2025-09-03, 11:14
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Denna kulturkanon har den uttalade tidsbegränsningen att man har valt ut företeelser som ligger minst 50 år bort. Bortom 1975 var antalet koranläsare i Sverige sannolikt färre än 100 personer, kebab och falafel var okända fenomen, och hamburgare hette fortfarande pannbiff för de flesta svenskar. Koldolmar görs av fläskfärs/blandfärs och färs mm inslaget i blad för tillagning återfinns i kokböcker redan från 1600-talet, alltså långt före Karl XII satt i Bender. Det finns så många missförstånd nuförtiden.

Men, det viktigaste är den historiska aspekten - att vi genom att ta del av kanonen får inblick i hur Sverige vuxit fram, vilka några av de viktiga hållpunkterna är. Det är inte avsett som en provkarta över nutid, eller nära nutid. Den känner vi redan rätt väl.

Det hade gjort mycket för kvaliteten om man dragit gränsen vid 1945 istället.

Ikea hade man tyvärr kunna knöka in ändå då det bildades -43. Ikea i kulturkanonen är ungefär som om man hade sagt: "Svensk kultur = Vikingarna, Christer Sjögren och Kikki Danielsson, tack vare Bert Karlssons Mariann Records", fast med skillnaden att Svenssons känner sig mer stolta för Ikea är känt utomlands. Men annars är det exakt samma då det är p.g.a att det är kommersiellt och har hög igenkänningsfaktor som det tas med.

Men att dra gränsen vid 1975 gör att listan dras ner av:

* Politiserade inslag från välfärdsstaten (pappaledigheten, särbeskattningen), * Generationsmarkörer (från Trädgårdhs egen generation) som Dom kallar oss mods.

En gräns vid -45 hade gjort det svårare att ta med den sortens problematiska inslag som nu tynger ner listan mest.
Citera
2025-09-03, 11:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Den av regeringen utsedde utredaren professor Lars Trägårdh, med stora delar av sin utredningsstab, presenterade idag sin utredning om en svensk kulturkanon. Denna överlämnades till kulturministern Parisa Liljestrand.

Nu vidtar debatt och diskussion om det som utredningen anser skall ingå i en svensk kulturkanon, samt givetvis allt det som inte får plats. Så, hur kommer denna debatt se ut? Blir det helt som förväntat, dvs att kulturelit och annan vänster anser att detta är genomuselt, och högern ("högern") anser att det saknas viktiga inslag som marschmusik, krigsväsen och freden i Brömsebro? Eller, vem kommer att anse vad i kanonfrågan?

Presentationen SVT: https://www.svt.se/kultur/sveriges-k...vt-sander-live

Listan i Bulletin: https://www.bulletin.nu/har-ar-alla-...es-kulturkanon
Min spontana gissning är, att en del politiker, kulturpersonligheter och proffstyckare kommer att börja tramsa och tjafsa om vad som borde vara med (en del har redan börjat). Alla dessa kommer att stå på sin egen bräckliga barrikad, vara upprörda, och ropa ut sitt tyckande med megafon. Inget konstruktivt kommer att komma ur det.

Andra politiker, kulturpersonligheter och proffstyckare kommer att agera klokare och mer nedtonat.

Exempel: Göran Greider och Jonas Gardell har redan plockat fram megafonerna. Greider tycker att Trägårdh & Co borde få sparken eftersom inga arbetarförfattare finns med (Greider säger att arbetarförfattarna är Sveriges enda bidrag till världslitteraturen…). Gardell sluggar som vanligt vilt åt alla håll, rätt ostrukturerat, men avslutar i alla fall ärligt, med att säga att hans kritik nog bottnar i att han inte gillar Trägårdh.

Jag måste erkänna att jag skrattar så jag sätter kaffet i halsen när jag läser dessa stollerier. De är så förutsägbara. Monty Python kunde inte ha gjort det bättre.
Citera
2025-09-03, 11:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Min spontana gissning är, att en del politiker, kulturpersonligheter och proffstyckare kommer att börja tramsa och tjafsa om vad som borde vara med (en del har redan börjat). Alla dessa kommer att stå på sin egen bräckliga barrikad, vara upprörda, och ropa ut sitt tyckande med megafon. Inget konstruktivt kommer att komma ur det.

Andra politiker, kulturpersonligheter och proffstyckare kommer att agera klokare och mer nedtonat.

Exempel: Göran Greider och Jonas Gardell har redan plockat fram megafonerna. Greider tycker att Trägårdh & Co borde få sparken eftersom inga arbetarförfattare finns med (Greider säger att arbetarförfattarna är Sveriges enda bidrag till världslitteraturen…). Gardell sluggar som vanligt vilt åt alla håll, rätt ostrukturerat, men avslutar i alla fall ärligt, med att säga att hans kritik nog bottnar i att han inte gillar Trägårdh.

Jag måste erkänna att jag skrattar så jag sätter kaffet i halsen när jag läser dessa stollerier. De är så förutsägbara. Monty Python kunde inte ha gjort det bättre.

Ja, det är oerhört underhållande. Den svenska kulturen som inte fanns, har precis visat sig visst finnas och till och med vara värdefull. Så klart en dumskalle som Greider riskerar hjärnblödning. Och Moberg finns med, så det är inte tomt på författare med vänsterbakgrund. Men, alla vill ha sitt förstås.
Citera
2025-09-03, 11:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Det hade gjort mycket för kvaliteten om man dragit gränsen vid 1945 istället.

