• 1
  • 2
2025-09-01, 18:45
Medlem
Hej.

Hyr ut min bostadsrätt till en person som har ett barn i ca 12 års åldern med grav autism. Personen har ansökt hos kommunen om att barnet placeras på barnboende enligt LSS hos kommunen och inväntar beslut.
Ordförande i BRF har kontaktat mig och bett mig säga upp hyresgästen då medlemmarna klagat på skrik och oljud i lägenheten och att polisen är inkopplad - om jag ej säger upp gästen uppger ordförande att de kommer ta detta högre upp. Personen är godkänd som hyresgäst av föreningen och nu folkbokförd på adressen.

Har förseningen rätt att kräva detta? Vad gäller enligt lagen?
Kan detta anses vara diskriminerande från föreningens sida?
Jag kommer givetvis kontakta hyresgästen. Anser även att det är märkligt uttryckt att polisen är inkopplad.

Tack för input.
Citera
2025-09-01, 18:48
Medlem
Det sorteras väl under störningar i boendet. Gäller för alla. Autism eller ej.
Citera
2025-09-01, 18:48
Medlem
Tuppruskarens avatar
Du kan inte säga upp en hyresgäst hur som helst i Sverige.

Det borde din ordförande veta, men borgarsvin tror oftast inte svensk lag gäller just dem.
Citera
2025-09-01, 18:53
Medlem
Tillägg. De har hyrt 4 veckor. Väldigt knepig förening i övrigt. Jag undrar om de har laglig rätt att kräva att jag säger upp gästen?
Finns prejudikat?
Citera
2025-09-01, 18:54
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Spelar ingen roll om polis är inkopplad dom kommer aldrig kunna kasta ut denne pga ett barn som för oväsen. Be dom dra åt helvete och sluta svara
Citera
2025-09-01, 18:55
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elitza
Tillägg. De har hyrt 4 veckor. Väldigt knepig förening i övrigt. Jag undrar om de har laglig rätt att kräva att jag säger upp gästen?
Finns prejudikat?

Citat:
För att kunna säga upp en hyresgäst på grund av störningar krävs att hyresgästen först varnats och uppmanats att upphöra med det störande beteendet. Det är egentligen endast störningar som sedan fortsätter, trots varning, som räknas. Störningarna kan ha förekommit i såväl lägenheten som i allmänna utrymmen. Både varningen och sedan uppsägningen ska skickas med rekommenderat brev.

https://www.fastighetsagarna.se/fakt...ader-storande/
Citera
2025-09-01, 18:56
Medlem
HBTKuks avatar
Mycket vågat att hyra ut BRF:en till en ensamstående morsa med en unge som har grav autism. Man undrar i sitt stilla sinne om inte du har det också.

Verkar dock drastiskt att säga upp gästen om den ändå bara stannar några veckor? Antaligen har det levts rövare utav helvete om till och med länsman är inkopplad.
Citera
2025-09-01, 19:53
Medlem
godboys avatar
Man måste ju vara gravt dum i huvudet om man hyr ut sin lägenhet till barnfamiljer rent allmänt och till diagnosungar i synnerhet. TS har satt sig i en rejäl knipa. Men TS får kolla upp hur han/hon lättast kan bli av med det störande momentet.
Citera
2025-09-01, 19:58
Medlem
Vitiss avatar
Enligt privatuthyrningslagen är uppsägningstiden 3 månader för hyresvärden.
Hota Dina hyresgäster med uppsägning om oväsendet inte upphör inom låt säga 1 vecka.
Det är inte schysst mot Dina grannar att utsätta dem för oväsen.
Citera
2025-09-01, 20:10
Medlem
Nu talar vi om ett hyresförhållande, hade personen fått den tvångsförsäljd för att det finns ett barn med NPF diagnos? Likväl om personen är psykiskt sjuk och/eller lever med boendestöd från samhället?
Mig veterligen ska det otroligt mycket till att ”vräka” en barnfamilj pga barnen stör.
Skillnad är väl om hyresgästen bedriver kriminell verksamhet, knarkar och slåss.
Citera
2025-09-01, 23:50
Medlem
Vräk henne. Sen hjälper du henne att bestrida din vräkning. Så drar det ut lite på tiden. Så kan du säga till ordförande du gjort vad du kunnat.
Citera
2025-09-02, 00:03
Medlem
over9ks avatar
Det är du som ansvarar för att hyresgästen sköter sig. Men om du pallar kan du såklart ta det så långt som till hyresnämnden som kommer kräva omfattande bevis från föreningen, men är det värt det? Lättare att säga upp hyresgästen med uppsägningstiden enligt avtalet och sedan hitta en ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in