2025-09-03, 19:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Detta måste man ju pröva. Låter lite som det som kallades "svagdricka" ute på landsbygden i Norrland.
Citera
2025-09-03, 19:39
Medlem
Fy fan, det låter som årets stolpskott.
Citera
2025-09-03, 19:58
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coffeez
Svårt att tänka mig att det ska bli gott...

Eller blir det lite som rom och cola kanske? Helt okej i så fall.

Det mäktiga med mustgrogg är att mustigheten blockar smaken av alkohol. Om du diggar vanlig mesmust lär du alltså även gilla starkmust. Ingen större skillnad.
Citera
2025-09-03, 19:58
Medlem
Är det här ett försök att rädda julen eller bara en desperat märkning för att sälja mer? Jag är rädd att det kommer bli lika populärt som energidryck med smak av julgran.
Citera
2025-09-03, 20:04
Medlem
Karmans avatar
Det finns ju julöl. Julmust som groggvirke låter inget vidare måste jag säga.
Citera
2025-09-03, 20:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En sak som förvånar mig är att det alls är tillåtet att använda julmustessens till att göra alkomust.

Herrljunga drycker berömmer sig över att vara innovativa och häpna att ingen annan satsat så hårt på detta som de gör, även om det gjorts tidigare försök.

Inte för att jag tillverkar läsk, men jag antog helt enkelt att man inte fick, om man ville utnyttja essensen. Ja, några nykterhetsvänner vrider sig nog i sin grav.

Ja, jag känner mig också tveksam till om detta ligger i linje med vad som bör vara okej för essenstillverkaren.

Hade det varit jag som satt som ansvarig för namnet julmust hade jag sagt blankt nej. Gör vad ni vill med essensen, men kalla det inte för julmust om ni tutar 8 alkohol.

Herrljunga kan dra åt h*elvete.
Citera
2025-09-03, 20:30
Medlem
Blir väl bra, hade saknat detta länge och fått göra egen bladning nu åter efter år
Citera
2025-09-03, 20:44
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det finns ju julöl. Julmust som groggvirke låter inget vidare måste jag säga.

Jag har testat julmust som groggvirke. Det är faktiskt gott. Men nu när det kommer must med alkohol kan man ju dricka den som den är (eller göra en starkare grogg )
Citera
2025-09-03, 20:49
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Oooof kommer det inte vara som Hard Selzer? Om du testat det TS?

Såg några unga hipsterfolk glida ut från systemet med ett flak och tänkte "ja men man ska va med i svängarna" och köpte två burkar och det var det sjukaste jag druckit. Tänk dig nåt som smakar exakt som Loka Citron. Ingen alkoholsmak alls, alls. Så när din kropp börjar känna av effekten av alkohol så var det som om man blivit sjuk eller nåt - som om avsaknaden av smaken gjorde att man inte kunde förstå drogen man fått i sig.

För är det samma fyyyyy fan. Allt det gör är att du blir påverkad.

Smaken är tydligen som baken. Enligt mig smakar det som sprit utspätt med vatten = hemskt! Är ju det söta i drinkar och annat som minskar spritsmaken.
Citera
2025-09-03, 20:53
Medlem
OneTaps avatar
trodde de var olagligt o sälja alkohol haltig julmust :P men julmust grogg e ju en klassiker så detta kan nog bli riktigt bra =)
Citera
2025-09-03, 21:05
Medlem
Apotekarnes hade bryggarmust tidigare, riktigt god och väldigt synd att de slutade. Det var must och öl blandat, så egentligen är detta inget nytt
Citera
2025-09-03, 21:07
Medlem
Kul! Ska bli intressant att testa.

...och de som ojjar sig över nyktra alkoholister och annat patrask kan ta och skjuta/sköta sig själva och inse att en man inte låter sina egna tillkortakommanden gå ut över andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in