Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-02, 08:47
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Bli av med folk efter provanställningens slut är ett jävla krångel, och tar en massa tid och energi man vill undvika att behöva slösa.
Tyvärr finns det alldeles för många ryggradslösa chefer/HR-avdelningar som ger betyg och referenser som inte är ärliga. Men det brukar lysa igenom när man ställer lite kontrollfrågor till referenten. Hellre lägga en timme eller två på att ta en rejäl referens, än att få lägga dagar/veckor på att hantera en misslyckad rekrytering
Det är inte ett krångel. Många företag saknar dessutom kollektivavtal så en fast anställning betyder nada.

På ställen med kollektivavtal kan man omplacera och göra livet surt för personen på det sättet. Många är inte ens med i facket.
Citera
2025-09-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Det är inte ett krångel. Många företag saknar dessutom kollektivavtal så en fast anställning betyder nada.

På ställen med kollektivavtal kan man omplacera och göra livet surt för personen på det sättet. Många är inte ens med i facket.
Oändligt mycket mer krångel än att ta en referens. Nej, företag som saknar kollektivavtal är oftast små skitföretag eller nystarter i mindre seriösa branscher.
Citera
2025-09-02, 18:57
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Oändligt mycket mer krångel än att ta en referens. Nej, företag som saknar kollektivavtal är oftast små skitföretag eller nystarter i mindre seriösa branscher.
Varför skulle ett företag som har en person dom vill bli av med, inte ge en bra referens för att bli av med denne?
Citera
2025-09-02, 23:52
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har själv varit med ett par gånger om att en rekryterare för ett potentiellt nytt jobb ber om referenser innan man diskuterat ett eventuellt avtal med den nya arbetsgivaren. Tänker ju då på ett konkret erbjudande med lönenivå, anställningsform, förmåner, etc.

Känns ju väldigt dumt att rekryteraren ringer referenser "i onödan" om man sen ändå inte kommer att kunna mötas, givet att t.ex. lönen är för låg för att motivera ett byte, eller om de kräver provanställning samtidigt som man inte kan hoppa på något annat än fast. I det läget är det ju klart bättre att man diskuterat detaljerna om rollen innan referenstagning, som då istället blir ett sista steg tänker jag.

Finns ju tyvärr företag som kör referenstagning väldigt slentrianmässigt känns det som, man samlar in referenser från typ 3-5 slutkandidater. Blir ju väldigt många samtal att ringa och det är rätt respektlöst både mot referenspersonerna och de sökande, då man förbrukar folks tid i onödan. Det ger heller inte så bra signaler till en referenspersoner om denne ska återanvändas många gånger om pga. just detta.

Verkar dock som att det blivit vanligare idag? Förr tog man bara referenstagning som sista steg, numera som nåns sorts check på en punktlista?

Väldigt vanligt. Snarast standard idag. En del vill ju ha minst 2 refernser redan i ansökan.
Många rekryterare älskar att babbla i telefon hela dagarna och att ringa runt til referenser och snacka väder och vind är dels underhållning för dom plus att det her intryck av att dom själva gör något vettigt. Dagarna måste ju fyllas med något.
Andra människors tid har är knappast något som bekymrar den som har all tid i världen...

Själv skulle jag få svårt att skaka fram 2 refernspersoner då det inte är aktuellt vad någon jag jobbade med för 10 år sedan tycker.

Själv har jag flera gånger sagt att "ni får referenspersoner den dagen ni har något konkret förslag". Det möttes med knorrande. Rekryterare är vana vid att folk är desperata och inte ifrågasätter något som helst eller ställer krav eftersom man då riskerar chansen till jobbet. Men jag fick faktiskt ett sånt jobb. Men det är många år sedan. Skulle knappast funka idag.
Citera
2025-09-03, 16:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Har varit chef på allt från bolag med ett dussin anställda till internationella koncerner med tiotusentals. Med undantag för sådana jobb där "alla" har kollektiv-avtalslön, har jag alltid haft möjlighet att påverka vad erbjuden lön bör vara för en viss rekrytering. Sen kan det ju varit så att en högre chef slutligen avgjort, men mina synpunkter har antingen accepterats eller vägts in i beslutet. HR kan ha koll på ett lönespann för en viss typ av tjänst, men som chef har jag ju min egen budget att styra över och HR har sällan eller aldrig lika bra koll som aktuell chef på marknadsläget eller (ännu mer sällan) aktuell kandidats specifika värde/kompetens. Bara för att HR tycker något måste du inte alltid som chef svälja det, utan ta det som ett råd/förslag från deras sida. (Det beror ju iofs på hur stark och kompetent du är som chef inom ditt område, och hur väl du kan argumentera för dig inför överställd chef/företagsledning).

