Citat:
Ursprungligen postat av
Biffotto
Har varit chef på allt från bolag med ett dussin anställda till internationella koncerner med tiotusentals. Med undantag för sådana jobb där "alla" har kollektiv-avtalslön, har jag alltid haft möjlighet att påverka vad erbjuden lön bör vara för en viss rekrytering. Sen kan det ju varit så att en högre chef slutligen avgjort, men mina synpunkter har antingen accepterats eller vägts in i beslutet. HR kan ha koll på ett lönespann för en viss typ av tjänst, men som chef har jag ju min egen budget att styra över och HR har sällan eller aldrig lika bra koll som aktuell chef på marknadsläget eller (ännu mer sällan) aktuell kandidats specifika värde/kompetens. Bara för att HR tycker något måste du inte alltid som chef svälja det, utan ta det som ett råd/förslag från deras sida. (Det beror ju iofs på hur stark och kompetent du är som chef inom ditt område, och hur väl du kan argumentera för dig inför överställd chef/företagsledning).
Om det är jobb där alla på företaget får minimilönen enligt kollektivavtal, är det en annan sak. Då vet du ju själv som sökande vilken lön som gäller.
Nej, det är väldigt ovanligt generellt att enskilda chefer har spelutrymme överhuvudtag vad gäller lönesättning, speciellt i storföretag (storbank, försäkringsbolag, större exportbolag, större verkstadsbolag, etc), där är det generellt HR som har färdiga mallar för lönen och en enskild chef saknar i regel mandat att ändra på denna mall åt något håll.
Det har hänt mig tidigare att dessa mallar ligger klart lägre än vad jag förväntat, och att den rekryterande chefen då blivit besviken att vi inte kunnat mötas då den lönen HR satt upp låg ca 15 tkr under vad jag tjänade på befintligt jobb, vilket ju gjorde det helt uteslutet att byta.
Därav tycker jag att referenstagning kan vänta tills man i vart fall hintat om var lönen kan ligga, så man inte slösar allas tid i onödan.