• 1
  • 2
2025-09-01, 00:24
Moderator
Parongatans avatar
Det här kanske kommer som en smärre chock för de flesta av handledarna - och eleverna - som övningskör med motorcykel privat. Enligt reglerna, om man ska hårdtolka dem, så behöver handledaren åka med antingen egen motorcykel eller på elevens hoj även vid övningskörningen inför låg- och högfartsmomenten på uppkörningen.

De allra flesta som övningskör låg- och högfartsbanorna inför uppkörningen har sin handledare ståendes vid ena ändan av manöverbanorna. Jag har aldrig sett handledarna åka med sina elever när de kör slalom i hög fart eller kör långsamt mellan konerna. De står uteslutande på ett och samma ställe när adepten övar.

Här är det som Transportstyrelsen kommunicerar på sin hemsida. Tyvärr är informationen ytterst vag när det gäller just manöverkörningen privat. Trafikskolornas instruktörer står ofta bredvid och instruerar sina elever.

Endast så här står det på Transportstyrelsens hemsida angående privat övningskörning för A1-, A2- och A-behörigheter:

Handledaren måste antingen vara passagerare på samma MC som eleven eller köra en egen MC.

De allra flesta inser att det gäller övningskörningen ute i trafiken. Men många missar säkert att det även gäller privat övningsmanöverkörning.
Citera
2025-09-01, 06:01
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Det här kanske kommer som en smärre chock för de flesta av handledarna - och eleverna - som övningskör med motorcykel privat. Enligt reglerna, om man ska hårdtolka dem, så behöver handledaren åka med antingen egen motorcykel eller på elevens hoj även vid övningskörningen inför låg- och högfartsmomenten på uppkörningen.

De allra flesta som övningskör låg- och högfartsbanorna inför uppkörningen har sin handledare ståendes vid ena ändan av manöverbanorna. Jag har aldrig sett handledarna åka med sina elever när de kör slalom i hög fart eller kör långsamt mellan konerna. De står uteslutande på ett och samma ställe när adepten övar.

Här är det som Transportstyrelsen kommunicerar på sin hemsida. Tyvärr är informationen ytterst vag när det gäller just manöverkörningen privat. Trafikskolornas instruktörer står ofta bredvid och instruerar sina elever.

Endast så här står det på Transportstyrelsens hemsida angående privat övningskörning för A1-, A2- och A-behörigheter:

Handledaren måste antingen vara passagerare på samma MC som eleven eller köra en egen MC.

De allra flesta inser att det gäller övningskörningen ute i trafiken. Men många missar säkert att det även gäller privat övningsmanöverkörning.

Jag har mailat Transportstyrelsen och frågat, inväntar svar. Själv har jag varit handledare till två personer och såklart stått bredvid och tittat när dom har tränat på manövebanan.
Citera
2025-09-01, 06:07
Medlem
Torde finnas något undantag då inte ens körskolelärarna själva kör mc vid låg/högfartsbanan.
Man får bättre uppsikt om man står o tittar.
Körskoleläraren åkte dessutom bil bakom dit och från...
Citera
2025-09-01, 06:29
Medlem
Nu kan det ju även ske på inhägnat område.
Citera
2025-09-01, 08:44
Medlem
Det här känns som en sådan sak som inte är ett problem i praktiken. I Uppsala finns ett ställe där väldigt många övar manöverbanan, och då på det sätt du beskriver, att handledaren står bredvid och tittar. Det är också ett ställe där polisen är väldigt ofta och rastar sina hundar. Aldrig några problem.
Citera
2025-09-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Och på ett område som i lagens mening är inhägnat så gäller inte dom vanliga körkortskraven. Problemet löst.
Citera
2025-09-01, 23:27
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jag har mailat Transportstyrelsen och frågat, inväntar svar. Själv har jag varit handledare till två personer och såklart stått bredvid och tittat när dom har tränat på manöverbanan.

Vad bra att du ställt frågan till dem.

Jag har också handlett flera vid manöverbanorna, och alltid stått och gått omkring när mina elever tränat. Det var någon som påpekade att det egentligen inte är okej att gå, när man måste åka med på elevens hoj, eller åka egen hoj.

