut och förkunnar sanningen om Bibeln och Jesus. Det är definitivt Gud som försöker nå de tidigare onåbara genom den här mannen.

Nu är det vanligtvis inte genom den intellektuella vägen man når andliga sanningar utan det sker genom tro och uppenbarelse. Här har vi dock ett undantag där Gud använder världens smartaste man till att förkunna evangeliet.

Kommentarer?

Vad är era tankar kring att världsrekordhållaren med överlägset högst IQ är Kristen och pekar er mot Jesus?

Om risken finns att Helvetet är på riktigt, kan det få dig att åtminstone överväga att testa på Jesus och hans erbjudande om syndernas förlåtelse genom hans blod och offer på korset där han dog för dig?
Bästa jag hört i mitt liv.. Tycker det är faschinerande när folk kan reflektera och sen uttala sig om sina påståenden. Jag kan även säga det att det nog inte är en slump att tre fjärdedelar av alla nära döden upplevelser berör gud, jesus, himlen eller helvetet.
Senast redigerad av 9rx 2025-09-08 kl. 08:04.
Citera
2025-09-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Eftersom religionen inte försvinner bort bort bort av sig själv, och inte ens med påtryckningar, så borde samhället lära sig förstå den i stället.
Det borde införas kristendomsundervisning i skolorna, riktig kristendomsundervisning med frikyrkopastorer som föreläsare. Det skulle ge betydligt fler troende och bättre förståelse hos allmänheten om vad kristendom är. Nu har man väl nån urvattnad livsåskådningsundervisning där oinsatta berättar ytligt om allt.

Jag tycker också att det behövs mer undervisning (inte indoktrinering) i religion i skolan.
Det hade givetvis resulterat i färre troende.

Det finns en anledning till att ateister brukar rekommendera folk att läsa bibeln.
Citera
2025-09-08, 08:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har personligen många gånger hört ateister nämna just Hawkings och vad han säger när frågan har kommit upp. Bland annat här på forumet. Jag har inga specifika exempel tillgängliga just nu men jag tror säker många har hört det förr även om du personligen inte gjort det.
Du menar att det är ditt intryck av vad folk säger?
Jag tror du helt enkelt inte är kapabel att förstå diskussionen.
Du har blandat äpplen och päron helt vilt här.
Hans teorier, eller vetenskapliga modeller, (ps, inte gissningar) visar hur vissa saker fungerar.
Det inkräktar på teisternas påståenden om Gud. Det har däremot ingenting med "han är så smart, så jag tror på allt han säger" att göra. Hans modeller är underbyggda av data alla kan ta del av och testa.
Det teister påstår, däremot, är på inget sätt testbart eller demonstrerbart.
Där har du skillnaden och en förklaring på varför det inte förhåller sig som du målar upp det.
Hoppas det hjälper.

Citat:
Och vad får dig att tro eller ta för givet att du själv inte blivit indoktrinerad med det du tar som sanning?
Det vet ingen, men igen, skillnaden är att den ena är underbyggd av fakta, den andra saknar fakta och är endast underbyggd av sociala och kulturella krafter, dvs grupptryck och myt.

Citat:
Med tanke på allt man läser ifrån dig här på forumet så låter du inte speciellt öppen för det. Det låter snarare som att ditt sinne och hjärta är stängt och att du har bestämt dig för att vara emot.
Med den inställningen kommer det vara mycket svårt att ta emot Jesus.

Har du sökt Jesus/Gud av hela ditt hjärta?

"Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. Ty jag skall låta er finna mig, säger HERREN." Jeremia 29:13
Berätta för mig, har du sökt Det Flygande Spaghettimonstret av HELA ditt hjärta?
Hur vet du då att han inte finns?
Hur kan man söka av hela sitt hjärta efter något som inte är övertygande?
För oss är Gud osannolik, hans berättelser myt och hans följare framstår som småsinta och löjliga.
Hur i hela friden kan det få en att söka av hela sitt hjärta? Självklart har vi både tänkt på och avfärdat era myter och påståenden, men att fullständigt hänge sig till att söka ett förhållande med Gud, utan att tro på honom till att börja med, hur skulle det fungera?
Det här är en helt ärlig fråga och inte retorik. Svara gärna.

Citat:
Det är inte Gud som är skyldig dig eller mig någonting. Det här livet är som en häktescell och du är en dömd förbrytare påväg mot ett rättvist straff i Helvetet (precis som alla andra människor). Du erbjuds dock nåd genom Jesus Kristus då han gick i god för dig och tog ditt straff trots att han själv var fri från synd.

Det är vi som behöver ödmjuka oss inför Gud och tacksamt ta emot nåden. Inte tvärtom.
Det här är sjukt och psykopatiskt.
-Vill han eller vill han inte att vi ska komma till honom?
-Varför skulle vi vara dömda förbrytare (för vad? Av vem?)
-Rättvist hur då? Om du tror helvetet är rättvist vill jag inte ha dig nära någon annan människa. Då är du vedervärdig. Tror du på ett oändligt straff för ändliga brott?
-Jag erbjuds nåd av Jesus, som ska vara Gud, som har dömt mig för att jag är människa och som han skapat mig, till ett oändligt straff, om jag inte tror på något som inte är övertygande?
Sinnessjukt! Hur kan någon tro på och rättfärdiga det här?

