Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
Att vara "sportkille" är inte en ekonomisk klass, det är bara en kille som håller på med sport. Inte heller menar jag att du nödvändigtvis var sportkille utan att efternamnsgrejen förmodligen kom från killarna som höll på med nån form av lagidrott. För deras tränare hade gjort lumpen. Där man ofta tilltalar varandra med efternamn. Allt det var information som hade gått att ta till sig om man hade haft lite läsförmåga. Att det inte var vanligt bland dom "stökigare" kidsen är vatten på min kvarn. Två av mina kvarnar till och med.
Nej för det första är jag kvinna och således var jag flicka i skolan. För det andra så var det inte någon av pojkarna som var sportiga och jo, det är mer arbetarklass pojkar som uppmansa till sportutövning. Bland flickorna var det en hel del handbollsspelare och någon pojke spelade säkert innebandy men
nej sportkillar omfattar inte de mer intellektuella och väletablerade barnen utan dem som presterar mindre i skolan och har överskottsenergi. Medelklassens barn har liksom ambitiös arbetarklassmer tryck om att prestera i skolan och socialt än att ägna tid åt sport. Sport är en arbetarklassmarkör med bolljagande och tvkvällar framför sport med öl. Att Medelklassen sedan börjat anamma innebär inte att sport inte är klassindelat. Golf, skridskoåkning och handboll är inte typiskt för "sportkillar". Den sport barn och vuxna ägnar tid åt, visar vilken klassgrupp de tillhör.
Jag läste en kurs i sociologi förra året där man öppet stigmatiserar arbetarklassen genom att kalla Zlatan för förebild för klassens barn, det säger otroligt mycket om hur man sållar agnarna från vetet.
Stökigare ungar gav mer fula namn. Någon fick namnet Hitler som del av
öknamn, någon annan pundare.
Så ta dina kvarnar och vattna någon annanstans.