• 1
  • 2
2025-09-01, 14:52
Medlem
Under sin tid i slutenvården blev Elin utsatt för sexuella övergrepp av personal. Nu har hon fått besked om ersättning från regionernas försäkringsbolag Löf – efter sex års utredning.

– Det känns sjukt att de bedömer att det jag varit med om bara är värt 1200 kronor, säger Elin.

Totalt var Elin tvångsvårdad i nio år. I hopp om upprättelse och ekonomisk ersättning anmälde hon tio stycken vårdskador till regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, Löf.

Nu efter sex års utredning har Löf beslutat att Elin enbart får ersättning för en av vårdskadorna. Hon får 900 kronor för ”lidande och obehag” och 327 kr för att utredningen tagit så lång tid.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...r-i-ersattning

Bör hon få mer ersättning av LÖF?
Citera
2025-09-01, 14:57
Medlem
Onanikrems avatar
Utan att veta något om fallet så kan jag väl säga: Stackars jävel! Ensam är det nog som att kriga mot väderkvarnar, särskilt med en funktionsnedsättning.
Citera
2025-09-01, 15:01
Medlem
Helt sjukt att några pappersvändare kan ta ett sånt beslut och stå för det. Fattar de ingenting?
Citera
2025-09-01, 15:02
Medlem
löf är ett riktigt skitbolag instiftat av kd partiledaren vars namn jag inte kommer ihåg , björklund möjligen, men löf är en skam.
Citera
2025-09-01, 15:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Under sin tid i slutenvården blev Elin utsatt för sexuella övergrepp av personal. Nu har hon fått besked om ersättning från regionernas försäkringsbolag Löf – efter sex års utredning.

– Det känns sjukt att de bedömer att det jag varit med om bara är värt 1200 kronor, säger Elin.

Totalt var Elin tvångsvårdad i nio år. I hopp om upprättelse och ekonomisk ersättning anmälde hon tio stycken vårdskador till regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, Löf.

Nu efter sex års utredning har Löf beslutat att Elin enbart får ersättning för en av vårdskadorna. Hon får 900 kronor för ”lidande och obehag” och 327 kr för att utredningen tagit så lång tid.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...r-i-ersattning

Hoppas centrum för rättvisa tar sej an hennes fall och driver det i rätten.

Såg henne på tv i morse och vilket jack hon hade i pannan ?
Citera
2025-09-01, 15:11
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Lite som att bli våldtagen av försäkringsbolaget också. Fyfan för att vara brottsoffer i detta land.
Tidö skulle ju fokusera på brottsoffren. Blev inget av det heller..

Ja hon borde få betydligt mer än så. Bara att det har dröjt 6 år att utreda borde hon få minst 2-300tkr för "lidande och obehag"
Det måste ha varit ett par riktigt tuffa och jobbiga år för henne.

Sen känns det omöjligt att inte tänka på fallet där våldtäktsmannen fick 800tkr i ersättning som jämförelse.
Senast redigerad av MrDonuts 2025-09-01 kl. 15:22.
Citera
2025-09-01, 15:22
Medlem
Anybodykillers avatar
Men va? Är det verkligen försäkringsbolag som ska betala det? Är det inte gärningsperson(er) och brottsoffermyndigheten?
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hoppas centrum för rättvisa tar sej an hennes fall och driver det i rätten.

Såg henne på tv i morse och vilket jack hon hade i pannan ?
Svårt att säga om det är någon självskada... såg även något som jag gissar är cigarettbrännmärken på ena handen...

Det måste vara riktigt svårt att vara i strid med sitt inre och samtidigt blir behandlad så som de gjort. Patienter/brukare/boende anses nog efter ett tag bara vara jobbiga "objekt" efter tusentals utfall.
Citera
2025-09-01, 15:27
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
I en intern utredning BUP gjort om misstankarna mot mentalskötaren, som Uppdrag granskning tagit del av, står det att flera anställda redan 2013 rapporterade till enhetschefen om mannens närmanden mot Elin. Enhetschefen kallade mentalskötaren till ett “klargörande samtal”, mannen valde då att sjukskriva sig och avsluta sin tjänst.

