• 1
  • 2
2025-09-01, 21:00
Avstängd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-bussa-smabarn

Citat:
På morgonen hämtas barnen upp hemma och på eftermiddagen kör förskolebussen runt och lämnar av dem.

En smart service till föräldrar i Foodorasamhället – eller skadligt för små barn?

– Inget att rekommendera och absolut inte för de yngsta barnen, säger professor Ingrid Pramling Samuelsson.

Slut citat

Hur långt skall kapitalismen gå? Hur lågt kan föräldrar sjunka?
Citera
2025-09-01, 21:11
Medlem
DenverAirports avatar
Problemet är alltså förflyttningen?
Citera
2025-09-01, 21:11
Medlem
IanMcEwans avatar
Nog rätt många, speciellt fäder som bara hämtar ungarna utan att knappt heja på förskolepersonalen. Jag förstår inte problemet, är väl bara vettigt för de föräldrar som har det svårt att få ihop hämtning rent tidsmässigt.

Sen får vi inte glömma att det speciellt förr om åren var väldigt vanligt att 6-7 åringar gick själv till och från skolan, det kunde handla om många kilometer varje dag i ur och skur.

Snacka om storm i ett vattenglas...
Citera
2025-09-01, 21:16
Medlem
Vitiss avatar
Vilket är problemet?
Old school skolbuss?
Citera
2025-09-01, 21:19
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen

Citat:
På morgonen hämtas barnen upp hemma och på eftermiddagen kör förskolebussen runt och lämnar av dem.

En smart service till föräldrar i Foodorasamhället – eller skadligt för små barn?

– Inget att rekommendera och absolut inte för de yngsta barnen, säger professor Ingrid Pramling Samuelsson.

Slut citat

I USA är skolbuss väldigt vanligt och har varit sedan många årtionden tillbaka. Men jag antar att svenskar inte vill veta av sådana Trumpfasoner, eller hur?

Jag hatar det här jävla landet med glödande passion.
Citera
2025-09-01, 21:46
Medlem
Citat:

Citat:

Slut citat

Ska föräldrar inte ta hand om sina barn så varför skaffa dem då?
Citera
2025-09-01, 21:46
Medlem
Sqrbankens avatar
Fattar inte heller problemet? Ungarna åker skolbuss? Skaver det att tjänsten köpts in från en privat aktör av kommunen eller liknande? Nej, klickar för fan inte på en AB länk
Citera
2025-09-01, 22:00
Medlem
franges avatar
Jag säger som övriga - en vanlig skolbuss bara det att den inte är kommunal? Vad är problemet?

Är du måhända kommunist som avskyr privat företagande och tycker allt skall vara statligt? Så vi får stå i brödköer för att kunna äta frukost?
Citera
2025-09-02, 06:29
Medlem
Onanikrems avatar
Hade varit glad om jag fick åka specialbuss till skolan. (Gick aldrig i förskola) Istället fick man pulsa i djupsnö och drivis. Vi fick inte ens cykla till skolan förrän vi började fjärde eller femte klass. Men det gjorde man ju i alla fall och ställde cykeln bakom Konsum. Hade väl 3 - km till skolan. Hade varit glad om jag fått åka skolbuss.
Citera
2025-09-02, 09:43
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Citat:

Slut citat

Jag får inte ihop artikeln riktigt.
Det är alltså framförallt vanligt förekommande i utsatta områden. Om det hade varit pursvenskar som satte sina barn i en bil för att slippa gå i förskolorna lokalt hade Aftonbladet dragit rasistkortet per omgående, så det är knappast vad det handlar om.

Vill man möjligtvis få invandrarfamiljer att inse att de måste vara lojala med den vänsteragenda de kom hit p g a så man skammar dem?

Om det är t ex en muslimsk förskola så lär de alla redan vara släkt, så då är det knappast märkligt.
Citera
2025-09-02, 18:59
Moderator
blomvattnares avatar
Det är alltså förskolor det handlar om (kallades förr "dagis"), inte skolor.

Jag håller med kritikerna. När barnen är så små är det av värde att föräldrarna hämtar och lämnar. Vid lämning kan det vara bra att förmedla hur natten och morgonen hemma har varit, vid hämtning kan det vara bra att förmedla hur dagen har varit.

Dessutom kan föräldrarna få en liten inblick i sina småttingars vardag på dagis. De ser hur personalen är mot såväl det egna barnet som mot andra barn. De ser hur egna barnet hanterar kontakten med andra barn.
Det kan de inte om en skolbuss hämtar och lämnar.
Citera
2025-09-02, 19:11
Medlem
Q6s avatar
Kan inte Foodora även fixa kvällsmat och natta barnen så att föräldrarna kan utveckla sig själva utan att bli störda ?

Barnen är ju ändå bara något som syns i bakgrunden på bilderna på Facebook.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in