2006-09-03, 07:55
Medlem
SinCitys avatar
Tjena!

Jag måste uppgradera min burk lite då jag är trött på att sitta och vänta på renderingar mm.

Prylarna som en polare gav som förslag <--Länk

Det datorn främst är till för är redigering, postproduktion och animation av film. Sen kanske det skulle vara kul att kunna lira lite nyare spel också, men det är av underordnad betydelse. Jag har ett Coolermaster-chassi(Cavallier, midtower inköpt sent 2005) och annan kringutrustning, i/o-enheter jag tänkte återanvända. Det som kanske skulle läggas till på listan är ett graffekort av något slag, men jag har ingen aning om vad som skulle kunna tänkas funka bäst. Videoredigeringskort har jag och det har jag inte råd att köpa nytt då det kostade ca 15-20 lax för 3-4 år sedan så det får duga.

Hårdvara är inte min starka sida och jag kan ju säga att jag inte hållt mig speciellt uppdaterad under det senaste året då jag pysslat med andra saker så jag skulle behöva lite råd och tips.

Är förslaget nåt att hänga i granen? Går det att komma billigare undan fast med lika bra eller bättre prestanda? Alternativa konfigurationer?

Tänkte mig att uppgradera för ungefär 10-13 000, gärna närmare 10 så får jag råd med ny skärm också. Dock så ska systemet gärna vara uppgraderingsbart och hålla i ett par år prestanda mässigt, ungefär 3-4 år, gärna mer om jag bara kan byta ut lite komponenter för att hänga med.

Sitter på en P4 2.0Ghz med 1Gb ram samt vanliga IDE-diskar 7200rpm nu och det som räddar mig är nog redigeringskortet, men det blir segt när jag har Premiere, Photoshop, Illustrator och After Effects öppna samtidigt, därav dags att uppgradera...

Tack på förhand!
Citera
2006-09-03, 12:32
Medlem
Big Ms avatar
Ska ha de där programmen igång samtidigt behöver du minne. Mycket minne!
1 Gb räcker inte långt.
Citera
2006-09-03, 13:08
Medlem
SinCitys avatar
Jo, men minne kan man ju köpa till när man får råd. Det jag undrar mest är vilka komponenter som kommer att vara uppgraderingsbara i ett par år. Det mesta hänger ju på vilket moderkort jag köper, sen kan jag ju uppgradera allt eftersom, men jag måste ju starta någonstans...Sen vill jag ju inte köpa skräp att sätta dit direkt heller utan de bör kunna hålla ett tag. Jag tycker inte jag hinner med att uppfatta alla olika standarder och sockets hit och dit som kommer hela tiden , men det kan bero på att jag inte läser speciellt mkt om det heller, har fullt upp med att lära mig mjukvarornas uppdateringar. Kanske ska starta en prenumeration på någon PC-tidning igen så man hänger med lite...
Citera
2006-09-03, 13:35
Medlem
Din polare har hyfsad koll. Jag skulle dock vilja rekommendera några ändringar.

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX 2 149:-
Corsair TWIN2X2048-6400C3 XMS2-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024Mb (tot. 2048Mb) DDR2 PC6400 800MHz with Heatsink 2 449:-
Asus Extreme Radeon X1600XT SILENCER 256Mb DDR3 TV-out DVI AVIVO RETAIL PCI Express 1 449:-
Tagan 480W, Easyconnect-series 995:-
Intel Core 2 Duo E6400 2.13Ghz 2MB(1+1) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 2 139:-
Zalman FATAL1TY C77 cpu-cooler 120mm fan RED LED Socket 478/775 495:-
Western Digital Raptor WD740ADFD 74Gb 10000rpm 16Mb cache S-ATA 1 439:-

Totalt: 11 161:-

Moderkortet och processorn ovan är utmärkt för att överklocka om man behöver ännu bättre prestanda. Core 2 E6400 är snabbare på rendering än D950 (cachestorlek spelar här ingen roll).
Vill du ha ett snabbare grafikkort (med, enligt vissa, lite sämre bildkvalitet) så kan du satsa på ett Nvidia 7600GT för ca 15-1600:-

Om du inte tänker överklocka så kan du skippa en kraftigare processorkylare och spara 500:-.
Citera
2006-09-03, 13:53
Bannlyst
Om man ska animera filmer så har man väl jäkligt mycker mer i ram? Cirka 4-20 gb?
Citera
2006-09-03, 14:42
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Om man ska animera filmer så har man väl jäkligt mycker mer i ram? Cirka 4-20 gb?

Jag arbetar inte direkt på Pixar så 2-4Gb skulle räcka ganska skapligt för min del. Sen kör jag inte så mycket 3D mer än att t ex göra utfyllnader för bakgrunden i vissa scener under kompositionen. Det mesta går dessutom på Matroxkortet och renderas i realtid så det krävs inte så mycker minne, men ju mer är ju desto bättre naturligtvis. Man får väga in tid/ekonomi lite också.

Sitter man i t ex Maya och jobbar med stora scener i 3D så krävs det naturligtvis mer minne än när man sitter i efterarbetet, som jag, och mest lägger ihop färdiga sekvenser till en slutgiltig version...

Dock så går det ganska bra att sitta på en medioker burk och arbeta med animation, kommer inte ihåg vad snubben som gjort Rustboy hade för utrustning, det kanske står på hemsidan någonstans. Jag läste dock en artikel om hans arbete och han använde sig av en ganska modest utrustning, dock så tog det lite tid...Han höll väl på ett par år, tja, han kanske inte är klar än heller, det var ett par år sedan jag läste om honom. Har man tid och tålamod klarar man sig nog med en relativt skruttig dator. www.rustboy.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in