2025-09-06, 19:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag har alltid tyckt att sven fult. Jag vet att det bara betyder pojk. Fult i alla fall.

Sten och stig har ju alltid äldre hetat för mig.

Sven skulle jag inte heller ha tagit till en son. Dels för kopplingen till "svendom" och dels för kopplingen till "Svensson" och "svenne".

Ja Sten och Stig hör ju till 40-talistgenerationen, men jag upplever ändå att de är så ovanliga överlag att de inte känns som gubbnamn ändå. Det är inte som Bertil, Gösta, Gert eller Göran, där man genast tänker på en gammal gubbe.
Citera
2025-09-07, 17:32
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Nån kändis hade döpt sina barn till Dino (?), Texas och Vegas el liknande. Dino är vuxen idag.

Just det, det var ju hon Martina, Erik Haags ex. Baxnade när jag läste namnen på deras gemensamma barn.

Dino är väl ett relativt vanligt italienskt namn. Inte för att jag försvarar deras namnval men tror de mer varit lite italieninspiererade och inte att de menar liten dinosaurie.
Citera
2025-09-08, 11:07
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu måste jag skratta högt, för jag känner faktiskt en familj där dottern heter Molly och hunden (en pudel såklart) heter Madeleine!
Jag kan ge ett annat exempel: nyss läste jag på Aftonbladets hemsida om en familj vars Grand Danois fick nitton valpar. Dottern i familjen heter Molly, tiken som fick valparna heter Alice…
Citera
2025-09-08, 11:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag kan ge ett annat exempel: nyss läste jag på Aftonbladets hemsida om en familj vars Grand Danois fick nitton valpar. Dottern i familjen heter Molly, tiken som fick valparna heter Alice…

Ja, då undrar man ju vem föräldrarna värdesätter högst - dottern eller tiken...
Citera
2025-09-08, 15:16
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sven skulle jag inte heller ha tagit till en son. Dels för kopplingen till "svendom" och dels för kopplingen till "Svensson" och "svenne".

Ja Sten och Stig hör ju till 40-talistgenerationen, men jag upplever ändå att de är så ovanliga överlag att de inte känns som gubbnamn ändå. Det är inte som Bertil, Gösta, Gert eller Göran, där man genast tänker på en gammal gubbe.
Tror du att någon under typ 50 ens använt ordet "svendom"? Det är för övrigt inte ens ett negativt laddat ord.

Svensson är något bra pch något vi ska vara stolta över. Babbarna må använda "svenne" som skällsord, men det ska väl vi ändå inte anpassa oss efter.

Sven är på g tillbaka. Man ser det då och då bland födelseannonserna och jag har mött ett antal små Sven i åldern tio år och neråt.
Citera
2025-09-09, 04:58
Medlem
Twitterturkens avatar
Min namne lyckades med konststycket att ge sin dotter ett WT namn trotts att han varken är vit eller svensk

Saga Lilith

Citat:
De äldsta spåren av Lilith finns i sumeriska och babyloniska texter, där man hittar ordet lilitu eller lilu. Det syftade på kvinnliga nattdemoner eller andeväsen som förknippades med sjukdom, sexualitet och olycka.

Allt för integrationen, får man anta
Citera
2025-09-09, 23:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Fast det är väl ändå normalt? Särskilt i högstadiet gick alla efter sina efternamn.
Kanske bland sportkillarna. När jag var i skolåldern så var det mer eller mindre fantasifulla smeknamn eller "David A" och "David B". När jag var i den åldern fick jag för mig att efternamnsgrejen kom till i lumpen.
Citera
2025-09-10, 01:17
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Kanske bland sportkillarna. När jag var i skolåldern så var det mer eller mindre fantasifulla smeknamn eller "David A" och "David B". När jag var i den åldern fick jag för mig att efternamnsgrejen kom till i lumpen.
Sportkillar? Hahaha nä jag gick bland mestadels medelklassbarn. Även om en del av barnen kanske var arbetarklass var det främst skötsamma ungar i skolan mer än att de flängde omkring med annat. Faktum att de till och med försökte döpa mig till Haschish en vända för att ändra om än mer och för att jag var "ett ufo" i korridorerna som mer hade tankarna på mig utöver att jag var en rätt avvaktande person som höll mig mycket på min kant. Tack o lov så fick det inte genomslag (jag höll absolut inte på med droger) så det var väl bara någon månad i 7 an eller 8 an jag fick höra det som "smeknamn". Hade varit mindre kul att dras med av uppenbara skäl.

Jag fick mest tillbaka mitt förnamn när jag började umgås med mer stökigare tonåringar men en del av dem hörde såklart mina olika namn av andra ibland. Fanns ingen mening för dem att ge mig fler namn då folk ändå visste vem jag var och inte blandade mig med andras förnamn.

I 9an var det lärarna som döpte om mig och klasskamraterna. Vettefan riktigt varför. De tog våra mellannamn istället och tyckte vi ungar kunde använda dem istället.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-09-10 kl. 01:19.
Citera
2025-09-10, 15:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Sportkillar? Hahaha nä jag gick bland mestadels medelklassbarn. Även om en del av barnen kanske var arbetarklass var det främst skötsamma ungar i skolan mer än att de flängde omkring med annat. Faktum att de till och med försökte döpa mig till Haschish en vända för att ändra om än mer och för att jag var "ett ufo" i korridorerna som mer hade tankarna på mig utöver att jag var en rätt avvaktande person som höll mig mycket på min kant. Tack o lov så fick det inte genomslag (jag höll absolut inte på med droger) så det var väl bara någon månad i 7 an eller 8 an jag fick höra det som "smeknamn". Hade varit mindre kul att dras med av uppenbara skäl.

