2025-09-01, 15:55
Medlem
Billig läropeng. Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp det med ca 5-10% i ett bolag så du får riskspridning
Citera
2025-09-01, 16:00
Jag förlorade 100 tusen i en aktie. två år senare vann jag tillbaka 100 tusen för +-0. Visst om jag hade investerat väl hade skillnaden varit ganska stor nu, alltså skillnaden av att misslyckas jämfört med att ja inte hade det. för man förlorade pengar men man gick också miste om den potentiella vinsten så differentialen blir välldigt hög. misstag är en grymm men en effektiv lärare, du får antingen pengar eller så får du erfarenhet.

Man kan också låtsas handla innan man är säker i sig själv. alltså skriva ner börskurser men inte handla på riktigt och se hur det går för att få erfarenhet utan risk.
Senast redigerad av Akterseglarn 2025-09-01 kl. 16:15.
Citera
2025-09-01, 16:32
Medlem
Det kommer ju gå upp igen?
Citera
2025-09-01, 16:34
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kollade inte bolaget innan jag skrev. Inget jag hört talas om tidigare i alla fall.
Storbolag skall man sitta på om de går ned, ofta även köpa.

Kört på svenska storbolag och blivit rik på det, så helt tappad är jag ju inte.

Hexatronic har man koll på och är långt ifrån ett småbolag... Mid cap stockholm, över 40 tusen ägare bara på avanza.....
Citera
2025-09-01, 16:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Småbolag??? Omsätter över 8 miljarder.
Vad var deras vinst förra året då?

och vad är det de sysslar med?
Citera
2025-09-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är det Aktieanalytikern som är youtubern du följde? Enligt min bedömning är han en av de i särklass mest inkompetenta aktieprofiler det här landet någonsin har skådat. En enkel googling hade lett dig till hans långa tråd här på Flashback.

Yes det stämmer, blev övertygad efter alla videos som jag tittade på de var mycket snack om hur mycket kursen skulle stiga sen bara ras ifrån ingenstans. Fortsatte hålla för att dem flesta sa att den skulle upp igen.
Citera
2025-09-01, 16:41
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vad var deras vinst förra året då?

och vad är det de sysslar med?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hexatronic_Group

Småbolaget som gjorde över en miljard i vinst förra året
Citera
2025-09-01, 16:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellosh00
Yes det stämmer, blev övertygad efter alla videos som jag tittade på de var mycket snack om hur mycket kursen skulle stiga sen bara ras ifrån ingenstans. Fortsatte hålla för att dem flesta sa att den skulle upp igen.
De flesta aktier som faller brukar återhämta sig igen om de kommer från ett stabilt företag som överlever.
Det kan dock ta ett par år så det gäller att ha tålamod.
Citera
2025-09-01, 16:50
Medlem
GertBennys avatar
Förluster suger, men kör du högriskhandel (som krypto eller aktier som sektledare rekommenderar på sociala medier) är det bara att vänja sig – det är en del av spelet.

Sätt tajta stop-loss och var iskall nog att kapa förlusten direkt. Låt den aldrig växa. Tror du inte på caset långsiktigt? Då är det max 1 % stop-loss som gäller. Hellre en liten smäll än att bli slaktad. Lär dig även ta vinster och inte fastna i något FOMO mindset att en tillgång ska gå upp ännu mer.

Är nästan den svåraste biten enligt mig att fixa när man handlar.
Citera
2025-09-01, 16:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Jag hittade en Youtuber som pratade mycket om Hexatronic och följde honom ett bra tag. Jag satte in pengar, låg upp nästan 40% plus efter bara någon månad,

Du skulle sålt på 40% ffs! Men det nöjde du dig inte med. September brukar alltid var en nedgång så förvänta dig aktierna går ner ännu mera denna månaden. Personligen hade jag nog låtit en sådan aktie vara en hyllvärmare istället för att sälja till minus.

Varför inte vänta och se om den når 55 kr eller 80 kr igen. Kanske nästa år.
Senast redigerad av Hegamon 2025-09-01 kl. 16:52.
Citera
2025-09-01, 16:54
Avstängd
Citat:
Förra året gjorde jag ett misstag. Jag ville att mina pengar skulle växa snabbt och började intressera mig för aktier. Jag hittade en Youtuber som pratade mycket om Hexatronic och följde honom ett bra tag. Jag satte in pengar, låg upp nästan 40% plus efter bara någon månad, och då satsade jag ännu mer. Efter det började aktien rasa och jag har mått dåligt över det länge.

Jag sålde av hälften av aktierna, vilket gav mig en förlust på runt 15 000 kr, och har fortfarande kvar den andra delen. Jag känner mig riktigt dum över det, hur illa är det egentligen förlusten är på runt 30 tusen totalt har bara sålt halva delen.
Buy high sell low

Jag trodde memen var på skoj men ni existerar verkligen Jesus

Samla pengar och ha dom på sparkonto med ränta

Du är inte mogen nog att hantera aktier gör det för ditt eget bästa
Citera
2025-09-01, 17:00
Medlem
Bukharins avatar
Citat:

Det står ju i deras halvårsrapport att kursfallet beror på sviktande lönsamhet och att deras åtgärder är att dels vänta på bättre tider, dels marknadsföra och sälja hårdare för att ta större del av kakan i de marknader där lönsamheten är högre. Det finns inget som säger att just Hexatronic kommer vara lyckosamt eftersom de har många konkurrenter och att de uppvisar viss konjunkturkänslighet. Kolla på diverse aktieforum så sitter småsparare och skriver saker som "Nu ska det byggas massa datacenter i Sverige, så då lär Hexatronic tjäna på det!" vilket helt saknar koppling till verkligheten. OM de lyckas med sina planer de kommande åren så kommer kursen gå upp, men om utmaningarna består så kan det dröja länge innan värderingen på börsen korrigeras och motsvarar det faktiska värdet av bolaget. Det går inte att sitta i dåliga tider och agera värdeinvesterare om man inte är beredd att vänta tillräckligt lång tid på att bolaget ska värderas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in