Men när BUP till slut gör en IVO-anmälan utelämnar de viktig information ur sina egna utredningar – bland annat observationer om mentalskötaren från 2013 och informationen som kom 2017. Istället påstår BUP att de fick reda på misstankarna först i mars 2019.
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...-ingen-anmalde
Asså shit, snacka om the thin blue line, de skyddar sina egna.
Citera
2025-09-01, 15:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Asså shit, snacka om the thin blue line, de skyddar sina egna.

Så är det med alla professioner innom vården.

Försök få en läkare fälld för våldtäkt eller sexuellt ofredande.

Kollegas dotter 15 år spelade flickfotboll och fick en knä/ledbandsskada på en bortamatch
och åkte till vårdcentralen.
Läkaren tyckte att det var befogat med en gynundersökning då hon hade så ont i knät !
Så hon fick lägga upp sej för farbror doktor som pillade lite med fingarna i fi-fi
Han blev anmäld men inget fel hade begåtts
Citera
2025-09-01, 15:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Lite som att bli våldtagen av försäkringsbolaget också. Fyfan för att vara brottsoffer i detta land.
Tidö skulle ju fokusera på brottsoffren. Blev inget av det heller..

Ja hon borde få betydligt mer än så. Bara att det har dröjt 6 år att utreda borde hon få minst 2-300tkr för "lidande och obehag"
Det måste ha varit ett par riktigt tuffa och jobbiga år för henne.

Sen känns det omöjligt att inte tänka på fallet där våldtäktsmannen fick 800tkr i ersättning som jämförelse.
Det är skillnad på folk och folk.. Tjej men funktionsnedsättning, instabil VS. Gangsta utlänning som råkande vara för ung för den häktningstid han satt. I MIN värld hade han fått en påle uppkörd där solen vanligtvis inte skiner och sedan hemskickad med påle och allt. Hemskickad till långtbortistan oavsett om han är född här eller ej.

Vet vad du tycker om mig, men du måste erkänna jag har rätt. För jag har rätt! Det är skillnad på folk och folk... Jag fick 9000 från motståndarens försäkringsbolag för en liten buckla på bakskärmen av min vinterbil. (Jag fick inte pengarna, men reparationen kostade det) Hon fick 1200 för hon blivit våldtagen. Undrar vad den reparationen kostar egentligen?
Senast redigerad av Onanikrem 2025-09-01 kl. 16:11.
Citera
2025-09-01, 16:02
Medlem
Ja, hon anmälde en vårdskada till LÖF. Så det är Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag som skall ersätta vårdskadan.
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Men va? Är det verkligen försäkringsbolag som ska betala det? Är det inte gärningsperson(er) och brottsoffermyndigheten?

Svårt att säga om det är någon självskada... såg även något som jag gissar är cigarettbrännmärken på ena handen...

Det måste vara riktigt svårt att vara i strid med sitt inre och samtidigt blir behandlad så som de gjort. Patienter/brukare/boende anses nog efter ett tag bara vara jobbiga "objekt" efter tusentals utfall.
Citera
2025-09-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Kollegas dotter 15 år spelade flickfotboll och fick en knä/ledbandsskada på en bortamatch
och åkte till vårdcentralen.
Läkaren tyckte att det var befogat med en gynundersökning då hon hade så ont i knät !
Så hon fick lägga upp sej för farbror doktor som pillade lite med fingarna i fi-fi
Han blev anmäld men inget fel hade begåtts

Måste även vara jobbigt att vara föräldrar till 15åriga dottern som är så naiv att hon låter sig undersökas i fittan när hon har ont i knäet. Som ett kvitto på att man misslyckats som förälder samt att ens barn är mentalt och ev. socialt svagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in