2025-09-06, 22:10
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag tycker inte han förklarade så bra. Kan det vara så att hans IQ är överskattad?

Min logik kring detta är. Allt liv kommer från Gud. Redan tidigt i Moseboken säger Gud att om ni äter av den förbjudna frukten kommer ni att dö. Syndens lön är döden. Om man inte är under Guds beskydd och kan äta av livets träd så kommer man att dö, man förgås. Det betyder att man inte existerar mer.

I uppenbarelseboken kan man läsa om den evigt brinnande sjön som förtär all ondska. Det är en beskrivning över hur ondskan utplånas. Helvetet är inte ett ställe där ondskan utplånas utan ett ställe där ondskan lever vidare. Gud vill inte föreviga ondskan utan utplåna den. Därför tror jag inte på ett helvete. Att förgås är för evigt, en evig icke-tillvaro. Det är en bestraffning som består för evigt men det är inte evig bestraffning. Så tror jag. Jag vet inte utan tror.
Ja... vilken skala, vilket test?

Så höga resultat finns inte på seriösa test.
Citera
2025-09-06, 22:19
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Gud säger i bibeln att det var satan som frestade Eva att äta frukten

Vi kan läsa att kvinnan blev frestad på olika sätt av satan och att Gud frågar "om ätit av trädet han förbjöd?"
Det är allt man behöver förstå angående detta. Vidare djupare diskussioner om ämnet kan vara intressant för vissa men helt meningslöst när det kommer till omvändelse med tro och att bli pånyttfödd.

Du bryr dig inte om att du ändrar på vad bibeln säger? Okej noterat.
Matthew 25:41 ESV / 1,878 helpful votes Helpful Not Helpful
“Then he will say to those on his left, ‘Depart from me, you cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels.
Matthew 25:46 ESV / 1,773 helpful votes
And these will go away into eternal punishment, but the righteous into eternal life.”

Du är ännu en som säger att du läser vad som står.

Jag säger inte att jag blir frälst av att tänka över detta. Men jag tror inte jag blir frälst av att tro på dig heller. Du gör också en tolkning fastän du låtsas som att du läser vad det står.
Eva blev frestad, av vad? Av satan? Nej, av vad, inte av vem. Vad blev hon frestad av?
Citera
2025-09-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja självklart.

Resten av det du skriver låter snurrigt och konstigt. Eftersom det är obegripligt tar jag bort det.
Sa bara att om en person med lågt IQ hade presenterats samma tes så hade du sagt samma sak. Confirmation bias
Så alla historiska figurer ljuger alltså om Jesus existens?
Citera
2025-09-06, 23:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutsenap
Sa bara att om en person med lågt IQ hade presenterats samma tes så hade du sagt samma sak. Confirmation bias

Det spelar ingen roll vad en person har för uppmätt IQ när hen presenterar förslaget att Kristendomen skulle ha något med verkligheten att göra. Det är helt enkelt inte rätt.

Citat:
Så alla historiska figurer ljuger alltså om Jesus existens?

Det är nog olika. Några ljuger, några är så hårt indoktrinerade att de tror på det. Några är nog inte helt hemma i pallet.

Men som sagt så lutar vetenskapen allt mer åt att Jesus aldrig har funnits. Kolla upp det själv. Det finns trådar där bland annat jag har klarlagt det tydligare än vad det finns utrymme för i den här tråden.

All vetenskap pekar på att Kristendomen är rent nonsens. Det har vi vetat länge och nu 2025 kan man med all säkerhet säga att det är så. Det här blir ju bara löjligt. Hur kunde svensk skola inte vara bättre nu. Det är vår stora sorg.

Tittar man närmare på den där YoungHoon Kim så ger jag fan på att man kan hitta en förklaring till varför han uttrycker det och/eller tror på det.

