2025-09-03, 18:04
Moderator
Allaballawallas avatar
Som kulturkonservativ dryckesnörd ser jag det som ett hån mot julmusten och dess historiska arv.

Julmust är i grund och botten framtaget för att vara just ett ALKOHOLFRITT alternativ till julöl...

Hål i huvudet.
Citera
2025-09-03, 18:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, nu lanseras julmust med alkohol på bred front, både i lättvariant i butikerna och starkvariant på systemet.

https://metromode.se/noje/julens-sto...lkohol-ar-har/

https://www.mynewsdesk.com/se/herrlj...julmust-123042

Vad tror ni om det? Jag är försiktigt skeptisk. Alkoholsmak är inget man saknat, men möjligen kan det öka mustigheten och fylligheten.

Ska bli spännande. Jag är positiv!
Citera
2025-09-03, 18:18
Medlem
Vad de hittar på nuförtiden. Vad kommer härnäst? Glögg med alkohol?
Citera
2025-09-03, 18:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Som kulturkonservativ dryckesnörd ser jag det som ett hån mot julmusten och dess historiska arv.

Julmust är i grund och botten framtaget för att vara just ett ALKOHOLFRITT alternativ till julöl...

Hål i huvudet.

En sak som förvånar mig är att det alls är tillåtet att använda julmustessens till att göra alkomust.

Herrljunga drycker berömmer sig över att vara innovativa och häpna att ingen annan satsat så hårt på detta som de gör, även om det gjorts tidigare försök.

Inte för att jag tillverkar läsk, men jag antog helt enkelt att man inte fick, om man ville utnyttja essensen. Ja, några nykterhetsvänner vrider sig nog i sin grav.
Citera
2025-09-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoKutya
Vad de hittar på nuförtiden. Vad kommer härnäst? Glögg med alkohol?

Blossa kör ju en ny julglögg per år (med alkohol) sedan 60-talet lol
Citera
2025-09-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
För oss som upplevde 90-talets alkoläsk-bonanza så fanns Tomtepops (Kopparbergs) en kort period på systemet. Så inget nytt här.

Japp, de var supergoda men togs bort snabbt som attan. Ansågs skadligt, haha. Ser fram emot att prova igen!
Citera
2025-09-03, 18:41
Medlem
Detta lär ju vara detsamma som när man blandar julmust och öl i en fattigmansversion av mumma. Kan inte tro att det blir någon större succe och att jag själv nog lär fortsätta att blanda min egen juldryck.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mumma
Citera
2025-09-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
KAn ju va riktigt trevligt i glasflaska.

Bara det inte är sockerfritt skit och har lagom mycket socker.
Inte för mycke å inte för lite så kan det bli riktigt poppis till julen.
vasa zero ska du testa, den är helt jävla grov, annars håller jag med om sockerfria varianter till julmust, men vasa zero är fanimej god som satans rövhål
Citera
2025-09-03, 18:56
Medlem
Svårt att tänka mig att det ska bli gott...

Eller blir det lite som rom och cola kanske? Helt okej i så fall.
Citera
2025-09-03, 18:57
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Vad säger Edward Blom om detta?
Citera
2025-09-03, 19:12
Medlem
Jag har provat diverse spritdrycker att blanda med julmust, men allt smakar skit enligt mig.
Tror det blir "kaka på kaka" iom att julmusten blev framtagen just för att efterlikna karaktären av alkohol, med en jäst/bitter touch på läskedrycken. Typ så att barn skulle kunna få en trivsam jul.

Jag kommer med andra ord närma mig det här med försiktighet, har absolut noll förhoppningar kring att det skulle kunna smaka tillfredsställande. Men blir väl att man testar en bara för att veta.
Citera
2025-09-03, 19:16
Medlem
liten.igelkotts avatar
Det här tror jag på. Känns som att det kan bli riktigt gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in