Jag fick mest tillbaka mitt förnamn när jag började umgås med mer stökigare tonåringar men en del av dem hörde såklart mina olika namn av andra ibland. Fanns ingen mening för dem att ge mig fler namn då folk ändå visste vem jag var och inte blandade mig med andras förnamn.

I 9an var det lärarna som döpte om mig och klasskamraterna. Vettefan riktigt varför. De tog våra mellannamn istället och tyckte vi ungar kunde använda dem istället.
Att vara "sportkille" är inte en ekonomisk klass, det är bara en kille som håller på med sport. Inte heller menar jag att du nödvändigtvis var sportkille utan att efternamnsgrejen förmodligen kom från killarna som höll på med nån form av lagidrott. För deras tränare hade gjort lumpen. Där man ofta tilltalar varandra med efternamn. Allt det var information som hade gått att ta till sig om man hade haft lite läsförmåga. Att det inte var vanligt bland dom "stökigare" kidsen är vatten på min kvarn. Två av mina kvarnar till och med.
Citera
2025-09-10, 16:57
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Att vara "sportkille" är inte en ekonomisk klass, det är bara en kille som håller på med sport. Inte heller menar jag att du nödvändigtvis var sportkille utan att efternamnsgrejen förmodligen kom från killarna som höll på med nån form av lagidrott. För deras tränare hade gjort lumpen. Där man ofta tilltalar varandra med efternamn. Allt det var information som hade gått att ta till sig om man hade haft lite läsförmåga. Att det inte var vanligt bland dom "stökigare" kidsen är vatten på min kvarn. Två av mina kvarnar till och med.
Nej för det första är jag kvinna och således var jag flicka i skolan. För det andra så var det inte någon av pojkarna som var sportiga och jo, det är mer arbetarklass pojkar som uppmansa till sportutövning. Bland flickorna var det en hel del handbollsspelare och någon pojke spelade säkert innebandy men nej sportkillar omfattar inte de mer intellektuella och väletablerade barnen utan dem som presterar mindre i skolan och har överskottsenergi. Medelklassens barn har liksom ambitiös arbetarklassmer tryck om att prestera i skolan och socialt än att ägna tid åt sport. Sport är en arbetarklassmarkör med bolljagande och tvkvällar framför sport med öl. Att Medelklassen sedan börjat anamma innebär inte att sport inte är klassindelat. Golf, skridskoåkning och handboll är inte typiskt för "sportkillar". Den sport barn och vuxna ägnar tid åt, visar vilken klassgrupp de tillhör.

Jag läste en kurs i sociologi förra året där man öppet stigmatiserar arbetarklassen genom att kalla Zlatan för förebild för klassens barn, det säger otroligt mycket om hur man sållar agnarna från vetet.

Stökigare ungar gav mer fula namn. Någon fick namnet Hitler som del av öknamn, någon annan pundare.

Så ta dina kvarnar och vattna någon annanstans.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-09-10 kl. 17:01.
Citera
2025-09-11, 08:25
Bannlyst
Ja varför heter ingen Boris?

Jag tycker många namn är fula: Elton, Millton, kelvin, Elvin, Alvin, Calvin osv
Citera
2025-09-11, 13:51
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Nej för det första är jag kvinna och således var jag flicka i skolan. För det andra så var det inte någon av pojkarna som var sportiga och jo, det är mer arbetarklass pojkar som uppmansa till sportutövning. Bland flickorna var det en hel del handbollsspelare och någon pojke spelade säkert innebandy men nej sportkillar omfattar inte de mer intellektuella och väletablerade barnen utan dem som presterar mindre i skolan och har överskottsenergi. Medelklassens barn har liksom ambitiös arbetarklassmer tryck om att prestera i skolan och socialt än att ägna tid åt sport. Sport är en arbetarklassmarkör med bolljagande och tvkvällar framför sport med öl. Att Medelklassen sedan börjat anamma innebär inte att sport inte är klassindelat. Golf, skridskoåkning och handboll är inte typiskt för "sportkillar". Den sport barn och vuxna ägnar tid åt, visar vilken klassgrupp de tillhör.

Jag läste en kurs i sociologi förra året där man öppet stigmatiserar arbetarklassen genom att kalla Zlatan för förebild för klassens barn, det säger otroligt mycket om hur man sållar agnarna från vetet.

Stökigare ungar gav mer fula namn. Någon fick namnet Hitler som del av öknamn, någon annan pundare.

Så ta dina kvarnar och vattna någon annanstans.
Det som gäller för sportkillar gäller i stort för sportjejer också, då även dom tenderar att ha manliga tränare. Du har hakat upp dig på irrelevanta detaljer och snurrar bort dig med saker som nästan är sant, men bara nästan.

Jag har aldrig nämnt ditt kön, ens tänkt på det. Men det märks att du är en kvinna som minsann har högskolepoäng, den saken är ju jävligt säker.

Hur som haver så spelar det ingen roll om det är golf, bandy eller kappsegling det handlar om. Inom idrotten så är efternamn en grej, inte på så många andra ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in