Blir spännande att se vilket svar du får från Transportstyrelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Torde finnas något undantag då inte ens körskolelärarna själva kör mc vid låg/högfartsbanan.
Man får bättre uppsikt om man står o tittar.
Körskoleläraren åkte dessutom bil bakom dit och från...

Det är lite annorlunda regler när övningskörningen sker i trafikskola, gentemot privat övningskörning. Auktoriserade trafikskolor får använda bil när eleven kör motorcykel. Något som inte är tillåtet vid privat övningskörning.

Citat:

Jo, då gäller helt andra regler. Jag tänker mer på stora och öppna parkeringsplatser där övrig trafik kan ta sig in.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det här känns som en sådan sak som inte är ett problem i praktiken. I Uppsala finns ett ställe där väldigt många övar manöverbanan, och då på det sätt du beskriver, att handledaren står bredvid och tittar. Det är också ett ställe där polisen är väldigt ofta och rastar sina hundar. Aldrig några problem.

Jag har också handlett flera människor privat vid manöverbanan, och flera gånger sett polis som passerat, saktat in eller stannat tillfälligt - gjort tummen upp, och lämnat. Så jag tror att de flesta poliser inte ens reagerar på det, om allt annat är i ordning.

Men, som det verkar, är det ändå inte okej om man lusläser reglerna. Jag har ännu inte sett något undantag som medger handledning från stillastående position. Jag vill ju inte kunna råka ut för någon nitisk polis, som kan slå ner på mitt handledarskap, för att jag inte kör eller åker hoj bredvid eleven i manöverdelarna.

Vi får se vad min moderatorkollega Rassa får för svar från Transportstyrelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Och på ett område som i lagens mening är inhägnat så gäller inte dom vanliga körkortskraven. Problemet löst.

Så är det naturligtvis. Men det intressanta är vilka regler som gäller öppna parkeringsplatser och andra platser dit allmänheten har tillträde. Så att vi inte råkar ut för böter eller körkortsingripanden.
Citera
2025-09-02, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare

Citat:
Jo, då gäller helt andra regler. Jag tänker mer på stora och öppna parkeringsplatser där övrig trafik kan ta sig in.
I Malmö har de övningsplats på Bulltofta (gammal flygplats), både körövningar för mc och halkbana för bil. På Knutstorp motorbana har de även detta. Båda ställena räknas som inhägnade även om grinden oftast är öppen. Vet inte var de kör i Lund idag men när jag tog mc-kort på 70-talet så övade vi på parkeringen vid ishallen (Klostergården) som förvisso inte var inhägnad men tom när vi körde där. Då stod alltid läraren och tittade på.

När jag körde mc på gata så körde läraren bil bakom och kommunicerade genom att han tutade olika signaler beroende på vad jag skulle göra. Primitivt, men det fungerade. Vi fick ta längre prat när vi stod stilla. Första lektionen stoppade han mig efter 200 m och sa: Fäll in knäna du kör mc nu, inte moped. Man fick även köra med vilken klädsel man ville så länge man hade hjälm. Hade dock mc-jacka och mc-handskar, båda skinn.
Citera
2025-09-02, 01:42
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
I Malmö har de övningsplats på Bulltofta (gammal flygplats), både körövningar för mc och halkbana för bil. På Knutstorp motorbana har de även detta. Båda ställena räknas som inhägnade även om grinden oftast är öppen. Vet inte var de kör i Lund idag men när jag tog mc-kort på 70-talet så övade vi på parkeringen vid ishallen (Klostergården) som förvisso inte var inhägnad men tom när vi körde där. Då stod alltid läraren och tittade på.

När jag körde mc på gata så körde läraren bil bakom och kommunicerade genom att han tutade olika signaler beroende på vad jag skulle göra. Primitivt, men det fungerade. Vi fick ta längre prat när vi stod stilla. Första lektionen stoppade han mig efter 200 m och sa: Fäll in knäna du kör mc nu, inte moped. Man fick även köra med vilken klädsel man ville så länge man hade hjälm. Hade dock mc-jacka och mc-handskar, båda skinn.

Vi har kört på en mängd olika platser i göteborgsområdet. Allt från Fiskebäcks småbåtshamn, till Surte industriområde till Bäckebols parkeringsplats.

