Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Detta togs upp i en annan tråd för men fick kraftigt motstånd när det togs upp av Sossar, feminister mm. Jag förutspådde att HR kraftigt kommer minskas pga global konkurrens där företag inte efterfrågar stora delar av dess funktion.
Dessutom är HR ofta kontraproduktivt. Se bara i regionerna. Våra läkare, sjuksköterskor som målar dagisbilder för att skapa glädje i arbetsdagen eller sitter faktiskt dysfunktionella system ist för att träffa patienter. Fruktansvärt ineffektivt
Varselvågen har börjat.
Scania gör sig av med 400st på en gång
Är HR snart ett minne blott?
https://www.di.se/live/scania-varslar-750-tjanster-ska-bort-i-sverige/
Och jag skriver samma sak som jag skrev i den tråden. HR är bara ett annat namn på en personalfunktion på ett företag och denna funktion kommer inte att försvinna.
När stora företag gör sig av med stora antal anställda får de på HR jobba arslet av sig. Det är de som ser till att varslet görs korrekt. Det är de som upprättar ev turordningslistor. Det är de som skriver alla uppsägningshandlingar. Det är HR som förhandlar om avgångsveredlag eller omplaceringar. Osv i alla oändlighet.
Jag jobbar på ett multinationellt företag och vi har våra största delar av HR på andra platser i världen, gärna där lönerna är lägre. Global konkurrens innebär inte att kompetensen som de på en HR-avdelning har inte efterfrågas, tvärtom. Visst, det kan handla mindre om att lära personalen om värdegrunder men det finns andra saker som man behöver trumma in hos personal numera, t ex hur man beter sig som anställd vad gäller information om företaget osv. Och även om man i de flesta andra länder kan sparka folk lättare än i Sverige så finns det iaf någon form av regelverk att förhålla sig till.
HR-avdelningars arbetsuppgifter må komma att förändras på samma sätt som det har gjorts under alla år man haft personalfunktioner på våra svenska företag. Men, de kommer inte att försvinna.