Jag skrev ju att jag du kommer troligen få gehör för det om du kan styrka att din faktiska kostnaden är X/kr per mil vilket är högre än schablonen som är 25/kr per mil då bör domstolen komma fram till att du har rätt till X/kr per mil för det är de facto kostnaden per mil.
Det är ju på det sättet det fungerar i domstol: Att parten måste styrka sitt påstående/yrkande, vilket medför att du måste "---hålla på med kvitton---" som visar dina faktiska kostnader.
Normalt ger man ju in bevisningen i god tid före huvudförhandlingen och vid huvudförhandlingen räcker det ofta att bara hänvisa till det ingivna kvittona, som är domstolens aktibilagor a-z och visar att de totala kostnaderna uppgår till si eller så mycket pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
jyt04ay3
Jag inser att jag kan YRKA det, men kommer jag få gehör? "Alla inser" att milkostnaden för bil är högre än 25:-, samtidigt är det svårt att styrka ett högre belopp, eller ens styrka 25:-/mil. Då behöver man hålla på med kvitton för däck, spolarvätska, service, uppskattning av värdeminskning från värderingsman osv - man kommer få sitta en hel eftermiddag i domstol och gå igenom småsaker.