2025-09-03, 08:37
Medlem
Ja så kom den ju äntligen den "fantastiska," reform som Sd lovat sina väljare. Det började med att de slopade fri tandvård helt för de mellan 19-23 trots att det är bra att grundlägga god tandhälsa i unga år och många unga inte har jobb men men..
Den nya tandvårdsreformen gäller bara de över 67 och den har flera kryphål (har Moderaterna varit skickliga och dribblat bort Sd igen?). Man ska bara behöva betala 10 % av referenspriset det är bara det att många tandläkare tar priset över referenspriset. Rabatten gäller INTE undersökning, röntgen, förebyggande tandvård hos tandhygienist och ..tala.. den gäller inte KINDTÄNDERNA dvs de som man behöver för att tugga med. Vad tycker ni andra om Tidöpartiernas tandvårdsreform?
Citera
2025-09-03, 08:47
Medlem
Vanligt politikersvammel, men vad var att vänta?
Citera
2025-09-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Ja så kom den ju äntligen den "fantastiska," reform som Sd lovat sina väljare. Det började med att de slopade fri tandvård helt för de mellan 19-23 trots att det är bra att grundlägga god tandhälsa i unga år och många unga inte har jobb men men..
Den nya tandvårdsreformen gäller bara de över 67 och den har flera kryphål (har Moderaterna varit skickliga och dribblat bort Sd igen?). Man ska bara behöva betala 10 % av referenspriset det är bara det att många tandläkare tar priset över referenspriset. Rabatten gäller INTE undersökning, röntgen, förebyggande tandvård hos tandhygienist och ..tala.. den gäller inte KINDTÄNDERNA dvs de som man behöver för att tugga med. Vad tycker ni andra om Tidöpartiernas tandvårdsreform?

men 10% av referenspriset är bättre än 10% av vad det egentligen kostar

nackdelen är väl att det blir långa köer till folktandvården..?

sossarna och vpk får väl komma med något som är bättre..
Citera
2025-09-03, 12:14
Medlem
däremot kan man ju tycka att det är lite snålt att inte ta med kindtänderna, verkar bara vara tom tand 5

det är väl viktigare för pensionärernas hälsa att tugga maten ordentligt med kindtänderna än att visa att man inte har dåliga framtänder?

https://www.folktandvardenstockholm....nder-i-bilder/

nåja, sossarna och vpk kan ju komma med något bättre..
Citera
2025-09-03, 12:18
Medlem
Alla döda får fri tandvård
Men budgeten är nog på miljarder i omkostnader ändå.
Dom samlar pengar.
Dom vet att pensionärer inte har tänder hehe

Besiktiga löständerna varje år.
Citera
2025-09-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Alla döda får fri tandvård
Men budgeten är nog på miljarder i omkostnader ändå.
Dom samlar pengar.
Dom vet att pensionärer inte har tänder hehe

Besiktiga löständerna varje år.

sist när jag var på besök hos folktandvården var det 99% utlänningar i väntrummet

undrar vem som betalar deras tandvård?
Citera
2025-09-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
sist när jag var på besök hos folktandvården var det 99% utlänningar i väntrummet

undrar vem som betalar deras tandvård?
Det är ju du
Citera
2025-09-03, 14:49
Medlem
Jag betalade över 50.000:- på senaste rundan hos käftis. Utlänningarna betalar 50:- oavsett vilka åtgärder som krävs av kliniken. Borde inte politikerna se till att jag, som har studerat och arbetat hela livet, gjort värnplikt och skött mig, också skulle få en totalavgift på 50:- ? Först då är det jämlikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in