Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Jo visst var det så. Jag minns att det också var en debatt runt detta.
Fotoföretaget skickade ett helt paket med foton plus en faktura. Sedan skulle föräldrarna skicka tillbaka vad de inte ville ha. Men dels är det inte riktigt tillåtet att sälja saker på det viset, dels ville barnet väldigt gärna behålla hela paketet när de väl sett det.
Rättesnöret från den tidens tidsspann är en aning dov och diffust.
Exempel på detta är tobakslagen infördes så sent som 1997, men många vill minnas en tryggare som omständighet i sin helhet.
Lärare kunde dessutom kräva att grabbarna tog av sig mössa eller keps, men sen upphörde något abrupt.
Spetsen i vad jag vill säga rör inte friheten till huvudbonad, snarare anspelar på tanken "Vad lärare hade rätt att göra med barn eller inte tidsmässigt kan visa sig dunkel ".
Barnaga i sin helhet 1979 försvann i all ära, men reglage för maktmissbruk även rent av utnyttja barn på olika vis i sin helhet känns frånvarande och osignerad.
Jag har ett starkt minne där jag var tvingad utföra fysiskt arbete i klassrummet som rörde städning och samla in läroböcker i mellanstadiet.
Böckernas tyngd gav mig kramp i ryggen och otroligt smärta, men klaga fanns inte på menyn då vi var barn.
Dagens barn lever i en annan tid!
Vi må undkommit att få stryk vid protest och dålig prestige av auktoriet, men vi blev utsatta för enormt mycket orättvisor ändå som ingen vuxen skulle accepterat samma förhållande som vi hade.
Jag minns så många exempel men ska inte rabbla upp rubbet.
Poängen är min misstro att vi var så säkra som folk vill minnas.