2025-09-03, 01:24
Medlem
Om man tittar lite på hur vi stavar och skriver här på flashback,inte minst jag själv så inser man att det behövs hemläxor, kanske till och med mer än idag.
Citera
2025-09-03, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Nu med AI behövs barn och läxor egentligen ?
Fråga är om utbildning och kunskap är så värdefull som den var förr.
Nu kan man fråga AI och få svar på typ 1sekund.
Förr fick man studera på universitet i många år för att kunna skaffa samma information ellrr fråga någon som studerat där..
AI taggar inte barnen att lära sig något själva,att slita med läxor, det är ju bara att fråga Chatgpt om man undrar något.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-09-03 kl. 01:32.
Citera
2025-09-03, 01:45
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Frågan är när fan de ska få ha ledigt? Inte nog med alla läxor de ska göra på ledig tid.. De ska hålla på med 2-3 aktiviteter också...

Jag tror inte att barn (de utan diagnoser som kan kräva mer reflektion och återhämtning) behöver ha ledigt på samma sätt som vuxna. Tror barn får den energin genom sina aktiviteter/hobbys.
Citera
2025-09-03, 01:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Jag tror inte att barn (de utan diagnoser som kan kräva mer reflektion och återhämtning) behöver ha ledigt på samma sätt som vuxna. Tror barn får den energin genom sina aktiviteter/hobbys.

Barnens tid går långsammare så de klarar mentalt flera saker på en dag, särskilt om det är kort tid (därför viktigt att det inte är skitmycket läxor), men jag tror barn slutar vara kreativa om de aldrig har tråkigt.
Citera
2025-09-03, 03:45
Medlem
Läxor är fel, många kan inte få den hjälpen å lugnet hemma för läxor, det blir orättvist.
Citera
2025-09-03, 04:34
Medlem
Pershagen76s avatar
Läsningen känner jag igen sen förra året, nån mattestencil och ett gäng glosor (svenska & engelska). Tog väl runt 20-30 min per dag max. Den äldsta får på högstadiet och de kan ha en hel del ibland, men det är ju mest att kolla av att han kan allt varje gång, alltså ett snabbt förhör, max 10 min per dag om man slår ut det.

Ser inga störta problem med det, man bygger ju en ny människa som ska få både kunskap och studiedisciplin.
Citera
2025-09-03, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Barn bör ha läxor ungefär lika mycket som vuxna borde ha extra kvällsarbete.

Korrekt 👍
Citera
2025-09-03, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Fråga är om utbildning och kunskap är så värdefull som den var förr.
Nu kan man fråga AI och få svar på typ 1sekund.
Förr fick man studera på universitet i många år för att kunna skaffa samma information ellrr fråga någon som studerat där..
AI taggar inte barnen att lära sig något själva,att slita med läxor, det är ju bara att fråga Chatgpt om man undrar något.

Ai är ibland helt ute och cyklar. Så utbildning behövs även i framtiden. Men på ett annat sätt.
Barn behöver lära sig historia och att se samband mellan nutid och vad människor gjort tidigare.
Citera
2025-09-03, 05:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Tänk alla barn som är på fritids hela eftermiddagarna också. Som inte är hemma förrän 17-18. Och då ska det lagas mat och ätas och duschas och annat och sen är det läggdags. Finns ingen tid över för läxor. Då blir det att läxor görs samtidigt som matlagningen och när man äter eller på helgen när alla egentligen behöver vila och göra annat man inte kunnat göra i veckan...

Eller så gör man som det gjordes under min skolgång, man gjorde iaf en del av sin läxa på fritids.
Citera
2025-09-03, 06:01
Medlem
Se till att era barn läser mycket böcker på fritiden varje vecka och låt dem spela Elevspel.
Läsförståelse och repetition sant koncentrationsförmåga är A och O.

Mina barn hann göra de flesta uppgifter under skoltiden i den åldern..Alltså inte direkt några läxor hemma. Förutom glosor.

Men från årskurs 6 och framåt ökar kraven i skolan betydligt. På högstadiet är tempot högt.

Så, barnen barnen behöver vänja sig vid att klara plugga och sedan fixa de nationella proven.
Senast redigerad av Tissetiss 2025-09-03 kl. 06:28.
Citera
2025-09-03, 06:09
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
I och för sig skulle de kunna sitta på fritids och pula med läxorna. Det gäller barn som är gamla nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Eller så gör man som det gjordes under min skolgång, man gjorde iaf en del av sin läxa på fritids.

På storfritids kanske de gör läxor. Men inte de mindre upp till 3an. De får göra läxorna hemma.
Citera
2025-09-03, 06:13
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Tjena,

Min yngsta går i tredje klass. Har inga problem med skoluppgifter i skolan. Tvärt om.

Denna vecka är det att: läsa ett kapitel om dagen (5dagar) i en bestämd bok (hon har den svåra boken så mycket text), ett a4 fullt med mattetal på bägge sidor (varje dag), samt en skrivuppgift i svenska.

Hur är det för era tredjeklassare?

Jag själv börjar iaf ruttna på alla dessa läxor.
Du är en dålig förälder eftersom du hatar kunskap. Sluta överför din dåliga attityd på dina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in