Citat:
Ursprungligen postat av
Paulusbrevet
Jag har personligen många gånger hört ateister nämna just Hawkings och vad han säger när frågan har kommit upp. Bland annat här på forumet. Jag har inga specifika exempel tillgängliga just nu men jag tror säker många har hört det förr även om du personligen inte gjort det.
Du menar att det är ditt intryck av vad folk säger?
Jag tror du helt enkelt inte är kapabel att förstå diskussionen.
Du har blandat äpplen och päron helt vilt här.
Hans teorier, eller vetenskapliga modeller, (ps, inte gissningar) visar hur vissa saker fungerar.
Det inkräktar på teisternas påståenden om Gud. Det har däremot ingenting med "han är så smart, så jag tror på allt han säger" att göra. Hans modeller är underbyggda av data alla kan ta del av och testa.
Det teister påstår, däremot, är på inget sätt testbart eller demonstrerbart.
Där har du skillnaden och en förklaring på varför det inte förhåller sig som du målar upp det.
Hoppas det hjälper.
Citat:
Och vad får dig att tro eller ta för givet att du själv inte blivit indoktrinerad med det du tar som sanning?
Det vet ingen, men igen, skillnaden är att den ena är underbyggd av fakta, den andra saknar fakta och är endast underbyggd av sociala och kulturella krafter, dvs grupptryck och myt.
Citat:
Med tanke på allt man läser ifrån dig här på forumet så låter du inte speciellt öppen för det. Det låter snarare som att ditt sinne och hjärta är stängt och att du har bestämt dig för att vara emot.
Med den inställningen kommer det vara mycket svårt att ta emot Jesus.
Har du sökt Jesus/Gud av hela ditt hjärta?
"Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. Ty jag skall låta er finna mig, säger HERREN." Jeremia 29:13
Berätta för mig, har du sökt Det Flygande Spaghettimonstret av HELA ditt hjärta?
Hur vet du då att han inte finns?
Hur kan man söka av hela sitt hjärta efter något som inte är övertygande?
För oss är Gud osannolik, hans berättelser myt och hans följare framstår som småsinta och löjliga.
Hur i hela friden kan det få en att söka av hela sitt hjärta? Självklart har vi både tänkt på och avfärdat era myter och påståenden, men att fullständigt hänge sig till att söka ett förhållande med Gud, utan att tro på honom till att börja med, hur skulle det fungera?
Det här är en helt ärlig fråga och inte retorik. Svara gärna.
Citat:
Det är inte Gud som är skyldig dig eller mig någonting. Det här livet är som en häktescell och du är en dömd förbrytare påväg mot ett rättvist straff i Helvetet (precis som alla andra människor). Du erbjuds dock nåd genom Jesus Kristus då han gick i god för dig och tog ditt straff trots att han själv var fri från synd.
Det är vi som behöver ödmjuka oss inför Gud och tacksamt ta emot nåden. Inte tvärtom.
Det här är sjukt och psykopatiskt.
-Vill han eller vill han inte att vi ska komma till honom?
-Varför skulle vi vara dömda förbrytare (för vad? Av vem?)
-Rättvist hur då? Om du tror helvetet är rättvist vill jag inte ha dig nära någon annan människa. Då är du vedervärdig. Tror du på ett oändligt straff för ändliga brott?
-Jag erbjuds nåd av Jesus, som ska vara Gud, som har dömt mig för att jag är människa och som han skapat mig, till ett oändligt straff, om jag inte tror på något som inte är övertygande?
Sinnessjukt! Hur kan någon tro på och rättfärdiga det här?
För övrigt, hur tog Jesus mitt straff? Han spenderade en helg i himlen och kom tillbaka, eller?
Hur funkar det, för övrigt? Om jag offrar mig för Putin, blir han förlåten för allt han gjort? Kommer alla som lidit eller mördats på hans instruktioner i Ryssland och Ukraina att tycka han är en sjysst kille nu, om jag kastat mig på ett svärd i Sverige?
Hur fungerar ett sånt blodsoffer egentligen? Hur kan man tro på det? Har du tänkt djupare på det än bara att det står skrivet?