Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
På det här temat tycker jag att man borde utgå ifrån att det som står i trådstarten är sant. Om det inte är sant, finns inget att diskutera. Det är återkommande att folk anklagar TS för att trolla etcetera men det tillför absolut ingenting. En tråd är bara intressant om ämnet diskuteras.
Om trådstarten är "jag (man) har knullat 900 män (i fredags)" och första inlägget är "det tror jag inte på, troll" så är det ett bortkastat inlägg. Meningslöst. Man behöver inte vara rädd för att bli "lurad" av ett troll. Nästan inget som står på Flashback är sant. En sådan tråd jag beskrev är till för personer som vill diskutera ämnet. Inte personer som inte tror det är sant och inte vill diskutera ämnet.
Håller med. Även trådstarter som är uppenbara trollningar kan ge bra diskussioner. I ditt exempel har vi ju dessutom källan. Sedan kan man såklart ifrågasätta sanningshalten, men inte genom att hitta på saker som att "Om man knullar 900 män en kväll, så kommer man få fotsvamp.". Det är sådant som kräver lite mer än bara påståendet. Typ en länk med citat till något som visar att man faktiskt kanske kan få fotsvamp av att knulla för mycket under en dag.
Här ett exempel på en tråd som troligen är en trolling, det finns en hel del som tyder på det. Ändå så ger det en skapligt bra diskussion kring räntor, olika typer av lån, tips på hur man kan agera med mera. Källan är ts själv, det hen beskriver är inte helt osannolikt, och om det stämmer eller inte spelar ingen jättestor roll för diskussionen.
(FB) Har tagit ett otydligt lån, vad kommer det kosta i avgifter?
Om däremot någon i tråden skulle påstå att det är dödsstraff på att ta ut mer än x% ränta, då krävs det källa.
Det händer ibland att någon försöker varna i en diskussion, typ "fattar du inte att hen trollar?", men att jag seriöst svarar någon som uppenbart hittar på betyder inte att jag inte fattar. Jag kan ändå diskutera grejen som ett hypotetiskt exempel. Men aldrig att jag skulle göra det om någon påstår saker som kan källbeläggas.