2025-09-02, 23:59
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tjänsteresor är ju inte föremål i första hand för avräkning i din deklaration, kostnaden för dessa skall ersättas av din arbetsgivare, denne kan då göra detta till nivån 25 kronor skattefritt, eller annan högre ersättning, men då är allt utöver 25 kronor per mil att betrakta som lön skattemässigt.
Kanonsvar ! Då har jag någonting att bolla om. Tänk att komma i en remjohan till azn kommer långt under 0,5 med bilen så det lönar sig nog att köra egen bil.
Senast redigerad av daf66 2025-09-03 kl. 00:02.
Citera
2025-09-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Kanonsvar ! Då har jag någonting att bolla om. Tänk att komma i en remjohan till azn kommer långt under 0,5 med bilen så det lönar sig nog att köra egen bil.
Ytterst svårt att få det att gå ihop med att köra privat bil i tjänsten så länge det erbjuds just det som är skattefritt som ersättning. Hav i er åtanke att denna ersättning skall räcka till allt, inte enbart bränsle.
Citera
2025-09-03, 00:19
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ytterst svårt att få det att gå ihop med att köra privat bil i tjänsten så länge det erbjuds just det som är skattefritt som ersättning. Hav i er åtanke att denna ersättning skall räcka till allt, inte enbart bränsle.
Hitills spenderat drygt 11kr/dag på bilen (inköp och rep), nästa stora post är en växellåda. Den har således i princip betalat av sig själv.
Citera
2025-09-03, 00:24
Medlem
Citat:
Hitills spenderat drygt 11kr/dag på bilen (inköp och rep), nästa stora post är en växellåda. Den har således i princip betalat av sig själv.
Du skall betala skatt och försäkring. Dessutom regelbunden service och löpande underhåll. Glöm heller inte kostnad för slitage på däck och bromsar. Slutligen, en skada som uppstår under tjänstekörning får du också stå för själv.
Citera
2025-09-03, 01:07
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Du skall betala skatt och försäkring. Dessutom regelbunden service och löpande underhåll. Glöm heller inte kostnad för slitage på däck och bromsar. Slutligen, en skada som uppstår under tjänstekörning får du också stå för själv.
Får erkänna att skatt räknade jag inte på. Blir då 13kr/dag jag lagt på bilen med försäkring som det ser ut nu om priset förblir statiskt.

PS, trafikförsäkring står för skada.
Citera
2025-09-03, 07:11
Medlem
Citat:
Får erkänna att skatt räknade jag inte på. Blir då 13kr/dag jag lagt på bilen med försäkring som det ser ut nu om priset förblir statiskt.

Den skyddar bara tredje part
Citera
2025-09-03, 07:21
Medlem
Citat:

Skada kan vara allt från punktering och glasskada till plåtskada. Samtliga, dock ej punktering, kan ersättas av försäkring, men kräver kaskodelen i bilförsäkringen. Saknas försäkringen så är det givetvis hela kostnaden, i annat fall självrisk som ni får reglera från eget konto.
Citera
2025-09-03, 08:49
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Skada kan vara allt från punktering och glasskada till plåtskada. Samtliga, dock ej punktering, kan ersättas av försäkring, men kräver kaskodelen i bilförsäkringen. Saknas försäkringen så är det givetvis hela kostnaden, i annat fall självrisk som ni får reglera från eget konto.
Trodde vi pratade om tredje parts skador.

Som sagt, 13kr/dag hitills. Ca 8,5/mil. Dvs 13kr i ersättning per mil. Blir det 1000 mil så vågar jag påstå att vi har en helt okej bas för reparationsfonden. 13000/år har inte min bil kostat mig.
Senast redigerad av daf66 2025-09-03 kl. 09:07.
Citera
2025-09-03, 08:50
Medlem
Det är klart att du kan yrka en högre ersättning, därefter så ska du ju kunna styrka den begärda ersättningen också - dvs. kan du visa att din mil kostnad är högre än 25 kr/mil och att körningen varit en del i skadan du åsamkats eller att körningen varit nödvändigt/har samband med din skadebegränsning så kan du har rätt till den högre ersättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av jyt04ay3
Skatteverket medger ju ersättning med 25:-/mil om man t.ex. använder sin bil i tjänsten. Denna siffra (tror jag) har blivit en slags praxis för vad man kan få i ersättning för att ha kört bil någonstans. Däremot täcker knappast 25:-/mil den faktiska kostnaden att köra bil (det är omöjligt att ge en korrekt siffra, se tex denna artikel https://dagens-fel.livejournal.com/8597.html).

Om man i samband med en skadeståndstalan i domstol begär ersättning för att man kört bil - är det möjligt (i praktiken, inte i teorin) att få mer än Skatteverkets schablon i ersättning, t.ex. 40:-/mil?
Citera
2025-09-03, 09:12
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Svårt, men inte omöjligt. En gammal arbetsgivare till mig inom automationsindustrin hade en servicetekniker som åkte land och rike runt och servade utrustning hos kunder. Han körde en gammal dieselmerca som han tankade delvis på jordbruksdiesel från sin bondgård. Alltså i princip de bästa omständigheter du kan ha, och det var tillräckligt för att gå någon krona plus per mil eller så med allt inräknat.
Citera
2025-09-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Svårt, men inte omöjligt. En gammal arbetsgivare till mig inom automationsindustrin hade en servicetekniker som åkte land och rike runt och servade utrustning hos kunder. Han körde en gammal dieselmerca som han tankade delvis på jordbruksdiesel från sin bondgård. Alltså i princip de bästa omständigheter du kan ha, och det var tillräckligt för att gå någon krona plus per mil eller så med allt inräknat.
Avsättning till skador medräknade?
Citera
2025-09-03, 11:39
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej. Det är inte skadeståndsgrundande att Skatteverket tillämpar gällande lagstiftning.

Vilken lagstiftning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in