Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inget. Man får sätta vilket pris man vill i Sverige. Fast om ju handlarna ville höja priserna med 6% så hade de gjort det idag, inte väntat på momssänkningen.

Återigen. Momsen är en konsumtionsskatt, det är konsumenten som står för kostnaden, inte handlarn.
momsskatten är ju inget som är friställt priset i affären. det ingår i priset.
varför försöker du skilja mellan momsen och det faktiska priset, då momsen ingår i det faktiska priset?
varför skulle dom höja priserna idag, långt innan momsskatten trätt i kraft?
Citera
2025-09-04, 17:48
Medlem
Dålig reform förutom en sak. Det blir ju intressant att se om livsmedelsbranschen är korrupt och att efter ett år så har den sänkta matmomsen gått i handlarnas fickor och maten är lika dyr för slutkonsumenterna. 🤷‍♂️

Jag känner att det finns stor risk att detta KOMMER att hända. Faktiskt. Det ligger i tiden. ICA. Axfood. Glenns närlivs. Spelar ingen roll. De bryr sig inte så länge de kan komma undan med det. Varför inte? Bankerna kommer ju undan med sin affärer. Ronaldo kostar tio miljarder och en nyanländ får mer i pension än en svensk som jobbat hela livet. Ur led är tiden. Allt är svårt.

Jag tror det kommer utspela sig så här. Alla sänker momsen med 50% över en natt vilket syns på priserna. De kommer såklart att avrunda uppåt. Vissa kommer "dra ut på" prisjusteringarna och den veckan kommer de ha gratispengar under premissen att "vi hann inte". För en koncern som ICA är det många miljoner. Sedan kommer produkterna att utsättas för vanlig prispåverkan, men borta är den tid då man tog ut vad det var värt plus en rimlig avans. Detta är tiden då man optimerar vad man kan ta oavsett efterfrågan. Mat måste ju folk ha ändå.

Jag tycker det är en dålig reform. Det enda bra med det är att det blir svårt för vänstern att återinföra den. Det kommer ju folk inte att gilla för då kommer ju handlarna att agera tvärtom (och lite till).

Den här matkommissionen kommer att inte ha en chans.

De här teoretiska siffrorna som folk räknat ut är just teoretiska. Jag tror inte de kommer märkas om ett år. Förutom i ICAs kvartalsrapporter. Och de har inte ens gjort något fel. De kommer inte att ställas till svars. De kommer inte stämmas av staten eller av några andra.

Spännande!

Det hade varit bättre med att sänka skatten på arbete istället. Speciellt den orättvisa statliga inkomstskatten. Fattar inte varför man inte gör det. Men det kommer kanske.
Citera
2025-09-04, 18:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Det är vär bra med lägre skatt på maten.
Utbud och efterfrågan sätter priserna. Inte momsen. Så skatteintäkterna går direkt till livsmedelsbutikerna, som just nu går som räls, och som kommer äta en hel del av marginalerna på sänkningen.

Så det enda regeringen åstadkommit med en sådan sänkning är att bana vägen för Axfood som oligopol på svenska marknaden.

Med andra ord så pissar man pengar i sjön på att gynna bolagen, samtidigt som konsumenterna inte kompenseras.

Jag spår att om ett år så kommer marknaden ha ätit upp den lilla andel konsimenten fick av prissänkningen på den korta sikten.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-04 kl. 18:20.
Citera
2025-09-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tyckte jag såg att sänkt matmoms skulle vara en tillfällig åtgärd.

Är det så lär jag bli piss för det blir ju inte roligare sedan att betala högre matpris efter att butikerna kapat åt sig sänkningen med smyghöjningar. När matmomsen höjs igen så lär butikerna vara extremt noga med att höja priset på alla sina varor och så står man där om några år med ännu dyrare mat.
Om man lyckas dra ner ytterligare kostnader för staten så kan det bli permanent, handlar om hur mycket utrymme som finns budgeten.
Citera
2025-09-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Regeringen tillsätter ju en matpriskommission som ska övervaka att handlarna inte "stoppar momssänkningen i egen ficka"

Ni vänstertomtar är bara avundsjuka på att det inte var sossarna som sänker momsen.

