2025-09-02, 00:05
Medlem
Sjukt att ens ha 400 anställda inom HR men det är bara att vandra in på ett valfritt sjukhus så ska ni se flera våningar med HR....
Citera
2025-09-02, 00:11
Medlem
Känns som de flesta inte förstår vad HR gör och mest är sura över att de inte fick ett jobb som de vill ha eller blev avskedade och skyller på HR som var tvunga att berätta istället för cheferna.

Det är allt från löner, lönerevisioner, personalregister, utbildningar, friskvård, konflikthantering, onboarding/offboarding, avtal och sen hjälpa chefer med allt möjligt.

Tycker generellt de blir orättvist hatade för jag vet hur ofta HR räddar knegare från chefer men man hör bara av dem när något är fel, aldrig när det går bra. Andelen chefer som försöker säga upp folk pga sjukdom eller graviditet som hinner stoppas av HR är skrämmande.

Hr kommer inte ersättas av AI eftersom 99% av jobbet är inte att sitta och ignorere era ansökningar som ni verkar tro, utan att sitta med chefer och facket och diskutera hur de ska hantera snubben som har starksprit i kaffekoppen varje morgon.
Citera
2025-09-02, 00:53
Medlem
Carrocks avatar
HR skulle kunna vara en bra grej, inte som tjänst, utan mer som ett förtroende uppdrag som tex skyddsombud/ fackombud.

En anställd som blir HR, tex på ett bygge eller en fabrik. En äldre person som jobbat där länge och som kan fungera som en stödperson, lösa missförstånd och de få konflikter som uppstår eller ta en ny person under sina vingar samt vara produktionschefen eller arbetsledarens andra hand.

Det minsta man kan begära är att personen ska kunna redogöra för vad företaget gör. Är man HR för ett företag som tillverkar bilar så bör man veta grunden för hur en tillverkningsprocess går till, samma sak med fabriker eller större entreprenader. Men erfarenhet är att HR har svårt att redovisa arbetsuppgifter som kräver en heltidstjänst på 40 timmar.

Men företagen måste uppenbarligen tjäna på att anställa hundratals på HR avdelningen, på nåt sätt. Hur vet jag inte men man anställer inte om det är en ren utgift.

Problemet idag är att det sitter massa småbrudar på Hr-avdelningen och har inte en aning om vad företaget på våningen under sysslar med.
Citera
2025-09-02, 01:31
Medlem
Yes please fk HR
Citera
2025-09-02, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Vad ska det bli av alla sociopater om de inte kan få plats på HR?

Nej, det låter som ett recept för samhällskollaps!

Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
De får väl bli fnask?
Ett vettigare yrke än att vara HR i alla fall.

Önskar de 750 varslade på Scania en ångestfylld höst med sänkt a-kassa och höjda elpriser.

Vi ha bränt häxor på bål förr och vi kan göra det igen. Jag stänker mig en tre årsplan. Första året får de ansöka om dödshjälp. Andra året bränns hälften av de kvarstående på bål. Tredje året tar vi de sista samt ev avkomma för att motverka återväxt av dessa samhällsskadliga parasiter.
Citera
2025-09-02, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Detta togs upp i en annan tråd för men fick kraftigt motstånd när det togs upp av Sossar, feminister mm. Jag förutspådde att HR kraftigt kommer minskas pga global konkurrens där företag inte efterfrågar stora delar av dess funktion.
Dessutom är HR ofta kontraproduktivt. Se bara i regionerna. Våra läkare, sjuksköterskor som målar dagisbilder för att skapa glädje i arbetsdagen eller sitter faktiskt dysfunktionella system ist för att träffa patienter. Fruktansvärt ineffektivt

Varselvågen har börjat.
Scania gör sig av med 400st på en gång

Är HR snart ett minne blott?

https://www.di.se/live/scania-varslar-750-tjanster-ska-bort-i-sverige/

Jag har ingen aning om det är ett yrke som snart är ett minne blott, jag har aldrig stött på någon sådan. Men så jobbar jag inte på kontor heller (antar att det är i sådana yrken de förekommer).
Citera
2025-09-02, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xelol
Alla är vi olika men personligen är jag ändå rätt så nöjd över att få lön varje månad som administreras av HR.

Du kanske gillar tanken av att jobba gratis?
Haha, precis. Folk fick inte lön tidigare😀. Hög kvalitet på ditt inlägg
Citera
2025-09-02, 05:51
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
HR har blivit som en stor jävla arbetsmarknadsåtgärd för akademikerbrudar.

