Citat:
Jo, rent juridiskt är man säker från att riskera böter och körkortsingripande. Lagstiftningen säger ingenting om hur nära ifrån sin elev man ska vara när man handleder dem.
Citat:
Exakt så. Helt uppenbart är lagstiftningen obsolet och tar inte höjd för hur privat övningskörning med motorcykel fungerar. Jag har hjälpt många att ta motorcykelkörkort genom att handleda dem privat. Och det finns absolut ingenting i hela världen som skulle få mig att sätta mig bak hos någon som övningskör, och uppleva en stenhård inbromsning från bönpallen i 90 knyck.
Citat:
Jag fick svar från Transportstyrelsen:
” Fråga: Hej! I reglerna kring privat övningskörning för A1, A2 och A står det att handledaren ska vara
passagerare på elevens MC eller köra egen MC. Hur ska man tolka detta när eleven ska träna på låg- och högfartsdelen på bana? Att sitta på samma MC blir ju inte rättvist mot eleven och att köra efter på
egen MC fyller ingen större funktion. Jag stod bredvid och tittade när min bror tränade detta när jag var
handledare och alla andra jag har sett gör samma sak.
Svar: Transportstyrelsen kan endast hänvisa till gällande lagstiftning och den är ju som du beskriver ovan. Om man gör på annat sätt så blir detta en fråga för de rättsvårdande myndigheterna, polis, åklagare och domstol, att bedöma/avgöra ärendet”
Så i praktiken gör man alltså fel när man inte åker med på elevens MC eller kör efter på egen MC. Polis skulle kunna ingripa och plocka lämpet av eleven och dela ut böter till handledaren. Typ.
” Fråga: Hej! I reglerna kring privat övningskörning för A1, A2 och A står det att handledaren ska vara
passagerare på elevens MC eller köra egen MC. Hur ska man tolka detta när eleven ska träna på låg- och högfartsdelen på bana? Att sitta på samma MC blir ju inte rättvist mot eleven och att köra efter på
egen MC fyller ingen större funktion. Jag stod bredvid och tittade när min bror tränade detta när jag var
handledare och alla andra jag har sett gör samma sak.
Svar: Transportstyrelsen kan endast hänvisa till gällande lagstiftning och den är ju som du beskriver ovan. Om man gör på annat sätt så blir detta en fråga för de rättsvårdande myndigheterna, polis, åklagare och domstol, att bedöma/avgöra ärendet”
Så i praktiken gör man alltså fel när man inte åker med på elevens MC eller kör efter på egen MC. Polis skulle kunna ingripa och plocka lämpet av eleven och dela ut böter till handledaren. Typ.
Riktigt illa. När jag övningskört med privatister på manövermomenten så har det då och då rykt upp nyfiken polis som tittat med stora ögon och velat veta hur dagens låg- och högfartsmoment ser ut. Jag har då stått stilla med min egen motorcykel parkerad och med motorn avstängd, och övervakat körningen på uppemot 200 meters avstånd. Ingen polisman har någonsin ens påtalat olämpligheten i det. Tvärtom. De har varit positiva, nyfikna och trevliga.
Så det är helt uppenbart att lagstiftningen inte motsvarar verkligheten. Tyvärr innebär det att all privat övningskörning idag äger rum under ett stort godtycke. Allt beror på om de enskilda polismännen vill dra någon till rätten. Självklart bör lagen anpassas till hur det fungerar i praktiken. Att ingen handledare åker med på elevens motorcykel under själva manövermomenten, eller kör efter eleven på egen hoj i lågfartsbanan.
Tack för det!