• 5
  • 6
2025-09-05, 09:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Det är den som påstår något som har bevisbördan. Problemet är att folk här på forumet och ute i den verkliga världen för övrigt yttrar sig om saker utan att ha något på fötterna.
I en domstol kanske men det finns inget som heter "bevisbörda" i normala diskussioner. Man får säga vad man vill och du får förkasta eller acceptera påståenden på vilka grunder du vill.
Att rapa "källa" och "bevisbörda" hela tiden gör bara att man framstår som 14 år gammal. Om du vill ha en källa till ett påstående för att du är genuint intresserad så kan du fråga på ett sätt som bidrar till diskussionen och framstår som uppriktigt. Om du är äldre än 14 år alltså.
Citera
2025-09-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
I en domstol kanske men det finns inget som heter "bevisbörda" i normala diskussioner. Man får säga vad man vill och du får förkasta eller acceptera påståenden på vilka grunder du vill.
Att rapa "källa" och "bevisbörda" hela tiden gör bara att man framstår som 14 år gammal. Om du vill ha en källa till ett påstående för att du är genuint intresserad så kan du fråga på ett sätt som bidrar till diskussionen och framstår som uppriktigt. Om du är äldre än 14 år alltså.

Om man får säga vad man vill i en diskussion så får man även fråga efter källa.
Citera
2025-09-05, 15:04
Självklart ska man kunna styrka sina uppgifter med källa om det erfordras, och även kunna be om källa utan att få varning el. borttagning av postningen pga detta. Skrämmande att detta ens diskuteras.
Citera
2025-09-05, 20:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Om man får säga vad man vill i en diskussion så får man även fråga efter källa.
Det jag skrev var menat i förhållande till reglerna på forumet och det vi nu diskuterar. Jag trodde det var implicit men jag ska i fortsättningen vara noga med att bara passa rakt och mjukt till dig.
Citera
2025-09-06, 10:30
Medlem
Citat:
Det jag skrev var menat i förhållande till reglerna på forumet och det vi nu diskuterar. Jag trodde det var implicit men jag ska i fortsättningen vara noga med att bara passa rakt och mjukt till dig.

Ja du får givetvis komma med vilka påståenden du vill enligt forumets regler.
Men påstår man att aliens landat i vita husets trädgård inatt så får man vara beredd på att bli ifrågasatt, och kunna redovisa vart man fått den informationen ifrån. Det är bra att tänka källkritiskt. Även om detta "bara" är ett diskussionsforum. Så påstår du något så får du vara beredd på att få frågan. "Vart fick du denna info ifrån?" Eller "källa på det tack."
Senast redigerad av Motstroms 2025-09-06 kl. 10:54.
Citera
2025-09-06, 14:05
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ja du får givetvis komma med vilka påståenden du vill enligt forumets regler.
Men påstår man att aliens landat i vita husets trädgård inatt så får man vara beredd på att bli ifrågasatt, och kunna redovisa vart man fått den informationen ifrån. Det är bra att tänka källkritiskt. Även om detta "bara" är ett diskussionsforum. Så påstår du något så får du vara beredd på att få frågan. "Vart fick du denna info ifrån?" Eller "källa på det tack."
Du verkar inte ha fattat vad jag försöker säga.
I ditt exempel tycker jag att inlägget "Källa på det tack!" tillför absolut ingenting.
Om man är intresserad av att veta mer om var informationen kommer ifrån kan man säga
"Det verkar osannolikt, var har du fått informationen ifrån?"
Citera
2025-09-06, 14:30
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha fattat vad jag försöker säga.
I ditt exempel tycker jag att inlägget "Källa på det tack!" tillför absolut ingenting.
Om man är intresserad av att veta mer om var informationen kommer ifrån kan man säga
"Det verkar osannolikt, var har du fått informationen ifrån?"

Semantik
Citera
2025-09-06, 23:36
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Semantik
Ja på samma sätt som det är semantik att skriva ett ord som inlägg som du gör.
Alla inlägg kan bytas ut mot "Arg", "Ja", "Glad" och så vidare. Allt är bara semantik.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in