2025-09-04, 20:49
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom bör väl få lägre inköpskostnader och kan sänka priset?
Företag betalar ingen moms så det gör ingen skillnad alls egentligen förutom att det är större chans att företaget får ett moms överskott i slutet av året då inköps momsen är lägre än sälj momsen.

Enda anledning att lipa över momsen är för att restaurangbranchen vill fula sig som förra gången och inte sänka priset lika mycket som momsen sänks, för sänks momsen lika mycket till kund så blir det +-0 för företaget.
Citera
2025-09-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Nej, jag menar att det marknaden inte fungerar. Att spelreglerna är satta ur spel i Sverige och att den teori vi satt upp (kapitalism) inte funkar här. Jag är nog inte först att hävda att sådana misstankar finns i en mängd branscher. Jag benämnde det som korrupt men kärt barn har många namn. 🤷‍♂️

Kartell priser.

https://www.svd.se/a/ac99a42b-2380-3...r-for-nintendo

Eu borde utreda detta. Hot emot demokratin.
För inte lär det bli bättre om vänstern får makten vid nästa val. Då även de är betalda av lobbyister och kommer bli stoppade om de försöker något annat.
Citera
2025-09-04, 21:06
Medlem
Choklad går från 45 till 43
Citera
2025-09-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Kartell priser.

https://www.svd.se/a/ac99a42b-2380-3...r-for-nintendo

Eu borde utreda detta. Hot emot demokratin.
För inte lär det bli bättre om vänstern får makten vid nästa val. Då även de är betalda av lobbyister och kommer bli stoppade om de försöker något annat.

Ja. Om kapitalismen (reglerna!) INTE gynnar konsumenterna så har vi vad man brukar kalla en "market failure". Nu har vi valt kapitalism och då skall detta funka. Om det inte funkar (vilket det bör göra, det har åtminstone STÖRST chans att göra det) bör vi kanske välja ett annat system. Men vi är nog inte där ännu.
Citera
2025-09-04, 21:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag betalar nog mer skatt än du gör.
Jo jag vet att det är dumt att få ut så mycket att statliga skatten tar en hel del. Lite dålig planering men vad gör det när det som blir över räcker gott och väl för ett bra liv där jag inte behöver bry mig om inflationen och övriga prisökningar.
Rätt gott att vara pensionär med rejäl pension.
Men som tråden handlar om sänkt moms på mat. Ta gärna bort den helt och sänk a-kassa så arbetslösa får fart på jobbsökandet.

Jobbar du eller arbetslös eller pensionär Imbilden?
Ärligt nu!

Det låter som du behöver betala mer skatt. Drabbar ju ingen fattig uppenbarligen

Här på Flashback är ju alla mångmiljonärer och ekonomiskt oberoende, samt har 25 cm kuk. Trodde du kände till det?

Att sänka momsen på mat kommer garanterat bara leda till att de stackars ICA-handlarna höjer sina marginaler. Träffsäkrare borde vara att höja barnbidragen, men det gillar nog inte SD då det skulle gynna musslarna för mycket
Citera
2025-09-04, 21:22
Medlem
Superbunnys avatar
Wow!

6 spänn på varje hundralapp!
Äntligen vänder min ekonomi.
Vilken lycka det kommer att bli att veckohandla mat.
Eller inte.

Undrar om min lokala lunchrestaurang också sänker priset på "Dagens Lunch" med sex procent eller om dom helt enkelt lägger rabarber på sänkningen.
Rakt ned i fickan.

Jag tror att alla handlare och restauranger kommer att stoppa dom pengarna rakt in på sitt eget bankkonto.
Inte ett enda öre kommer att komma konsumenterna till del. Var så säker!
Citera
2025-09-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag kanske är fel ute och det kanske har redan avhandlats i tråden. Men igår på TV intervjuades en portugisisk man som redogjorde vad Portugal gjort. Sänkte momsen från 6% till 0% ett antal månader. Och det gjorde enorm effekt.
Men han tillade: kanske inte funkar hos er, ni har ett annat system. Hehe. Vilken klarsyn hos den mannen.
hur kan det ha gjort "enorm effekt"?
Max effekt torde ju vara 6%...
Citera
2025-09-04, 21:31
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Wow!

Eller inte.

Undrar om min lokala lunchrestaurang också sänker priset på "Dagens Lunch" med sex procent eller om dom helt enkelt lägger rabarber på sänkningen.
Rakt ned i fickan.

Jag tror att alla handlare och restauranger kommer att stoppa dom pengarna rakt in på sitt eget bankkonto.
Restauranger kommer inte att tjäna ett korvöre pga moms sänkningen på mat.
Du förstår uppenbart inte hur moms fungerar.
Citera
2025-09-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Wow!

Eller inte.

Rakt ned i fickan.

En annan sak som folk inte tänker på. Det är ju inte handlaren som producerar maten i deras egna lager. Det är många led innan maten kommer till hyllan.
Matproducenten > transport> grossist> transport.
Om någon av dessa aktörer inte är altruistiska utan agerar så som företagare ska agera, så kommer någon i detta led känna lukten av pengar, och begära 6% ökning av sina varor/tjänster..
Vad ska ica-handlaren göra då? ta den ekonomiska smällen eller ha kvar samma pris?
Citera
2025-09-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Vad i helvete är poängen med detta?

Rör ju sig om smulor. På ett paket mjölk rör det sig alltså I BÄSTA FALL om 50% öre för ett paket.

Det är om inte handlarna försöker sno på sig vilket dom kommer.

Så besparingen blir kanske 30 öre på ett mjölkpaket eller om man handlar för 100 spänn är det tal om 3 kronor.
Smulorna är inte små
Bara om man har överflöd så är det så
Citera
2025-09-04, 21:42
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123

Om inköpspriset på maten sänks med sex procent för restaurangen så bör dom ju också sänka försäljningspriset på maten med sex procent!
Citera
2025-09-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Men berätta istället hur moms fungerar istället för att vara dryg dumjävel..

"Köpa varor eller tjänster till företaget

När du köper varor eller tjänster till ditt företag har du i de flesta fall rätt att göra avdrag för moms och få tillbaka den moms du får betala. I vissa fall får du inte dra av momsen eller bara delar av momsen.
Varor och tjänster du kan göra avdrag för

Du kan få göra avdrag för moms på varor och tjänster som du köper till ditt företag. Om du köper till en momspliktig verksamhet får du oftast dra av hela momsen på inköpet."

https://www.skatteverket.se/foretag/...480005156.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in