Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Dålig reform förutom en sak. Det blir ju intressant att se om livsmedelsbranschen är korrupt och att efter ett år så har den sänkta matmomsen gått i handlarnas fickor och maten är lika dyr för slutkonsumenterna. 🤷♂️
Jag känner att det finns stor risk att detta KOMMER att hända. Faktiskt. Det ligger i tiden. ICA. Axfood. Glenns närlivs. Spelar ingen roll. De bryr sig inte så länge de kan komma undan med det. Varför inte? Bankerna kommer ju undan med sin affärer. Ronaldo kostar tio miljarder och en nyanländ får mer i pension än en svensk som jobbat hela livet. Ur led är tiden. Allt är svårt.
Jag tror det kommer utspela sig så här. Alla sänker momsen med 50% över en natt vilket syns på priserna. De kommer såklart att avrunda uppåt. Vissa kommer "dra ut på" prisjusteringarna och den veckan kommer de ha gratispengar under premissen att "vi hann inte". För en koncern som ICA är det många miljoner. Sedan kommer produkterna att utsättas för vanlig prispåverkan, men borta är den tid då man tog ut vad det var värt plus en rimlig avans. Detta är tiden då man optimerar vad man kan ta oavsett efterfrågan. Mat måste ju folk ha ändå.
Jag tycker det är en dålig reform. Det enda bra med det är att det blir svårt för vänstern att återinföra den. Det kommer ju folk inte att gilla för då kommer ju handlarna att agera tvärtom (och lite till).
Den här matkommissionen kommer att inte ha en chans.
De här teoretiska siffrorna som folk räknat ut är just teoretiska. Jag tror inte de kommer märkas om ett år. Förutom i ICAs kvartalsrapporter. Och de har inte ens gjort något fel. De kommer inte att ställas till svars. De kommer inte stämmas av staten eller av några andra.
Spännande!
Det hade varit bättre med att sänka skatten på arbete istället. Speciellt den orättvisa statliga inkomstskatten. Fattar inte varför man inte gör det. Men det kommer kanske.
Korrupt?
Livsmedelsbranschen är en vinstdrivande verksamhet.
Om du hade haft ett företag och du kunnat öka vinsterna, hade du gjort det?
Eller har du företaget som en välgärning?
Självklart kommer storföretagen byxa vinsterna så snabbt det bara går.
Kommer ske på ett snyggt sätt bara.
Öka vinstmarginalen, yay!