För övrigt, hur tog Jesus mitt straff? Han spenderade en helg i himlen och kom tillbaka, eller?
Hur funkar det, för övrigt? Om jag offrar mig för Putin, blir han förlåten för allt han gjort? Kommer alla som lidit eller mördats på hans instruktioner i Ryssland och Ukraina att tycka han är en sjysst kille nu, om jag kastat mig på ett svärd i Sverige?
Hur fungerar ett sånt blodsoffer egentligen? Hur kan man tro på det? Har du tänkt djupare på det än bara att det står skrivet?
Citera
2025-09-08, 08:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det har jag inte sagt att det gör. Jag vet att Jesus är sann då jag träffat honom och har en levande relation med Gud genom honom sedan jag blev frälst.
Jasså? Stod han plötsligt i dörren och lutade sig och sa "Tjabba!"?
Är han en ande eller en man?

Citat:
Däremot är det fortfarande intressant att personen med högst IQ går ut och förkunnar sanningen.
Skulle det fortfarande vara intressant om han sa motsatsen?

Citat:
Särskilt då många ateister brukar ha fördomar om att troende skulle ha lägre IQ eller vara dummare intellektuellt.
Vi ser på argumentet och försöker att inte styras av vem som säger det.
Har han något de facto bra argument? Och svara inte med en videolänk. Svara själv.
Om han hade bra argument hade du ju kunnat demonstrera det.

Citat:
Att det tyvärr finns en del kristna som blir itutade saker som inte stämmer (som datum för uppryckande osv) betyder inte att Jesus Kristus eller kristendomen i sig inte skulle vara sann.
Kasta inte ut barnet med badvattnet.
Det har du rätt i. De sakerna har sin egen bevisbörda.
Citera
2025-09-08, 08:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Här är en sammanfattning av vad Jesus Kristus död på korset och syndernas förlåtelse genom honom handlar om och innebär:

"Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över alla människor, eftersom alla hade syndat.
Synd fanns i världen redan före lagen, men synd tillräknas inte där ingen lag finns. Ändå härskade döden från Adam till Mose också över dem som inte hade syndat genom en överträdelse sådan som Adams, han som är en förebild till den som skulle komma.
Dock är det inte med nåden som med syndafallet. Ty om de många har dött genom en endas fall, så har ännu mycket mer Guds nåd och gåva överflödat till de många genom en enda människas nåd, Jesu Kristi nåd. Inte heller kom gåvan som följd av en endas synd.
Domen kom genom en enda och drog med sig fördömelse. Den fria gåvan däremot kom efter mångas överträdelser och ledde till ett frikännande. Ty om en endas fall gjorde att döden fick herravälde genom denne ende, hur mycket mer skall då inte de som mottar den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva regera i liv genom denne ende, Jesus Kristus.
Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet för alla människor lett till en frikännande dom som leder till liv.
Liksom de många stod som syndare på grund av en enda människas olydnad, så skulle också de många stå som rättfärdiga på grund av den endes lydnad. Men dessutom kom lagen in för att fallet skulle bli så mycket större. Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer, för att, liksom synden fick herravälde genom döden, också nåden skulle få herravälde genom rättfärdigheten, som leder till evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre.
" Romarbrevet 5:12-21
Ser du något problem med att en persons val leder till att alla efterföljande måste straffas?
Citera
2025-09-08, 08:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Låt oss börja med nummer 1 (ETT):

Vårt medvetande, hur förklaras det:

Kristendomen: Skapat av Gud till hans avbild.

Materialistisk determinism: Slumpats fram ur död materia. Närliggande argumentation som säger att vi inte har fri vilja säger också att det är omöjligt med medvetande ur död deterministisk materia.

Dra några smilies nu, kompis...

Så saga vs strawman?
Vad övertygande argumentation du för!
Citera
2025-09-08, 08:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Det är jättekonsrigt för en som indoktrinerats med sekularismen och att det mänskliga intellektet är tillräckligt.
Tillräckligt för vad? Utgör ett behov för något vi själva är otillräckliga för, ett bevis för något?

Citat:
Att äta av kunskapens träd var att göra oss självtillräckliga och oberoende Gud. Det är den tolkning av kunskapens träd jag gör, och många gör samma tolkning.
Förutsatt att det är mer än myt?

Citat:
Ateismen i dag är kulturellt betingad på samma sätt som tron var det förr. I dag är det de troende som tänker utanför boxen och går emot indoktrineringen.
Mycket möjligt men det redogör på inget vis sanningshalten i teismens påståenden och om det är ett korrekt val, snarare än vad för kulturell mekanik som orsaker det.
Citera
2025-09-08, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vilken akronym?
?? - PRIDE
Citera
2025-09-08, 08:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutsenap
Du vet att alla våra värderingar i vårat samhälle härstammar från Jesus och kristendomen så att säga att han aldrig funnits är bold.
Menar du att goda värderingar inte fanns innan Jesus?
Vad för värderingar skulle det vara som inte fanns innan?

Citat:
Men visst hans mirakel men som person. Du hänvisar till "trådar" som vetenskap. Trams. Flera kända romerska skribenter nämner Jesus så skit ner sig och din confirmation bias
Det finns skillnad mellan att "den de kallar Kristus" är bevis för att Jesus fanns som människa, och att han faktiskt gjorde någonting som helst övernaturligt och var ett blodsoffer för mänskligheten.
Citera
2025-09-08, 08:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Att samla sig kring Pride verkar fungera bättre?
"Ja, men du då??" är sällan övertygande.
Kan du inte försvara din egen tes istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in