Om det är jobb där alla på företaget får minimilönen enligt kollektivavtal, är det en annan sak. Då vet du ju själv som sökande vilken lön som gäller.

Nej, det är väldigt ovanligt generellt att enskilda chefer har spelutrymme överhuvudtag vad gäller lönesättning, speciellt i storföretag (storbank, försäkringsbolag, större exportbolag, större verkstadsbolag, etc), där är det generellt HR som har färdiga mallar för lönen och en enskild chef saknar i regel mandat att ändra på denna mall åt något håll.

Det har hänt mig tidigare att dessa mallar ligger klart lägre än vad jag förväntat, och att den rekryterande chefen då blivit besviken att vi inte kunnat mötas då den lönen HR satt upp låg ca 15 tkr under vad jag tjänade på befintligt jobb, vilket ju gjorde det helt uteslutet att byta.

Därav tycker jag att referenstagning kan vänta tills man i vart fall hintat om var lönen kan ligga, så man inte slösar allas tid i onödan.
Citera
2025-09-03, 16:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Söker du fem jobb och blir en av slutkandidaterna på alla fem? I så fall är du ju uppenbarligen en väldigt eftertraktad person, och lär inte ha svårt att få något av dem? Jag menar att referenserna tar du på de 1-3 kandidater du tycker är bäst, efter att ha gallrat ut de som av nån anledningen inte verkar tycker ser jättebra ut.
Sen ska du helst försöka hitta någon som gillar dig, och som tycker är självklart att ställa upp som referens. Har du haft en bra chef (kollega, kund, etc) som är nöjd med dig, kommer han/hon sannolikt att tycka det är kul att du går vidare och får ett bra jobb.

Jag har gamla medarbetare (inhyrda konsulter, leverantörskontakter), som jag givit referens på ett flertal gånger under många år, i takt med att de gått vidare till nya anställningar. För de flesta är det roligt att en duktig/habil medarbetare kan gå vidare, ett sätt att visa uppskattning, och ett sätt att bygga nätverk.

Nä fast det skadar ju såklart ens personliga varumärke att behöva rycka i referenspersonerna hela tiden, det ger inte bra signaler att man "nästan" fick jobb t.ex. 5 ggr. Plus, hur mycket ska egentligen förväntas av en referensperson? Bara för att man signar upp på att vara referens så är det ju knappast ett livslångt åtagande att ställa upp hur många ggr som helst. Med det sagt bör man vara lite rädd om sina referenser och inte låta rekryterare ringa dessa hur som helst, man bör vara intresserad av jobbet och bör även kunna ha en förväntan om att man kan mötas lönemässigt. Det handlar ju också om respekt för deras tid, visar det sig att lönen på det nya stället var alltför låg för att vara intressant så har ju denna person lagt ner tid i onödan.
Citera
2025-09-03, 16:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Väldigt vanligt. Snarast standard idag. En del vill ju ha minst 2 refernser redan i ansökan.
Många rekryterare älskar att babbla i telefon hela dagarna och att ringa runt til referenser och snacka väder och vind är dels underhållning för dom plus att det her intryck av att dom själva gör något vettigt. Dagarna måste ju fyllas med något.
Andra människors tid har är knappast något som bekymrar den som har all tid i världen...

Själv skulle jag få svårt att skaka fram 2 refernspersoner då det inte är aktuellt vad någon jag jobbade med för 10 år sedan tycker.

Själv har jag flera gånger sagt att "ni får referenspersoner den dagen ni har något konkret förslag". Det möttes med knorrande. Rekryterare är vana vid att folk är desperata och inte ifrågasätter något som helst eller ställer krav eftersom man då riskerar chansen till jobbet. Men jag fick faktiskt ett sånt jobb. Men det är många år sedan. Skulle knappast funka idag.