Och polisen har till och med stått stilla och iakttagit vår övningskörning med stort och genuint motorintresse. Inte för att de var kritiska emot vad vi höll på med, utan för att de var nyfikna på hur kraven vid uppkörning ser ut idag.

Ingen av dem har varit minsta griniga för att jag stått stilla och inväntat den jag handlett skulle komma tillbaka från konbanorna vi märkt ut. Men, OM det nu finns en regel som kräver medåkning på egen eller samma hoj, är det bra att veta det till nästa gång vi är ute och åker.

För längesedan när jag började lotsa vänner och bekanta fram till MC-kortet, så har jag också haft liknande kommunikationssystem. Jag låg bakom dem på landsvägskörningen och tutade eller gjorde en helljusblink. Sedan när jag såg att eleven sett mig, så höll jag ut armen åt det håll jag ville att färden skulle fortsätta.

Idag är det överlägset bästa sättet att kommunicera med vanligt headset och mobiltelefonen. Man slipper investera i särskilda och dyrbara intercomsystem. Telefonsamtalen har flatrate-taxa, så det kostar inget extra att ha varandra uppkopplade i ett vanligt samtal under körningen. Supersmidigt.
Citera
2025-09-02, 17:30
Moderator
Neksnors avatar
Borde det inte räcka om handledaren "kör" sin egna MC, alltså sitter på den med motorn igång?
Citera
2025-09-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Borde det inte räcka om handledaren "kör" sin egna MC, alltså sitter på den med motorn igång?
Så tolkar jag också
Nästa frågahur nära måste de vara?

När man kör i 90 ska man ju 90m avstånd?

Har aldrig sett någon övningsköra på samma mc, men det är ju väldigt bra träning egentligen
Uppkörningen borde göras med en stor passagerare
Citera
2025-09-28, 21:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Vad bra att du ställt frågan till dem.

Jag har också handlett flera vid manöverbanorna, och alltid stått och gått omkring när mina elever tränat. Det var någon som påpekade att det egentligen inte är okej att gå, när man måste åka med på elevens hoj, eller åka egen hoj.

Blir spännande att se vilket svar du får från Transportstyrelsen.

Det är lite annorlunda regler när övningskörningen sker i trafikskola, gentemot privat övningskörning. Auktoriserade trafikskolor får använda bil när eleven kör motorcykel. Något som inte är tillåtet vid privat övningskörning.

Jag har också handlett flera människor privat vid manöverbanan, och flera gånger sett polis som passerat, saktat in eller stannat tillfälligt - gjort tummen upp, och lämnat. Så jag tror att de flesta poliser inte ens reagerar på det, om allt annat är i ordning.

Men, som det verkar, är det ändå inte okej om man lusläser reglerna. Jag har ännu inte sett något undantag som medger handledning från stillastående position. Jag vill ju inte kunna råka ut för någon nitisk polis, som kan slå ner på mitt handledarskap, för att jag inte kör eller åker hoj bredvid eleven i manöverdelarna.

Vi får se vad min moderatorkollega Rassa får för svar från Transportstyrelsen.

Så är det naturligtvis. Men det intressanta är vilka regler som gäller öppna parkeringsplatser och andra platser dit allmänheten har tillträde. Så att vi inte råkar ut för böter eller körkortsingripanden.

Jag fick svar från Transportstyrelsen:

” Fråga: Hej! I reglerna kring privat övningskörning för A1, A2 och A står det att handledaren ska vara
passagerare på elevens MC eller köra egen MC. Hur ska man tolka detta när eleven ska träna på låg- och högfartsdelen på bana? Att sitta på samma MC blir ju inte rättvist mot eleven och att köra efter på
egen MC fyller ingen större funktion. Jag stod bredvid och tittade när min bror tränade detta när jag var
handledare och alla andra jag har sett gör samma sak.

Svar: Transportstyrelsen kan endast hänvisa till gällande lagstiftning och den är ju som du beskriver ovan. Om man gör på annat sätt så blir detta en fråga för de rättsvårdande myndigheterna, polis, åklagare och domstol, att bedöma/avgöra ärendet”

Så i praktiken gör man alltså fel när man inte åker med på elevens MC eller kör efter på egen MC. Polis skulle kunna ingripa och plocka lämpet av eleven och dela ut böter till handledaren. Typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in