2025-10-06, 21:49
Syftet med konsumtionskulturen är främst ekonomiskt, att hålla hjulen rullande genom att människor ständigt köper mer. Den bygger på tillväxt, vilket gör den nödvändig för dagens globala system men inte för mänskligt välmående. Sveriges BNP skulle kollapsa och hamna i fritt fall utifall massorna skulle bojkotta konsumtionskulturen. Nej, den är inte hållbar för alla; resurserna räcker inte om hela världen lever som väst gör, och miljön betalar priset. Ingen har egentligen "sagt" att det är OK utan det har snarare normaliserats genom kultur, uppväxt och reklam som formar våra värderingar.

Alternativa sätt att leva finns i form av enklare livsstil, lokal produktion, delningsekonomi och fokus på relationer snarare än prylar. En del tycker nog innerst inne att de ”förtjänar” detta liv, men de flesta anpassar sig för att inte hamna utanför och leva ett liv på "marginalen". Nästan alla medborgare faller i slutändan för grupptrycket och utvecklas till intetsägande svennebananer utan egentlig personlighet, originalitet eller kreativitet. Priset vi betalar – stress, psykisk ohälsa, miljöförstöring – är givetvis skyhögt. Frågan är inte längre om det är värt det, utan hur länge vi klarar att leva så här innan allt brister.
Senast redigerad av anwe8 2025-10-06 kl. 22:43.
Citera
2025-10-07, 09:07
Medlem
Bret-Harts avatar
När det gäller mina hobbys så handlar jag mest begagnat, men det till trots så lägger jag nog runt 4000 i månaden på det, vad skulle jag annars göra?
Citera
2025-10-07, 09:57
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
När det gäller mina hobbys så handlar jag mest begagnat, men det till trots så lägger jag nog runt 4000 i månaden på det, vad skulle jag annars göra?

Har absolut ingenting med överkonsumtion att göra. TS inlägg handlar om personer som bara behöver en budget på 5000 sek per mnd för specifika projekt, men ändå investerar typ 20.000 sek.
Citera
2025-10-07, 21:59
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHenrik

Vad är syftet med denna konsumtionskultur, behöver vi verkligen den?

Är dagens konsumtionskultur hållbar för alla?

Vem har sagt att det är ok att leva som vi gör, är det att vi är infödda och har svårt att se utanför det?

Någon som ser andra alternativ att leva på?

Är det någon som helt och hållet tycket att dom förtjänar att leva så här?

Men mest av allt, är det värt priset att leva som vi gör?
Det finns stora problem med dagens konsumtionskultur. Att ständigt köpa nya saker, fast man egentligen inte behöver, blir ett sätt att fly undan den hårda verkligheten - eskapism. Dessutom resulterar den i ett självvalt slaveri där människor blir inlåsta på arbetsplatser där de vantrivs - allt för att hålla uppe konsumtionen uppe.

"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy things we don't need."
Citera
2025-10-08, 11:29
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det finns stora problem med dagens konsumtionskultur. Att ständigt köpa nya saker, fast man egentligen inte behöver, blir ett sätt att fly undan den hårda verkligheten - eskapism. Dessutom resulterar den i ett självvalt slaveri där människor blir inlåsta på arbetsplatser där de vantrivs - allt för att hålla uppe konsumtionen uppe.

"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy things we don't need."

Gäller det mig också då menar du?
Citera
2025-10-08, 14:36
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Gäller det mig också då menar du?
Om du tittar på din livsstil, skulle alla i hela världen kunna konsumera som du gör? Skulle planeten kunna underhålla alla 8 miljarder människor med ditt sätt att leva utan att förstöras? Då kanske du kan se om du överkonsumerar eller inte.

Vi lever inte för att konsumera, vi lever för att ta hand om oss själva och vår planet. Lever man för att konsumera har man gått ur sin uppgift på jorden och lever i stället för företagen och deras vinstintressen. Man är då en konsument slav som lever på ett sätt som är destruktivt för sig själv och för resten av planeten. En väldigt kortsiktig livsstil som inte är hållbar för framtida generationer, en därför väldigt egoistisk livsstil.
Citera
2025-10-08, 15:13
Medlem
Citat:
Om du tittar på din livsstil, skulle alla i hela världen kunna konsumera som du gör? Skulle planeten kunna underhålla alla 8 miljarder människor med ditt sätt att leva utan att förstöras? Då kanske du kan se om du överkonsumerar eller inte.

Vi lever inte för att konsumera, vi lever för att ta hand om oss själva och vår planet. Lever man för att konsumera har man gått ur sin uppgift på jorden och lever i stället för företagen och deras vinstintressen. Man är då en konsument slav som lever på ett sätt som är destruktivt för sig själv och för resten av planeten. En väldigt kortsiktig livsstil som inte är hållbar för framtida generationer, en därför väldigt egoistisk livsstil.
Jag tror att mycket av våran överkonsumtion beror på att folk är uttråkade.
Citera
2025-10-08, 15:57
Medlem
TheHenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Jag tror att mycket av våran överkonsumtion beror på att folk är uttråkade.
Ja, när man tar bort meningen med livet så blir man nog uttråkad. Sen är det varken hälsosamt eller givande att konsumera, det är ett destruktivt missbruk
Citera
2025-10-08, 16:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hyckleriet när man röstar på MP samtidigt som man nästan dagligen klickar hem skit tillverkat av "slavar" i Kina.

Dum som jag är fattade jag besulutet att köpa snus på en bensinstation här om dagen - tre unga kvinnor framför mig som skulle hämta paket....
Citera
2025-10-09, 10:20
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:

Det mesta jag köper är begagnat när det gäller mina hobbys så det är väl egentligen bara tillgång och efterfrågan som gäller, någon kommer bli utan oavsett om alla skulle göra som mig så är det ju då mycket av det jag samlar på produceras inte på nytt
Citera
2025-10-09, 10:22
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hyckleriet när man röstar på MP samtidigt som man nästan dagligen klickar hem skit tillverkat av "slavar" i Kina.

Dum som jag är fattade jag besulutet att köpa snus på en bensinstation här om dagen - tre unga kvinnor framför mig som skulle hämta paket....

Vet du vart de har beställt sina paket ifrån?
Citera
2025-10-09, 10:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Vet du vart de har beställt sina paket ifrån?
Nä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in