2025-09-03, 16:36
Medlem
Jag syftar på vård och omsorg,polis och lärare såväl busschaufförer och taxichaufförer. Hade arbetslösheten idag legat på noll?

Vi alla här strävar efter att jobba med det vi brinner för
.så jävla roligt är det inte att torka avföring av gamlingar.
Citera
2025-09-03, 16:45
Medlem
Nej. Ingen arbetslöshet ska ligga på noll. Det är inte bra för ekonomin.
Citera
2025-09-03, 16:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo den hade blivit noll. Inte bara just för typ av arbete utom om folk hade velat bo i tex Kiruna än i Stockholm.

Men det är ju aldrig faktiskt bra med noll arbetslöshet. Ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv. Runt 2% är att föredra. Så det finns en ambition hos folk, så inte lönerna skenar iväg etc.
Citera
2025-09-03, 16:48
Medlem
Visst, men hur skulle skattetrycket vara, behövs "produktiva" jobb inte skattefinansierade, betala ut lön 100% få in 30% i skatt i runda slängar idag.
Senast redigerad av tjanska 2025-09-03 kl. 16:50.
Citera
2025-09-03, 17:02
Medlem
IanMcEwans avatar
Långt ifrån alla är intresserade eller lämpade att jobba inom offentlig sektor där huvudfokus är just att stötta andra människor.

Tankeexperimentet är därför uddlöst och leder ingenvart eftersom man inte kan tvinga människor att jobba med det som samhället behöver mest. Undantaget är totalförsvarsplikten i fall av krig eller andra katastrofer.
Citera
2025-09-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Långt ifrån alla är intresserade eller lämpade att jobba inom offentlig sektor där huvudfokus är just att stötta andra människor.

Tankeexperimentet är därför uddlöst och leder ingenvart eftersom man inte kan tvinga människor att jobba med det som samhället behöver mest. Undantaget är totalförsvarsplikten i fall av krig eller andra katastrofer.

Det var dit jag ville komma. Så jävla många tror jag inte brinner för jobbet som undersköterska.
Citera
2025-09-03, 18:01
Medlem
KANGFLAKKAs avatar
Tveklöst, en trend bland personer födda mellan 1990-2005 är att de alla småjobbar + studerar i evighet för att "bli något" men blir aldrig "något". Jag tror de vill ha en stabil väg i sin karriär men den skakiga arbetsmarknaden gör att de vill ha ett extra kort i ärmen.
Citera
2025-09-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag syftar på vård och omsorg,polis och lärare såväl busschaufförer och taxichaufförer. Hade arbetslösheten idag legat på noll?

Svar=Nej

Senaste åren har det hela tiden funnits lediga jobb för cirka 10 till 12% av de arbetslösa.

Så om vi tillsätter alla jobb inom 10 dagar så att det inte finns ett enda ledigt jobb i hela sverige så kommer cirka 1 av 10 arbetslösa garanterat få jobb om 10 dagar medans 9 av 10 arbetslösa i sverige fortsatt kommer att vara arbetslösa då det inte finns fler jobb än så i landet.
Citera
2025-09-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KANGFLAKKA
Tveklöst, en trend bland personer födda mellan 1990-2005 är att de alla småjobbar + studerar i evighet för att "bli något" men blir aldrig "något". Jag tror de vill ha en stabil väg i sin karriär men den skakiga arbetsmarknaden gör att de vill ha ett extra kort i ärmen.

Så är.det och kan inte förnekas.
Citera
2025-09-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

Hur många Östsatare är det här i Sverige och tar med sig alla pengar till sitt land?
Jag gissar mer ja till och med långt fler än vad vanliga människor tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in