2025-09-09, 13:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Skapa ett W11 installationsmedia med Rufus som hjälper dig "att kringgå". Installera. Kör sedan UpDownTool.

Andra har ju tydligen lyckats med att installera W10 på så sätt utan att ens uppgradera i nutid, så ovan förfarande bör gå. Värt att prova!

Jag måste ändå ha en licens för W11?
Citera
2025-09-09, 18:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jag måste ändå ha en licens för W11?

Nej. Du behöver bara W10 för att göra "detta".

Annars finns nycklar att köpa på nätet för W10 LTSC för under 150kr.
Senast redigerad av 1FF 2025-09-09 kl. 18:04.
Citera
2025-09-11, 09:38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Nej. Du behöver bara W10 för att göra "detta".

Annars finns nycklar att köpa på nätet för W10 LTSC för under 150kr.

Lite trött

Kan jag inte bara ladda ned W10 och betala utan ta omväg jag inte kan ?
Var exakt kolla man upp vilken version av 10 man har
Tror jag hittade nåt men står inte om LTSC

De där nycklarna är de ok då, om de är stulna licens eller så kan man ju vara rädd att, windows plösligt slutar fungera, och man inte kommer in i datorn...
Är ju inte bara installera om då om man har filer på dator och inte har det i det pyttelila molnet.
Är man stenålder om man har de på SSD/mSata/M.2 på datorn ?

Finns det inte något sätt fortsätta med W10 men betala för uppdateringarna?, utan behöva installera 11?
Jag har läst något om, uppdateringar men tolkat de som att någon extern aktör gör uppdateringar ibl a antiviruset...
Detta tips här verkar gälla gratis ?

Så himla farligt är de väl inte att betala, då man tidigare betalat för antivirus. Först var de väl Norton...
Men sen för Eset/Nod32...
Haft gratis Avira, med reklam, men den var ju harmlös, kom upp en liten ruta, där de i princip gjorde reklam för sig själva...
Citera
2025-09-11, 10:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Lite trött

De där nycklarna är de ok då, om de är stulna licens eller så kan man ju vara rädd att, windows plösligt slutar fungera, och man inte kommer in i datorn...
Är ju inte bara installera om då om man har filer på dator och inte har det i det pyttelila molnet.

Finns det inte något sätt fortsätta med W10 men betala för uppdateringarna?, utan behöva installera 11?
Jag har läst något om, uppdateringar men tolkat de som att någon extern aktör gör uppdateringar ibl a antiviruset...

Så himla farligt är de väl inte att betala, då man tidigare betalat för antivirus. Först var de väl Norton...
Haft gratis Avira, med reklam, men den var ju harmlös, kom upp en liten ruta, där de i princip gjorde reklam för sig själva...

Inställningar > System > Om, där står vilket Windows du har.

Du kommer få information i datorn om hur du kan förlänga supporten: https://www.ghacks.net/2025/07/24/ho...ort-by-a-year/
Citera
2025-09-11, 10:22
Medlem
YP4XQs avatar
Scam distro? Oman får tro den här tråden..

https://www.reddit.com/r/linux/comme...are&utm_term=1
Citera
2025-09-11, 10:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Lite trött

Vad gäller Av så behöver du inget annat än Ms Defender då det är kompetentare än de flesta andra. För att förenkla hanteringen av detsamma, vilken är lite omständlig, kan man använda programmet/tillägget - DefenderUI.
Citera
2025-09-11, 11:18
Moderator
vhes avatar
Rena Windowsfrågor får tas i Windowsforumet. Det finns säkerligen lämpliga trådar där.

/Moderator
Citera
2025-09-11, 20:13
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Scam distro? Oman får tro den här tråden..

https://www.reddit.com/r/linux/comme...are&utm_term=1

Tråden där är 2 år ? De verkar jag vet någon databas som blivit hackat men de säger de fixat det
Citera
2025-09-11, 20:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tråden där är 2 år ? De verkar jag vet någon databas som blivit hackat men de säger de fixat det

Dessutom gäller artikeln LinuxFX. Nu har de gått vidare med en annan konstruktion som alltså är Winux. Vilket får allmänt goda recensioner på nätet. Gratisversionen är helt gratis likt vilken Linux-dist som helst och utan uppgraderingskrav, men begränsad utan Pro-egenskaperna. Infon finns i ändringsloggen på deras hemsida.

Är det värt det, nja, man kan, t.ex, köpa W10 LTSC för ett lägre pris än Winux. Men vill man ha Linux, men gillar W10 utseendet - visst. Håller de vad de lovar, d.v.s 12års support, då är ju priset lågt.
Citera
2025-09-12, 09:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Dessutom gäller artikeln LinuxFX. Nu har de gått vidare med en annan konstruktion som alltså är Winux. Vilket får allmänt goda recensioner på nätet. Gratisversionen är helt gratis likt vilken Linux-dist som helst och utan uppgraderingskrav, men begränsad utan Pro-egenskaperna. Infon finns i ändringsloggen på deras hemsida.

Är det värt det, nja, man kan, t.ex, köpa W10 LTSC för ett lägre pris än Winux. Men vill man ha Linux, men gillar W10 utseendet - visst. Håller de vad de lovar, d.v.s 12års support, då är ju priset lågt.

Förvirrande när de byter namn, ska prov om jag kan installera de på en bortlagd dator som kan fungera som test/experiment dator, de stod något om ma behövde något extra fö en de ISO skrivare hade problem med filen ?, men minns inte om de gällde Winux, kanske gällde den gamla versionen
Citera
2025-09-22, 10:07
Medlem
1FFs avatar
Någon som har installerat programmet och kan berätta lite om intrycket av det!?
Citera
2025-09-24, 14:16
Medlem
Skogswalds avatar
Det här handlar ju dock bara om yttre kosmetik för att göra en Linux-distribution tilltalande för pöbeln, och att — som redan påtalats — presentera den lagom till att supportstoppet för W10 nalkas. Det grundläggande problemet med att Wine inte stödjer all Windows-mjukvara smärtfritt kvarstår, vilket pöbeln fort lär bli varse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in