Att också privata företag låtit det ske och aktivt bidragit till det är chockerande. Det visar att inte ens driften att göra vinst gör någon immun mot kontraproduktiva modenycker.

Det där har jag också undrat över.

Privata företag, om några, borde vara måna om att vara sylvassa med sin rekrytering.
Fattar inte hur de kan anse sig ha råd med att låta kompetens rinna dem mellan fingrarna via ett gäng bimbos som använder samma formulär oavsett yrke och arbetsplats.
Citera
2025-09-02, 06:21
Medlem
Otroligt många obildade bönder i tråden som tror att HR är hittepå och inte behövs. Ni har inte läst en enda rad inom management eller varit och nosat i någon form av ledning/hög befattning för då hade ni haft en annan om HR.

Vad gäller uppsägningar så är det väl inte så konstigt att företag följer cykler och sväller i goda tider med stöd funktioner och går ner sig i orostider.

Många av HR jobben som ryker är administrativa som byts ut mot it program osv precis som ekonomer och jurister blir färre till antalet.
Citera
2025-09-02, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det där har jag också undrat över.

Privata företag, om några, borde vara måna om att vara sylvassa med sin rekrytering.
Fattar inte hur de kan anse sig ha råd med att låta kompetens rinna dem mellan fingrarna via ett gäng bimbos som använder samma formulär oavsett yrke och arbetsplats.

Det här är ju er okunskap som visar sig? Tror du superkompetenta företagsledare inte ställer enorma krav på sin C/Suite och inte minst ”hr chefen bimbon” att leverera?

De flesta HR chefer i Sverige är dessutom Mån. Från Försvarsmakten i grunden med officersutbildning.

Ni vet ingenting om ämnet och ändå killgissar ni så grovt
Citera
2025-09-02, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Detta togs upp i en annan tråd för men fick kraftigt motstånd när det togs upp av Sossar, feminister mm. Jag förutspådde att HR kraftigt kommer minskas pga global konkurrens där företag inte efterfrågar stora delar av dess funktion.
Dessutom är HR ofta kontraproduktivt. Se bara i regionerna. Våra läkare, sjuksköterskor som målar dagisbilder för att skapa glädje i arbetsdagen eller sitter faktiskt dysfunktionella system ist för att träffa patienter. Fruktansvärt ineffektivt

Varselvågen har börjat.
Scania gör sig av med 400st på en gång

Är HR snart ett minne blott?

https://www.di.se/live/scania-varslar-750-tjanster-ska-bort-i-sverige/

Och jag skriver samma sak som jag skrev i den tråden. HR är bara ett annat namn på en personalfunktion på ett företag och denna funktion kommer inte att försvinna.

När stora företag gör sig av med stora antal anställda får de på HR jobba arslet av sig. Det är de som ser till att varslet görs korrekt. Det är de som upprättar ev turordningslistor. Det är de som skriver alla uppsägningshandlingar. Det är HR som förhandlar om avgångsveredlag eller omplaceringar. Osv i alla oändlighet.

Jag jobbar på ett multinationellt företag och vi har våra största delar av HR på andra platser i världen, gärna där lönerna är lägre. Global konkurrens innebär inte att kompetensen som de på en HR-avdelning har inte efterfrågas, tvärtom. Visst, det kan handla mindre om att lära personalen om värdegrunder men det finns andra saker som man behöver trumma in hos personal numera, t ex hur man beter sig som anställd vad gäller information om företaget osv. Och även om man i de flesta andra länder kan sparka folk lättare än i Sverige så finns det iaf någon form av regelverk att förhålla sig till.

HR-avdelningars arbetsuppgifter må komma att förändras på samma sätt som det har gjorts under alla år man haft personalfunktioner på våra svenska företag. Men, de kommer inte att försvinna.
Citera
2025-09-02, 06:43
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det här är ju er okunskap som visar sig? Tror du superkompetenta företagsledare inte ställer enorma krav på sin C/Suite och inte minst ”hr chefen bimbon” att leverera?

De flesta HR chefer i Sverige är dessutom Mån. Från Försvarsmakten i grunden med officersutbildning.

Ni vet ingenting om ämnet och ändå killgissar ni så grovt

Nja, bygger på egna och andras erfarenheter.

I ett exempel pratar vi rätt nischade jobb, och en vilja att anställa från t ex avdelningschefen men tvång att HR ska vara med och ha jobbspecifika synpunkter vid intervjun.
Rörande ett jobb de inte har en aning om.

I det läget räcker det med att de sysslar med bakgrundskoller etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in