Ska jag vara helt ärligt så tror jag inte att han själv faktiskt tror på det. Det skulle inte förvåna mig om det var som med Einstein. Han anpassade sig till sin tids verklighet och uttryckte sig passande men finurligt nog alltid så det kunde tolkas dubbelt. Han ville helt enkelt inte bli avrättad, slängd i fängelse eller förvisad.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-09-06 kl. 23:37.
Citera
2025-09-06, 23:47
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll vad en person har för uppmätt IQ när hen presenterar förslaget att Kristendomen skulle ha något med verkligheten att göra. Det är helt enkelt inte rätt.

Det är nog olika. Några ljuger, några är så hårt indoktrinerade att de tror på det. Några är nog inte helt hemma i pallet.

Men som sagt så lutar vetenskapen allt mer åt att Jesus aldrig har funnits. Kolla upp det själv. Det finns trådar där bland annat jag har klarlagt det tydligare än vad det finns utrymme för i den här tråden.

All vetenskap pekar på att Kristendomen är rent nonsens. Det har vi vetat länge och nu 2025 kan man med all säkerhet säga att det är så. Det här blir ju bara löjligt. Hur kunde svensk skola inte vara bättre nu. Det är vår stora sorg.

Tittar man närmare på den där YoungHoon Kim så ger jag fan på att man kan hitta en förklaring till varför han uttrycker det och/eller tror på det.

Ska jag vara helt ärligt så tror jag inte att han själv faktiskt tror på det. Det skulle inte förvåna mig om det var som med Einstein. Han anpassade sig till sin tids verklighet och uttryckte sig passande men finurligt nog alltid så det kunde tolkas dubbelt. Han ville helt enkelt inte bli avrättad, slängd i fängelse eller förvisad.
"Det finns trådar" - "vetenskap"

Du vet att alla våra värderingar i vårat samhälle härstammar från Jesus och kristendomen så att säga att han aldrig funnits är bold.

Men visst hans mirakel men som person. Du hänvisar till "trådar" som vetenskap. Trams. Flera kända romerska skribenter nämner Jesus så skit ner sig och din confirmation bias
Citera
2025-09-07, 08:24
Medlem
Citat:
"Det finns trådar" - "vetenskap"

Du vet att alla våra värderingar i vårat samhälle härstammar från Jesus och kristendomen så att säga att han aldrig funnits är bold.

Men visst hans mirakel men som person. Du hänvisar till "trådar" som vetenskap. Trams. Flera kända romerska skribenter nämner Jesus så skit ner sig och din confirmation bias
Miraklerna är i mitt tycke den enda rimliga förklaringen till att han blev så hyllad och älskad. Att hans lärjungar och andra tidiga följare gick i döden för att vittna om honom är anledningen till att han är den han är för oss och för världen.

Den du pratar med och många med honom kan inte se bortom vad som 'man ska tycka'. Han vill av allt att döma hjälpa omgivningen genom att guida dem till att tycka rätt för att de ska 'anses vara coola och inte pinsamma '.

De kommer aldrig längre än att kunna sätta etiketter på motståndare och peka ut vilka man ska tycka som för 'att vara cool'. De förstår inte att de i själva verket är den lättledda fårskocken som i 30-talets Tyskland hade varit nazisterna, i Sovjet marxisterna och om de fötts i ett ortodoxt muslimskt land hade de varit detsamma.

Som sagt: "Tyck så här så är du cool, annars blir det pinsamt." Bättre att inte bry sig om deras enträgenhet utan att istället roas av att leka med dem tror jag.
Senast redigerad av Andreas-yi 2025-09-07 kl. 08:26.
Citera
2025-09-07, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Välkommen in till filosofi forumet och redogör för din ståndpunkt:

(FB) Är antagandet av fri vilja mer långsökt än det om materien?

(FB) Förklara medvetande för robotarna på medvetslösa planeten Sputnik-X34

Vi har i alla fall Sam Harris, Alex O'Connor, Richard Dawkins som inte tror på fri vilja. Har du någon rationell ateist som förklarar mer din ståndpunkt så länka där, eller förklara själv.
Att falska dikotomier och magi är trams, behöver jag väl knappast redogöra för.
Citera
2025-09-07, 08:40
Medlem
Citat:
Miraklerna är i mitt tycke den enda rimliga förklaringen till att han blev så hyllad och älskad.