Så känner jag med, som sagt så vill man ju vara rädd om sina referenser så att de kan tänkas ställa upp när det behövs, om man "slösar" dessa på jobb där man ändå inte kan landa i en överenskommelse så är det inte så strategiskt. Och min bild är att rekryterare ser väldigt slentrianmässigt på referenstagning idag, det är en checkpunkt som ska betas av så tidigt som möjligt, innan de ens suttit sig ned och funderat över vem de vill anställa.
Citera
2025-09-03, 16:52
Medlem
Citat:
Nej, det är väldigt ovanligt generellt att enskilda chefer har spelutrymme överhuvudtag vad gäller lönesättning, speciellt i storföretag (storbank, försäkringsbolag, större exportbolag, större verkstadsbolag, etc), där är det generellt HR som har färdiga mallar för lönen och en enskild chef saknar i regel mandat att ändra på denna mall åt något håll.

Det har hänt mig tidigare att dessa mallar ligger klart lägre än vad jag förväntat, och att den rekryterande chefen då blivit besviken att vi inte kunnat mötas då den lönen HR satt upp låg ca 15 tkr under vad jag tjänade på befintligt jobb, vilket ju gjorde det helt uteslutet att byta.

Därav tycker jag att referenstagning kan vänta tills man i vart fall hintat om var lönen kan ligga, så man inte slösar allas tid i onödan.
Har råkat vara linjechef på både storbank o stort verkstads/exportföretag. Om än för 20 år sedan. I bägge fallen kunde jag påverka erbjuden lön, men inom min befintliga budget och inom de ramar som fanns för aktuell nivå och typ av tjänst. Man vill ju rekrytera rätt kompetenser, men kan ändå inte ha gör stor spridning mellan nya och gamla eller överskrida sin lönebudget totalt. Oftast ganska knepigt, men viktigt att man kan argumentera för sin bedömning inför högre chef. Ju högre man kommer i hierarkin med sina argument, ju lättare att kunna tänja på normalspannet
Citera
2025-09-03, 17:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Har råkat vara linjechef på både storbank o stort verkstads/exportföretag. Om än för 20 år sedan. I bägge fallen kunde jag påverka erbjuden lön, men inom min befintliga budget och inom de ramar som fanns för aktuell nivå och typ av tjänst. Man vill ju rekrytera rätt kompetenser, men kan ändå inte ha gör stor spridning mellan nya och gamla eller överskrida sin lönebudget totalt. Oftast ganska knepigt, men viktigt att man kan argumentera för sin bedömning inför högre chef. Ju högre man kommer i hierarkin med sina argument, ju lättare att kunna tänja på normalspannet

Det har hänt rätt mycket på 20 år tyvärr, det är väl rätt exakt under denna tidsperiod som HR har fått allt mer makt i storbolag, innan 2005 så skötte HR (som då hette personalavdelningen) typ löneutbetalning och dylikt. Numera är det HR som styr och ställer i mer eller mindre alla beslut i större organisationer.
Citera
2025-09-05, 11:15
Medlem
DeadwoodDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
En rekryteringsprocess är formaliserad efter vetenskaplighet ... Ska man bara gå på känsla ... Såna som du vet ingenting ... Är du en idiot?
Spännande frågeställningar, om än lite röriga. Synd att du är så bitter vilket spiller över på dig själv, är det så meningsfullt att försöka analysera mig? Varför inte bestämma dig i sak, då du tidigare i ett par inlägg ondgjort dig över att rekryteringar är dysfunktionella.

I den här tråden är frågan när, hur och varför referenstagning bör ske och vad det har för nackdel om de slösas med. Jag resonerade om pseudoprocessen, referenstagning är en del av en teater där vissa referenspersoner är bättre i bs. Problemet kvarstår, facit av dessa allt mer snedlastade rekryteringsprocesser över lag är trots allt faktiskt uselt.

https://techsverige.se/en/2024/02/brist-pa-ratt-kompetens-leder-till-misslyckade-rekryteringsforsok-hos-techforetagen/
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/labour-market/labour-force-demand/job-openings-and-recruitment-needs/pong/statistical-news/job-openings-and-recruitment-needs-3rd-quarter-20242/?
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/tips-inspiration-och-nyheter/nyheter/2025-01-14-arbetsgivarnas-storsta-utmaningar-vid-rekrytering
Citera
2025-09-05, 11:41
Medlem
Min erfarenhet är att många företag inte efterfrågar referenspersoner överhuvudtaget. En del gör det men ringer inte upp referensen (speciellt om de efterfrågar referens tidigt i anställningsprocessen) och så slutligen då de som begär referens och även ringer upp och frågar om en.

