2025-09-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, nu lanseras julmust med alkohol på bred front, både i lättvariant i butikerna och starkvariant på systemet.

https://metromode.se/noje/julens-sto...lkohol-ar-har/

https://www.mynewsdesk.com/se/herrlj...julmust-123042

Vad tror ni om det? Jag är försiktigt skeptisk. Alkoholsmak är inget man saknat, men möjligen kan det öka mustigheten och fylligheten.

Ja tror den kommer bli riktigt god.

Har själv provat groggar med julmust och det är helt ok! Man får inte ta för mkt Gin och vodka. Men en färdigblandad e de nog ingen risk för det.
Citera
2025-09-04, 13:51
Medlem
Verkar som att "alla" tänker prova detta och det gör nog även jag, så ur den aspekten är idén genialisk, pengar lär flöda in.
Citera
2025-09-04, 14:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Finns inte på Systembolaget, ännu, men det låter intressant. Kanske mindre socker och mer vört. En vuxnare smak. Mustigare.

Från och med första oktober skall alkomusten finnas på Systemet.
Citera
2025-09-04, 14:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag är istället försiktigt positiv. I hela mitt vuxna liv har jag blandat julmust och öl i glaset på julafton, för att få ner den upplevda sötman och öka beskan. Alkoholsmaken har inte stört mig alls.

Ok, jag gillar att den är så söt och tycker att den är utmärkt att kombinera med snapsen. Sötman fungerar bra med saltet från julmaten och styrkan hos senapen och skinkan. Julöl är gott men då missar man lite denna sötma man får från musten.

Alkomusten blir väl mer som en julöl då och konkurrerar med den. Lite valfrihetens förbannelse och gör väl inte att kläderna sitter lösare i januari direkt om man vill ha både julöl, julmust och alkomust.
Citera
2025-09-04, 14:58
Medlem
Finns redan andra att köpa

https://topbreweriessweden.se/
Citera
2025-09-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirreb
Finns redan andra att köpa

https://topbreweriessweden.se/
Jaså?
Vilken alkohol must då?
Vart kan den köpas som privatperson?
Om du menar Strong winter must så är det Inte vad TS. postade angående.
Citera
2025-09-04, 18:30
Medlem
Glödskals avatar
”Kulmust”?

Med köttbulle som oliv?

Edit : Passar till Findus Jultallrik.
Senast redigerad av Glödskal 2025-09-04 kl. 18:33.
Citera
2025-09-04, 18:57
Medlem
TUKs avatar
Spännande, kommer garanterat testa.

Rekommenderar annars att grogga julmust med mörk rom!
Citera
2025-09-04, 19:01
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Det blir väl ungefär som när Coca Cola skulle försöka konkurera ut Julmust som "julens dryck" för några år sen, gick så där.

Ja men det är ju för att julmust och Coca Cola är helt olika saker. Cola jag aldrig ersätta musten i Sverige men en must med alkohol kan helt klart bli ett komplement till det alkoholfria musten som finns
Citera
2025-09-04, 20:40
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Men det var ju bara helt vanlig Coca-Cola med en jultomte på etiketten. Det är inte alls samma sak som när ett bryggeri tar fram en ny smakprofil och lanserar den som produkt.
Skall bli kul att testa starkmusten, även om jag misstänker att jag kommer uppleva den som för söt...

Ja och det gick som det gick, alltså mindre bra!
Ja för tusan, det ska bli intressant att se vad det är för nåt när den kommer ut på hyllorna, man måste prova!
Citera
2025-09-04, 21:39
Medlem
De borde kunna lansera en 3.5 för vanlig matvarubutik. Detta eftersom must innehåller malt och humle, vilket är ett krav för 3.5 i vanlig butik.
Citera
2025-09-04, 21:57
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Spännande, kommer garanterat testa.

Rekommenderar annars att grogga julmust med mörk rom!

Det är gott. Brukar även köra julmust med en skvätt enklare konjak eller rent av Eau de Vie. Lite av en tradition här på julen. Kommer testa denna must men det lutar nog tyvärr mot flopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in