Citat:
Ursprungligen postat av
snigelslum
https://www.svtplay.se/kanaler?expand=ch-svt2
Såhär beskrivs kvällens Politikbyrån i SVT. Har SVT kommit till någon självinsikt med sin fråga?
När flyktinginvasionen 2015 pågick som värst hade jag möjlighet att omväxlande se nyheterna på svensk och polsk tv. Och jag måste tillstå att det såg ut som om de respektive reportrarna skildrade två helt olika händelser på två olika kontinenter.
Trots att det mesta var filmat samtidigt i Stockholm, på Centralen förmodar jag, lyckades de välja helt olika personer och situationen att filma. När svensk tv visade bilder av de s.k. flyktingarna så visade de nästan enbart familjer eller ensamma kvinnor med barn. De polska reportrarna var inte lika selektiva utan filmade alla. Dvs de visade män, män och åter män. Framför allt skäggiga män i 25 till 35-årsåldern.
En scen som visades ofta var när det stod en grupp med Refuges Welcome-aktivister, mest unga kvinnor, som skulle välkomna invandrarna. De stod med nallar och godispåsar i de framsträckta händerna när en sån där grupp med flera hundra skäggiga män i yngre medelåldern kom rusande, skrikande och skrattande, och mer eller mindre trampade ner aktivisterna. Ingen ville ha några nallar.