Jag antar att en del helt enkelt är nöjda med att man kan se vilka referenserna är. De avslöjar vad en har med sig från tidigare anställningar eller vad man har för kontaktnätverk. Vem som är din referens har betydelse!!

Så om man väl ska uppge en referens, välj den eller de två personerna noga. Använd sedan samma referenser hela tiden, jag såg i tråden att det kan bli tjatigt, men det blir för mycket slump om man väljer olika referenser hela tiden.

Snacka ihop dig med din referens. Se till att referensen vet vad för jobb du söker, vad du vill uppnå och vilka jobb som du söker. Så det inte kommer helt som en överraskning ett samtal. En oförberedd referens kan skada dina möjligheter.

Ju yngre man är desto viktigare att ange referens till chef från tidigare anställning, ja även skolan och ens lärare isåfall om man är så ung och söker första jobbet. Har man bättre alternativ, ta dem!!

Med tiden blir det snarare ens nätverk som har betydelse. Kan man visa att man har kontakt och vänskapsrelation med någon i en stark position, en som har en fin titel eller jobbar i ett känt företag. Alltså något som visar att du inte är en som suttit hemma hela livet och inte har några vänner. Det är en jättestor nackdel att ha morsan som referens när man är äldre. Med tiden är det alltså rätt bra att ha koll på hur det gått för ens bästa vänner eller att skaffa sig nya vänner man litar på inom arbetslivet. Givetvis ska referensen inte själv vara arbetslös!!!

En del är så smarta att de uppger en referens till en person som redan är inom det företag man vill jobba hos.

Sitter man i situationen att inte ha några bra referenser, då har man brustit i sina förberedelser. Det är lätt hänt, men vad gör man då? Man har inga vänner, man har inte kontakt med någon som är inne i arbetsmarknaden. Ingen som känner en?

Svaret är givet. Skaffa dig vänner. Gå med i någon förening, idrott eller intresseförening. Skaffa dig ett nätverk. Se till att bygga upp en relation, prata om att du är arbetslös och att du saknar referens. Fråga om det går bra. Snacka ihop er.

Sista alternativet är att just bara erkänna att man har inga bra referenser av något skäl. Sen är det inte mer med det, mer än att man kanske försämrat sina chanser att få jobbet. Fast i en sådan situation skulle jag inte bli förvånad om de frågar ifall man har en familj. Förälder, syskon? Är man inte föräldralös och utan syskon blir det svårt smita undan att uppge sin pappa som referens fast man har bråkat jättemycket och inte haft kontakt på flera år....
Citera
2025-09-05, 12:35
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Har själv varit med ett par gånger om att en rekryterare för ett potentiellt nytt jobb ber om referenser innan man diskuterat ett eventuellt avtal med den nya arbetsgivaren. Tänker ju då på ett konkret erbjudande med lönenivå, anställningsform, förmåner, etc.

Känns ju väldigt dumt att rekryteraren ringer referenser "i onödan" om man sen ändå inte kommer att kunna mötas, givet att t.ex. lönen är för låg för att motivera ett byte, eller om de kräver provanställning samtidigt som man inte kan hoppa på något annat än fast. I det läget är det ju klart bättre att man diskuterat detaljerna om rollen innan referenstagning, som då istället blir ett sista steg tänker jag.

Finns ju tyvärr företag som kör referenstagning väldigt slentrianmässigt känns det som, man samlar in referenser från typ 3-5 slutkandidater. Blir ju väldigt många samtal att ringa och det är rätt respektlöst både mot referenspersonerna och de sökande, då man förbrukar folks tid i onödan. Det ger heller inte så bra signaler till en referenspersoner om denne ska återanvändas många gånger om pga. just detta.

Verkar dock som att det blivit vanligare idag? Förr tog man bara referenstagning som sista steg, numera som nåns sorts check på en punktlista?

Ja, det är ett otyg att ta referenser för tidigt då man kanske inte vill att ens nuvarande arbetsgivare ska veta att man sökt lite olika jobb.

Tycker överlag att referenser är ett ganska dåligt sätt att få en bild av en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in