2025-09-03, 13:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kunskap om böcker?
Du tänker att du bedömer böcker bättre än vad jag gör för att du har studerat litteraturvetenskap?
Ja. Din smak kan jag givetvis inte bedöma, mer än att den verkar vara folkligt simpel.

Citat:
Du har svårt att ta in att Läckberg säljer fler böcker än Per Lagerqvist.
Inte alls. Det är samma anledning att någon talanglös nolla har tre miljoner spelningar på Spotify. Det säger inget om kvalitet. Man kan förvisso ha talang att skapa lättsmält trams som säljer, det kanske är en sån din stora idol har.

Citat:
Ja, det är ju ditt problem och ingen annans att du är så skitnödig.
Det är ett samhällsproblem att vuxna människor koketterar med lättsmält lyckokaksprosa de inte ens läser utan lyssnar på, då det är ett hot mot allt vad bildning heter. Att du inte ser det så får mig att utgå ifrån att du är en liberal fårskalle.
Citera
2025-09-03, 14:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har aldrig fattat hur man kan bedöma en bok genom att bläddra igenom den. Men det är kanske så du hinner "läsa" så många böcker? Du bläddrar lite i dem bara.
Nja, man får en rätt bra uppfattning av hur nån skriver om man läser igenom några sidor om det är något man är nyfiken på. Brukar göra det innan jag beställer böcker jag vill läsa av författare jag inte läst innan för att försäkra mig om att det är läsbart. Rekommenderas.

Ska väl säga att tyvärr har jag läst mest faktaböcker de senare åren, och där går man mer igång på den fakta man vill åt än hur författaren skriver, vilket kan vara en oerhörd besvikelse när man läst några sidor och vet att man måste traggla taffligt språk i 300 sidor till.
Senast redigerad av grungewhore 2025-09-03 kl. 14:17.
Citera
2025-09-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nja, man får en rätt bra uppfattning av hur nån skriver om man läser igenom några sidor om det är något man är nyfiken på. Brukar göra det innan jag beställer böcker jag vill läsa av författare jag inte läst innan för att försäkra mig om att det är läsbart. Rekommenderas.

Ska väl säga att tyvärr har jag läst mest faktaböcker de senare åren, och där går man mer igång på den fakta man vill åt än hur författaren skriver, vilket kan vara en oerhörd besvikelse när man läst några sidor och vet att man måste traggla taffligt språk i 300 sidor till.
Tänkte mer att man missar om författaren är duktig på saker som personbeskrivningar, handling, och i Backmans fall humor och känsla för att beskriva mänskliga skavanker på ett kärleksfullt sätt.
Citera
2025-09-03, 14:41
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Tänkte mer att man missar om författaren är duktig på saker som personbeskrivningar, handling, och i Backmans fall humor och känsla för att beskriva mänskliga skavanker på ett kärleksfullt sätt.
Som sagt, det ligger helt i den personliga smaken om man tycker sånt är förträffligt eller taffligt. Men ju mindre referensramar man har, desto förstorad förträfflighet för simpel prosa tycks man få. I det stora hela bedömmer jag en bok huruvida jag kommer störa mig på tonen och språket eller ej. Läst en del deckare och kiosklitteratur över ett par raster på jobbet som varit simpla men som tillfällig förströelse fanns egentligen inget som störde. Då kan en bagatell vara något man står ut med.
Citera
2025-09-03, 14:42
Medlem
Hobbybondes avatar
Tyckte den var tråkig.. Läste aldrig klart den
Citera
2025-09-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Som sagt, det ligger helt i den personliga smaken om man tycker sånt är förträffligt eller taffligt. Men ju mindre referensramar man har, desto förstorad förträfflighet för simpel prosa tycks man få. I det stora hela bedömmer jag en bok huruvida jag kommer störa mig på tonen och språket eller ej. Läst en del deckare och kiosklitteratur över ett par raster på jobbet som varit simpla men som tillfällig förströelse fanns egentligen inget som störde. Då kan en bagatell vara något man står ut med.
Ja själv har jag inget utbyte av deckare. Men det är ju en fråga om preferenser.
Citera
2025-09-03, 15:17
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ja själv har jag inget utbyte av deckare. Men det är ju en fråga om preferenser.
Det finns en mild avslappning i en förutsägbar formula. Om språket är ok så är det ett lätt tidsfördriv. Inget jag skulle lägga pengar på, men finns det en som ligger där när man har fem timmar över och inget annat finns att göra, så varför inte...
Citera
2025-09-15, 22:45
Avslutad
Nu har Aftonbladet recenserat den.

Och jisses vilken sågning den får.

Ett plus

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/eM9oB4/recension-mina-vanner-av-fredrik-backman

Citat från aftonbladet

Backmans bok är som dålig amerikansk film

Fredrik Backman har stora anspråk. Han vill skildra kärleken till skapandet, men också hur omöjligt skapandet vore utan kärlek till ens närmaste medmänniskor. Men för att vara så upptagen vid vad som utgör bra konst så blir det påfallande ensidigt och nyanslöst. De rika är korkade, unga är de enda som kan känna något, fattiga människor är goda, fattiga kvinnor är extra goda och män är onda. Dessa arketyper gör att romanen drar åt saga, samtidigt som den insisterar på att läsas realistiskt. Men jag vet knappt om det existerar en konstnär längre som har rockstjärnestatus. Eller är det ens samtid vi befinner oss i, och i vilken stad, vilket land, utspelar sig alltihop egentligen? Backman är underligt vag med sådana specifikationer.

Nu är sågningen klar och den känns onödig. Backmans stil är igenkännbar på alla sätt, det är en bok som vill gott och som kommer hitta sina läsare bland de som redan uppskattar honom. Man kommer gråta, eftersom den kräver det ungefär lika envist som någon som håller bak ens armar, medan någon annan slår en i magen.

Någon som håller med eller inte om sågningen?
Citera
2025-09-16, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
"Redan innan den släppts på svenska har den tagit plats på New York Times bästsäljarlista och blivit månadens bok i tv-stjärnan Jimmy Fallons bokklubb i ”The Tonight Show”."

Dina böcker går det dock bättre för?

Att den patetiska clownen Jimmy Fallon marknadsför boken gör den knappast bättre.

Allvarligt talat, är det här personligt för dig? Är det så viktigt för dig att hylla en one-hit-wonder som spyr ur sig ord, men aldrig kommer upp i nivån som deras debutverk.
Citera
2025-09-16, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant
Att den patetiska clownen Jimmy Fallon marknadsför boken gör den knappast bättre.

Allvarligt talat, är det här personligt för dig? Är det så viktigt för dig att hylla en one-hit-wonder som spyr ur sig ord, men aldrig kommer upp i nivån som deras debutverk.

På Goodreads har Fredrik Backmans böcker betyg:

Mina vänner: 4.45
En man som heter Ove: 4.38

Varför är det så viktigt för dig att ständigt ha fel?
Citera
2025-09-16, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
På Goodreads har Fredrik Backmans böcker betyg:

Mina vänner: 4.45
En man som heter Ove: 4.38

Varför är det så viktigt för dig att ständigt ha fel?

Fel? Att ha olika smak i litteratur är att ha fel?

Du kan ta de höga hästarna du red in på och dra åt helvete!
Senast redigerad av EUmigrant 2025-09-16 kl. 05:27.
Citera
2025-09-16, 14:03
Medlem
Tavastehuss avatar
Att Aftonbladet sågar den pga av för mycket woke säger väl allt? Det är en skitbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in