2025-09-02, 22:38
Medlem
J.H.s avatar
I den åldern var det mest några svåra ors vill jag minnas. Kanske lite gångertabellen.

Sen har mina barn haft alldeles för få läxor och det som har varit, var genom någon värdelös skolplatform eller google classroom.

Omöjligt att få ett vettigt överblick på vad de gjort och vad de skall göra.
Citera
2025-09-02, 22:42
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
När jag var liten fanns det inte på kartan att mina föräldrar ifrågasatte hur mycket läxor jag fick.

De sa " Nu gör du dina läxor. Du får inte gå utomhus förrän du har gjort dem. Vi kedjar fast dig om det behövs."

Det var bättre förr.
Citera
2025-09-02, 22:58
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Tjena,

Min yngsta går i tredje klass. Har inga problem med skoluppgifter i skolan. Tvärt om.

Denna vecka är det att: läsa ett kapitel om dagen (5dagar) i en bestämd bok (hon har den svåra boken så mycket text), ett a4 fullt med mattetal på bägge sidor (varje dag), samt en skrivuppgift i svenska.

Hur är det för era tredjeklassare?

Jag själv börjar iaf ruttna på alla dessa läxor.

Det är avsevärt mer än vad tredjeklassare normalt har i läxa (inte nödvändigtvis sämre, bara mer). Standard är ett kapitel läsning i veckan, ofta med tillhörande läsförståelsefrågor samt kanske 1 papper färdighetsträning i matematik.

Är det möjligtvis så att ditt barn går på en friskola där man valt att profilera sig i stil med ”disciplin”, ”ordning och reda”, ”kunskapsfokus” eller dylika värdeord?

Det man kan ha synpunkter här är hur olika det är mellan olika skolor (det förekommer ju även att vissa skolor helt saknar läxor i lågstadiet). Ibland väljer huvudmannen att sätta upp vissa riktlinjer men ofta är det helt upp till klassläraren.

Skolverket ger inga som helst riktlinjer gällande vad som är lämplig mängd läxor i olika åldrar. Det är lite olyckligt och dessutom märkligt då att de gärna petar i detaljer gällande långt mindre viktiga delar av skolarbetet.

Men se det positiva i din egen position. Ditt barn kommer sannolikt utveckla bättre läsflyt, läsförståelse och matematisk förmåga än ungarna i grannskolan.
Citera
2025-09-02, 23:12
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Tänk alla barn som är på fritids hela eftermiddagarna också. Som inte är hemma förrän 17-18. Och då ska det lagas mat och ätas och duschas och annat och sen är det läggdags. Finns ingen tid över för läxor. Då blir det att läxor görs samtidigt som matlagningen och när man äter eller på helgen när alla egentligen behöver vila och göra annat man inte kunnat göra i veckan...
Ja det är inte humant.
Citera
2025-09-02, 23:13
Medlem
Rumpkorvens avatar
När jag var liten hjälpte aldrig mina föräldrar mig med läxorna. Det har jag inget minne av. Jag lärde mig aldrig gångertabellen heller för den delen.
Citera
2025-09-02, 23:24
Medlem
Barn bör ha läxor ungefär lika mycket som vuxna borde ha extra kvällsarbete.
Citera
2025-09-02, 23:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
När jag var liten fanns det inte på kartan att mina föräldrar ifrågasatte hur mycket läxor jag fick.

De sa " Nu gör du dina läxor. Du får inte gå utomhus förrän du har gjort dem. Vi kedjar fast dig om det behövs."

Det var bättre förr.

Mina föräldrar brydde sig inte. De visste väl att om de tvingade mig så fick de hjälpa till. Och då var detta på mellanstadiet. På lågstadiet hade vi inte den typen av läxor. Vi hade hemuppgifter om vi behövde läsa på mycket för att hålla ett litet föredrag, plus hemuppgift i välskrivning, läxor kom på mellanstadiet.

De läxor de minsta har, gynnar dem som kan ta initiativ och tänka abstrakt. Känns som utslagning på tidig nivå. Vi lärde oss sent i skolan, men vi kunde lika mycket i nionde klass som niorna kan idag. Så det hjälper ju inte att skynda heller.

Att man numera lär sig läsa på dagis som 4-5-åring verkar inte höja ens läsförmåga på sikt.
Citera
2025-09-02, 23:38
Moderator
Lapapps avatar
Min sjuåring har motsvarande. Läsning 4-5 ggr per vecka, en mattestencil och en skrivläxa. Det är mycket, men bra att de lär sig en akademisk tradition tidigt.
Citera
2025-09-02, 23:46
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Tänk alla barn som är på fritids hela eftermiddagarna också. Som inte är hemma förrän 17-18. Och då ska det lagas mat och ätas och duschas och annat och sen är det läggdags. Finns ingen tid över för läxor. Då blir det att läxor görs samtidigt som matlagningen och när man äter eller på helgen när alla egentligen behöver vila och göra annat man inte kunnat göra i veckan...

I och för sig skulle de kunna sitta på fritids och pula med läxorna. Det gäller barn som är gamla nog.
Citera
2025-09-03, 00:09
Medlem
Nu med AI behövs barn och läxor egentligen ?
Citera
2025-09-03, 00:20
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Nu med AI behövs barn och läxor egentligen ?
Nej, läxorna lär bli gjorda i ett nafs med AI. 1-2 timmars läxuppgifter lösta på tio minuter. Detta lär snart bli ett nytt ”problem” som det gråts ut i media om.
Citera
2025-09-03, 00:22
Medlem
Incendios avatar
Dottern gick i trean för några år sedan. Vill minnas att det var lite engelska glosor, läsa några sidor på svenska och svara på frågor, några mattetal i veckan och mer sällan fakta kring något specifikt ämne/projekt de höll på med. Ingen biggie med andra ord. Vi hade en läxdag i veckan, då hon brukade göra läxan medan jag lagade middag och kunde hjälpa till vid behov, och det räckte. På mellanstadiet blev det lite mer, men vi körde ändå på en läxdag samt lite korta repetitioner var och varannan dag om det vankades prov. Mest läxor hade hon i femman, mindre i sexan och nu i sjuan(ny skola) har de i regel inga läxor alls, men har ett repetitionsschema de kan följa innan prov.
Senast redigerad av Incendio 2025-09-03 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in