Alla barnfamiljer tackar SD för den sänkta matmomsen.
SD-väljarna tackar inte för sänkt matmoms så regeringen faller i vilket fall.
Citera
2025-09-04, 18:32
Medlem
otellos avatar
Följt av att matjättarna höjer priserna?
Citera
2025-09-04, 18:33
Medlem
Det är bra den här regeringen kan inte hantera pengar ändå!
Regeringen borde ha noll kronor.
Ett paradis! politiker tigger på gatan för att få igenom sina reformer.
Snälla jag resa till Bryssel missar möte snälla krona!

Det blir bönderna som blir rika på sänkt moms då?
Senast redigerad av troligengud 2025-09-04 kl. 18:38.
Citera
2025-09-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Dålig reform förutom en sak. Det blir ju intressant att se om livsmedelsbranschen är korrupt och att efter ett år så har den sänkta matmomsen gått i handlarnas fickor och maten är lika dyr för slutkonsumenterna. 🤷‍♂️

Jag känner att det finns stor risk att detta KOMMER att hända. Faktiskt. Det ligger i tiden. ICA. Axfood. Glenns närlivs. Spelar ingen roll. De bryr sig inte så länge de kan komma undan med det. Varför inte? Bankerna kommer ju undan med sin affärer. Ronaldo kostar tio miljarder och en nyanländ får mer i pension än en svensk som jobbat hela livet. Ur led är tiden. Allt är svårt.

Jag tror det kommer utspela sig så här. Alla sänker momsen med 50% över en natt vilket syns på priserna. De kommer såklart att avrunda uppåt. Vissa kommer "dra ut på" prisjusteringarna och den veckan kommer de ha gratispengar under premissen att "vi hann inte". För en koncern som ICA är det många miljoner. Sedan kommer produkterna att utsättas för vanlig prispåverkan, men borta är den tid då man tog ut vad det var värt plus en rimlig avans. Detta är tiden då man optimerar vad man kan ta oavsett efterfrågan. Mat måste ju folk ha ändå.

Jag tycker det är en dålig reform. Det enda bra med det är att det blir svårt för vänstern att återinföra den. Det kommer ju folk inte att gilla för då kommer ju handlarna att agera tvärtom (och lite till).

Den här matkommissionen kommer att inte ha en chans.

De här teoretiska siffrorna som folk räknat ut är just teoretiska. Jag tror inte de kommer märkas om ett år. Förutom i ICAs kvartalsrapporter. Och de har inte ens gjort något fel. De kommer inte att ställas till svars. De kommer inte stämmas av staten eller av några andra.

Spännande!

Det hade varit bättre med att sänka skatten på arbete istället. Speciellt den orättvisa statliga inkomstskatten. Fattar inte varför man inte gör det. Men det kommer kanske.

Korrupt?
Livsmedelsbranschen är en vinstdrivande verksamhet.
Om du hade haft ett företag och du kunnat öka vinsterna, hade du gjort det?
Eller har du företaget som en välgärning?
Självklart kommer storföretagen byxa vinsterna så snabbt det bara går.
Kommer ske på ett snyggt sätt bara.
Öka vinstmarginalen, yay!
Citera
2025-09-04, 18:52
Medlem
Jofandus avatar
Jag minns när restaurangmomsen sänktes.

Pris före sänkning: 89 kr
Pris efter sänkning: 89 kr

Citera
2025-09-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inte ens det. 5 660 kr handlar det om. Det är bättre än att höja bidragen dock.

5.054:- handlar det om.
Citera
2025-09-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Korrupt?
Livsmedelsbranschen är en vinstdrivande verksamhet.
Om du hade haft ett företag och du kunnat öka vinsterna, hade du gjort det?
Eller har du företaget som en välgärning?
Självklart kommer storföretagen byxa vinsterna så snabbt det bara går.
Kommer ske på ett snyggt sätt bara.
Öka vinstmarginalen, yay!

Nej, jag menar att det marknaden inte fungerar. Att spelreglerna är satta ur spel i Sverige och att den teori vi satt upp (kapitalism) inte funkar här. Jag är nog inte först att hävda att sådana misstankar finns i en mängd branscher. Jag benämnde det som korrupt men kärt barn har många namn. 🤷‍♂️
Citera
2025-09-04, 19:03
Medlem
Jag kanske är fel ute och det kanske har redan avhandlats i tråden. Men igår på TV intervjuades en portugisisk man som redogjorde vad Portugal gjort. Sänkte momsen från 6% till 0% ett antal månader. Och det gjorde enorm effekt.
Men han tillade: kanske inte funkar hos er, ni har ett annat system. Hehe. Vilken klarsyn hos den mannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in