2025-09-16, 21:34
Avstängd
tramsebyxans avatar
Jag har läst Mina vänner, och jag gillar oftast Fredrik Backman. Och det här är inte på något sätt en värdelös bok. Å andra sidan är det inte en speciellt bra bok heller. Något som irriterade mig är att han numera uppenbarligen vänder sig till en internationell publik och därmed försvinner gatunamn, ortsnamn, destinationsnamn. Allt blir som en anonym sörja - gatan, stranden, havet, staden. Vilket iofs kan ha en poäng i sig.

Ibland kände jag djupt med personerna i boken, men det var ganska glest mellan de gångerna.

Något annat jag noterade var att han gång på gång betonar gubbe - gubbe gubbe gubbe - när det gäller 39-åriga personer. Hela boken handlar i princip om detta. Och utgjuter sig om hur spröda och bräckliga de 39-åriga gubbarna har blivit. Det är väl någon form av åldersnoja från FB. Men den blir rätt tjatig när den rapas upp för hundrade gången.
Citera
2025-09-16, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Jag har läst Mina vänner, och jag gillar oftast Fredrik Backman. Och det här är inte på något sätt en värdelös bok. Å andra sidan är det inte en speciellt bra bok heller. Något som irriterade mig är att han numera uppenbarligen vänder sig till en internationell publik och därmed försvinner gatunamn, ortsnamn, destinationsnamn. Allt blir som en anonym sörja - gatan, stranden, havet, staden. Vilket iofs kan ha en poäng i sig.

Ibland kände jag djupt med personerna i boken, men det var ganska glest mellan de gångerna.

Något annat jag noterade var att han gång på gång betonar gubbe - gubbe gubbe gubbe - när det gäller 39-åriga personer. Hela boken handlar i princip om detta. Och utgjuter sig om hur spröda och bräckliga de 39-åriga gubbarna har blivit. Det är väl någon form av åldersnoja från FB. Men den blir rätt tjatig när den rapas upp för hundrade gången.

Håller du med om aftonbladets analys?

De rika är korkade, unga är de enda som kan känna något, fattiga människor är goda, fattiga kvinnor är extra goda och män är onda. Dessa arketyper gör att romanen drar åt saga, samtidigt som den insisterar på att läsas realistiskt.

Jag såg att expressen gillade den.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/fredrik-backman--ar-inte-bara-ytlig/
Citera
2025-09-17, 09:19
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3

De rika är korkade, unga är de enda som kan känna något, fattiga människor är goda, fattiga kvinnor är extra goda och män är onda. Dessa arketyper gör att romanen drar åt saga, samtidigt som den insisterar på att läsas realistiskt.

Jag håller med både ab och exp i viss mån. Boken är som sagt inte värdelös på något sätt, men det känns som att Backman har tagit alla enkla genvägar han kunnat hitta.

Boken kommer inte att avskräcka de redan frälsta, men den kommer heller inte att locka de ofrälsta.
Citera
2025-09-29, 19:52
Medlem
Har aldrig läst en bok av Backman
När han slog igenom med "Ove" var jag upptagen med annat och tyckte inget kändes orginellt
Blandade dessutom ihop med "Hundraåringen" eller är det samma författare??
Saknar riktiga författare typ Per Hagman
Citera
2025-09-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3

Var inte den recensenten inblandad i Meetoo (med kulturprofilen)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in