2025-09-02, 13:13
Medlem
Mycket känslor i tråden. Men kan någon förklara hur Scania kan avskeda flera hundratals inom HR?
Är det få tjänster ute? Är det AI som gör mer av jobbet?
Citera
2025-09-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Mycket känslor i tråden. Men kan någon förklara hur Scania kan avskeda flera hundratals inom HR?
Är det få tjänster ute? Är det AI som gör mer av jobbet?

Scania är stora i Sverige - runt 25000 anställda.

De anställer folk hela tiden då de har rätt hög personalomsättning - dessa nya anställda ska rekryteras, utbildas osv. Dessutom ska alla anställda vidareutbildas.
Citera
2025-09-02, 13:55
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Orkar inte diskutera. Men Katarina Berg som var HR chef på Spotify tjänade ca 2milj i månaden och hade HR varit en administrativ trams avdelning med bimbos hade inte Wallenberg headhuntat henne till Investors styrelse etc.

Jag ger upp diskussionen här i tråden.

Alla som läst civilekonom/civilingenjör och jobbar på en management nivå vet varför det finns HR och hur bra det är.

Jag tyckte jag var väldigt tydlig med att jag skilde på privata företag och offentlig verksamhet.
Vad har de specifika utbildningarna civilekonom/civilingejör med detta att göra. Jag har fler högskolepoäng än en civilekonom. Det är ju helt irrelevant.
Citera
2025-09-02, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Lilla bubben, har nån varit dum mot dig?
Jag har en jävla massa läkarkolllegor som inte tagit jobb utomlands. Att HR är skit är vi överens om men att HR skulle förstöra sjukvården är bara sjukt.
Har HR uppmanat din psykiatriker att flytta utomlands och du är kvar med dina tvångstankar?

Är ju allmänt känt att svenska syrror och läkare träffar minst antal patienter i de utvecklade länderna.

Plus att det är bottenpatrasket som blir läkare..haha vilket skitjobb, och inte tjänar ni bra heller, En BT-läkare tjänar igenomsnitt 40300 och en ST-läkare 58000*, det är ju ett j-a skämt, med tanke på att ni håller på kika på blattarnas rövål hela dagarna. Ni har iof skyhöga suicidtal, men borde vara högre.

Läkarstatusen har senaste 30 åren fallit pladask, antagligen för att kvinnor och blattar tagit över som läkare.

* SCB 2024
Senast redigerad av honeybadgerAH 2025-09-02 kl. 14:24.
Citera
2025-09-02, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Slut på HR-Tramset nu brudar! Nu ska ni allt tillbaka till verkligheten för att torka pensionärer i röva för skitlön!

Beskäftiga skenarbetare. Man kan bara gratulera HR folket, jag hade också gjort som dem om jag kunnat. Tyvärr är jag inte brud.
Citera
2025-09-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Känns som de flesta inte förstår vad HR gör och mest är sura över att de inte fick ett jobb som de vill ha eller blev avskedade och skyller på HR som var tvunga att berätta istället för cheferna.

Det är allt från löner, lönerevisioner, personalregister, utbildningar, friskvård, konflikthantering, onboarding/offboarding, avtal och sen hjälpa chefer med allt möjligt.

Tycker generellt de blir orättvist hatade för jag vet hur ofta HR räddar knegare från chefer men man hör bara av dem när något är fel, aldrig när det går bra. Andelen chefer som försöker säga upp folk pga sjukdom eller graviditet som hinner stoppas av HR är skrämmande.

Hr kommer inte ersättas av AI eftersom 99% av jobbet är inte att sitta och ignorere era ansökningar som ni verkar tro, utan att sitta med chefer och facket och diskutera hur de ska hantera snubben som har starksprit i kaffekoppen varje morgon.
Det känns som att du själv jobbar på HR. Börjar det bli svettigt nu?
Citera
2025-09-02, 15:27
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Det känns som att du själv jobbar på HR. Börjar det bli svettigt nu?
Astute observation.
Citera
2025-09-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
HR är i mångt och mycket hittepå, men det finns vissa delar som faktiskt är värdefullt för en organisation, så som arbetsmiljö och arbetsrättsliga frågor som är direkt kopplade till olika lagkrav. HR kan också agera stöttande till chefer så de inte gör bort sig alltför mycket i sin chefsroll.

Men det är väl typ det.
Säkert fyller det en funktion. Problemet är när det växer sig för stort och bir självspelande piano och övervärderar sin insats.
Citera
2025-09-02, 15:58
Medlem
PW-Gerssons avatar
Den dagen då chefer själva klarar av att hantera det arbetsrättsliga, då försvinner HR
Citera
2025-09-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
HR på mina jobb får dagarna att gå med att organisera lunchspel eller quiz, lägga upp små notiser om bilken dag denna veckan det finns frukost på kontoret, starta trådar om hur alla haft det på semestern etc.
Jag har inga problem om de ägnar sig åt sånt om det håller trivseln uppe, förutom på sura gubbar.

Det som är problemet är när de får på sig att "utveckla verksamheten" och startar projekt och köper upp verktyg som påför en massa obligatorisk dokumentation. Oftast som ett svar på att det är dåliga resultat i medarbetarenkäterna. Sånt bestraffas alltid med en massa extra jobb för alla.
På ett företag hade vi ett år personalens nöjdhet som ett av bonusmålen. Jäklar vad alla var nöjda det året (och vi fick vår bonus).
Citera
2025-09-02, 16:53
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
I hittepåekonomin med nollräntor/minusräntor och massiva inbetalningar från stater i banksystemen funkade hittepåjobb typ HR, verkar inte funka lika bra i dagens läge med AI och lågkonjunktur.
Taskigt för alla akademikerbrudar där ute med sina alldeles för bra betalda hittepåjobb och alla nya "högskolor" med sina hittepåutbildningar, verkligheten kallar.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-09-02 kl. 16:57.
Citera
2025-09-02, 17:13
Medlem
IBM gjorde detta tidigare i år

https://www.hrgrapevine.com/us/content/article/2025-05-28-ibm-automates-94-of-hr-tasks-with-ai-rollout

AI lösning tar lätt över en majoritet av HR arbetet.

Troligtvis handlar det om effektivisering. Dessa tjänster kommer nog inte komma tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in