2025-09-03, 11:54
Medlem
På mitt jobb får vi dessa 25 kronor skattefritt sen skjuter arbetsgivare till med 24kronor som det dock är skatt på. Totalt 49 kr mil
Citera
2025-09-03, 12:00
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jyt04ay3
Tack för alla kommentarer om tjänstebil. Nu handlade inte tråden om det utan om skadestånd och ersättning för körda mil.

Du kan begära vad som helt per mil men Tingsrätten kommer att jämka dina yrkanden till vad
som anses vara praxis i rätten.

Om du tex begär 500 kr milen för du kör en Ferrari (och det är vad den kostar) så kommer du knappast
få ut det .
Citera
2025-09-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ytterst svårt att få det att gå ihop med att köra privat bil i tjänsten så länge det erbjuds just det som är skattefritt som ersättning. Hav i er åtanke att denna ersättning skall räcka till allt, inte enbart bränsle.
För att inte tala om eventuella problem vid en eventuell olycka när ens privata bil blivit skadad I tjänsten, det imponerar i allmänhet inte alls på försäkringsbolaget.
Citera
2025-09-03, 12:27
Medlem
Du kan inte tänka att du ska få ersättning för 100% av kostnaden på varje mil eftersom ersättningen är tänkt att täcka merkostnaden för just den resan. Du måste alltså tänka bort skatt, försäkring värdeminskning osv eftersom du ändå hade haft det för din mil oavsett om du kör några mil till rätten.
25 kronor täcker i dom flesta fall kostnaden för bränsle, däckslitage och en liten del till kanske.
Citera
2025-09-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallebanan9213
Det är klart att du kan yrka en högre ersättning, därefter så ska du ju kunna styrka den begärda ersättningen också - dvs. kan du visa att din mil kostnad är högre än 25 kr/mil och att körningen varit en del i skadan du åsamkats eller att körningen varit nödvändigt/har samband med din skadebegränsning så kan du har rätt till den högre ersättningen.

Jag inser att jag kan YRKA det, men kommer jag få gehör? "Alla inser" att milkostnaden för bil är högre än 25:-, samtidigt är det svårt att styrka ett högre belopp, eller ens styrka 25:-/mil. Då behöver man hålla på med kvitton för däck, spolarvätska, service, uppskattning av värdeminskning från värderingsman osv - man kommer få sitta en hel eftermiddag i domstol och gå igenom småsaker.
Citera
2025-09-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Du kan inte tänka att du ska få ersättning för 100% av kostnaden på varje mil eftersom ersättningen är tänkt att täcka merkostnaden för just den resan. Du måste alltså tänka bort skatt, försäkring värdeminskning osv eftersom du ändå hade haft det för din mil oavsett om du kör några mil till rätten.
25 kronor täcker i dom flesta fall kostnaden för bränsle, däckslitage och en liten del till kanske.

Det kan ju vara den resan som gör att du kommer över 1500 mil/år och måste ha en dyrare försäkring.
Citera
2025-09-03, 15:30
Medlem
Citat:
För att inte tala om eventuella problem vid en eventuell olycka när ens privata bil blivit skadad I tjänsten, det imponerar i allmänhet inte alls på försäkringsbolaget.
Inget som påverkar försäkringen alls.
Citera
2025-09-03, 15:40
Medlem
Citat:
Det kan medges att skatten inte påverkas, men såväl försäkringspremien som värdeminskningen är beroende på körsträcka, så även däcksslitage och servicekostnad.
Citera
2025-09-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det kan medges att skatten inte påverkas, men såväl försäkringspremien som värdeminskningen är beroende på körsträcka, så även däcksslitage och servicekostnad.
Jag försökte ge en inblick i vad det ska täcka.
Citera
2025-09-03, 17:10
Medlem
Citat:
Jag försökte ge en inblick i vad det ska täcka.
Hav även med i beräkningarna att kostnaden för skador på bilen under tjänstekörning med privatbil även dessa skola bestridas av bilägaren och således i viss mån täckas av den ersättning som utgår. Gäller såväl sådana skador som städse betalas direkt av bilägaren och sådana som täcks till viss del av försäkring.
Citera
2025-09-04, 08:22
Medlem
Jag skrev ju att jag du kommer troligen få gehör för det om du kan styrka att din faktiska kostnaden är X/kr per mil vilket är högre än schablonen som är 25/kr per mil då bör domstolen komma fram till att du har rätt till X/kr per mil för det är de facto kostnaden per mil.

Det är ju på det sättet det fungerar i domstol: Att parten måste styrka sitt påstående/yrkande, vilket medför att du måste "---hålla på med kvitton---" som visar dina faktiska kostnader.

Normalt ger man ju in bevisningen i god tid före huvudförhandlingen och vid huvudförhandlingen räcker det ofta att bara hänvisa till det ingivna kvittona, som är domstolens aktibilagor a-z och visar att de totala kostnaderna uppgår till si eller så mycket pengar.

Citat:
Jag inser att jag kan YRKA det, men kommer jag få gehör? "Alla inser" att milkostnaden för bil är högre än 25:-, samtidigt är det svårt att styrka ett högre belopp, eller ens styrka 25:-/mil. Då behöver man hålla på med kvitton för däck, spolarvätska, service, uppskattning av värdeminskning från värderingsman osv - man kommer få sitta en hel eftermiddag i domstol och gå igenom småsaker.
Citera
2025-09-04, 11:02
Medlem
Citat:

Ja, du måste kunna styrka det du yrkar. 25kr/mil skulle du nog kunna yrka utan underlag just för att det är en etablerad schablon. Men givetvis får du ju styrka varför ser var nödvändigt att köra denna sträcka och kopplingen till vad nu din skada handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in