Ikea hade man tyvärr kunna knöka in ändå då det bildades -43. Ikea i kulturkanonen är ungefär som om man hade sagt: "Svensk kultur = Vikingarna, Christer Sjögren och Kikki Danielsson, tack vare Bert Karlssons Mariann Records", fast med skillnaden att Svenssons känner sig mer stolta för Ikea är känt utomlands. Men annars är det exakt samma då det är p.g.a att det är kommersiellt och har hög igenkänningsfaktor som det tas med.

Men att dra gränsen vid 1975 gör att listan dras ner av:

* Politiserade inslag från välfärdsstaten (pappaledigheten, särbeskattningen), * Generationsmarkörer (från Trädgårdhs egen generation) som Dom kallar oss mods.

En gräns vid -45 hade gjort det svårare att ta med den sortens problematiska inslag som nu tynger ner listan mest.

Tidsgränsen är intressant, och man kan nog argumentera för litet olika sådana periodiseringar. Gällande litteratur och musik anser jag att gränsen går för långt fram, så att Rökstenen, Biskop Thomas frihetsvisa och Örjanslåten inte kommer med. Men, alla har väl sina favoriter.
Citera
2025-09-03, 11:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ja, det är oerhört underhållande. Den svenska kulturen som inte fanns, har precis visat sig visst finnas och till och med vara värdefull. Så klart en dumskalle som Greider riskerar hjärnblödning. Och Moberg finns med, så det är inte tomt på författare med vänsterbakgrund. Men, alla vill ha sitt förstås.
Det blir extra underhållande när alla de politiker och kulturpersonligheter som till helt nyligen förnekade att det finns en svensk kultur, nu formligen vräker ur sig egna förslag på svenska kulturyttringar som absolut måste inrymmas i en svensk kulturkanon.

När jag läser alla dessa stollerier kan jag ju tycka, att Den svenska grälsjukan borde inrymmas i kulturkanon.
Citera
2025-09-03, 11:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det blir extra underhållande när alla de politiker och kulturpersonligheter som till helt nyligen förnekade att det finns en svensk kultur, nu formligen vräker ur sig egna förslag på svenska kulturyttringar som absolut måste inrymmas i en svensk kulturkanon.

När jag läser alla dessa stollerier kan jag ju tycka, att Den svenska grälsjukan borde inrymmas i kulturkanon.

Ja, någon slags fördämning tycks ha brustit. Det kanke behövdes en kanon som förlossningsåtgärd.
Citera
2025-09-03, 11:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Tidsgränsen är intressant, och man kan nog argumentera för litet olika sådana periodiseringar. Gällande litteratur och musik anser jag att gränsen går för långt fram, så att Rökstenen, Biskop Thomas frihetsvisa och Örjanslåten inte kommer med. Men, alla har väl sina favoriter.
Precis som man styckat upp kulturkanon i olika kategorier borde man väl kunnat stycka upp den i olika tidsperioder.
Citera
2025-09-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Den är parkerad av moderator.

Mina invändningar mot kulturkanon(en):

Maträtter saknas.
När blev ekonomi kultur?
Listan är fullständigt humorlös. Själv försökte jag nominera "Mosebacke monarki".
Är Kgl. slottet verkligen det mest arkitektoniskt eller byggnadsminnevärda byggnadsverket? Hur är det med Visby ringmur.

Instämmer.

Och vadå "Europakonventionen. Europarådet" vad är det för insmugen EU-propaganda?

Utan invandringen och den urusla skolan så hade det här inte varit nödvändigt.

Jag tycker dessutom att man borde ha gjort en kunskapsbank för lärare istället. Givetvis hade akademikerna kunnat pyssla ihop något, förslag på lämpliga verk för elever som sedan leder vidare till andra mer obskyra sidospår efter intresse och förmåga. Den här kulturkanonen SUGER!
Citera
2025-09-03, 11:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ja, någon slags fördämning tycks ha brustit. Det kanke behövdes en kanon som förlossningsåtgärd.
Bra formulerat. Det är nog den viktigaste effekten.
Citera
2025-09-03, 11:56
Medlem
Citat:

Mycket bra ide! Ta med den "svenska avundsjukan" också.
Citera
2025-09-03, 12:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Är jävligt arg och besviken just nu!

Jag känner Lars Trädgårdh privat sedan över trettio år tillbaka. Vi diskuterar ofta om litteratur och hur den är en spegel av oss själva och det samhället vi lever i. Under dessa pratstunder kom vi gemensamt till slutsatsen att Sveriges kulturkanon bör innehålla Nikanor Teratologens Äldreomsorgen i Övre Kågedalen. Varför förstår nog de flesta som läst den, en bok vars litterära verkshöjd antagligen saknar motsycke under svenskt 1900-tal.

Nu kommer han med undanflykter och säger att han försökt övertyga de övriga i arbetsgruppen, men jag tror inte på hans snack. Istället vek han ner sig för de som motsatte sig förslaget. Fegt är ordet!

Teratologen är en meningslös edgelord. Vet folk som skrev sån där skit i gymnasiet, och trodde att de sket guld. Han har betytt noll och inget för svensk litteratur eller kultur. Och din historia här är ju rolig, men...
Citera
2025-09-03, 12:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashfw
Jag gissar att Trägårdh har lyckats skapa en kanon som är lika polariserande som han själv.

Jag upplever att polariseringen mest handlar om vilken regering det är som sitter just nu, och det upplevs som DERAS kanon. Vilket bara är larv. Skulle det vara någon sorts SD-nazi-kanon, så skulle väl för fan inte Katitzi och en massa same-grejer var med.
Jag gillar heller inte allt på listan, men bara för att rövhuvet Suzanne Osten är med, så slänger jag mig inte på golvet och skriker "KOMMUNIST-KANON"! Den sorts skit som hon gör ÄR del av svensk kultur, och ska man förstå Sverige, så måste man förstå att den sortens grejer finns också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in