Menar du att den enda rimliga förklaringen är att miraklerna de facto skedde eller att han blev hyllad för att folk trodde på miraklerna (vare sig de faktiskt skedde eller ej)?
Citera
2025-09-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jag är stum av beundran för dina stilrena one-liners.
Citera
2025-09-07, 09:36
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Det där stämmer inte. Våra värderingar härstammar från människor och då till liten del har olika religioner influerat värderingarna. Det är sånt vi kan se idag att vi har stora brister i våra värderingar. Något som vi senaste 100 åren har jobbat på att få till så det blir rätt.

Absolut inget "härstammar från Jesus" då han inte har funnits. Det blir logiskt fel att säga så.

Citat:

De enda som nämner Jesus är de som står på propagandans sida. Hela kristendomen och sagan om gud är en över två tusen år gammal propaganda-show.

Det som den här IQ-gubben håller på med visar att när någon är så hårt hjärntvättad som han är så är det mycket svårt att få honom att se sanningen och därför så skulle det bästa vara att ge honom mentalvård och medicinering.
Citera
2025-09-07, 09:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu

Citat:
Jag är stum av beundran för dina stilrena one-liners.

Jag med. Så mycket självklarheter i den enkla meningen. Tänk om YoungHoon Kim med sin höga IQ kunde uttrycka sig så enkelt och logiskt istället för att trassla in sig i logiska felaktigheter.

Som när han hävdar att bibeln är guds ord och att om någon del skulle vara fel så kan man inte veta vilken del som inte skulle vara rätt eller fel och därför så är hela boken sann. Men bibeln är ju skriven av människor och det är faktiskt människor som har tagit bort delar ur den slutgiltiga bibeln.

Hans logik spolas därmed rätt ner i utedasset. Trots sin IQ.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-09-07 kl. 09:40.
Citera
2025-09-07, 10:36
Medlem
Citat:
Jag med. Så mycket självklarheter i den enkla meningen. Tänk om YoungHoon Kim med sin höga IQ kunde uttrycka sig så enkelt och logiskt istället för att trassla in sig i logiska felaktigheter.

Som när han hävdar att bibeln är guds ord och att om någon del skulle vara fel så kan man inte veta vilken del som inte skulle vara rätt eller fel och därför så är hela boken sann. Men bibeln är ju skriven av människor och det är faktiskt människor som har tagit bort delar ur den slutgiltiga bibeln.

Hans logik spolas därmed rätt ner i utedasset. Trots sin IQ.
För nytillkomna/lata läsare handlar detta om att jag pekade på att medvetandet är oförklarat och lär fortsätta att vara det och dess koppling till fri vilja. Dessa livets mest centrala frågor vill 'de rationella' inte ge sig i kast med eftersom de känner att det kommer innebära att de behöver förhålla sig till känslor av pinsamhet/ödmjukhet.

Sedan håller jag med dig kalkryggar att intellektuella strider om den rätta skrifttolkningen och påståendet om Bibeln är Guds absolut sanna ord där endast den rätta tolkningen leder till frälsning är en återvändsgränd.

Ändå är kristna bibeluttolkare som God Logic, Sam Shamoun och David Wood några jag följer med stort intresse. Anledningen för mig är att de är de som har mest framgång i att tämja den våldsamma härskarideologin Islam.

Ayaan Hirsi Ali och Apostate Prophet är två av de absolut mest profilerade ex-muslimerna. De var bägge uttalade ateister under många år och i fallet Ayaan så räknades hon in i fem-manna gruppen 'new-ateists', de mest inflytelserika. Båda två är nu kristna.

Det finns vad jag vet inte i närheten så kända och inflytelserika sekulära ex-muslimer som dem. Så beklagar att det känns pinsamt, men kristendomen är helt nödvändig för att stå emot Islam. Mer specifikt att ta till sig Jesus till sitt hjärta och samla sig själv och samhället i bön från det utgångsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in