Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Jag har mailat Transportstyrelsen och frågat, inväntar svar. Själv har jag varit handledare till två personer och såklart stått bredvid och tittat när dom har tränat på manöverbanan.
Vad bra att du ställt frågan till dem.
Jag har också handlett flera vid manöverbanorna, och alltid stått och gått omkring när mina elever tränat. Det var någon som påpekade att det egentligen inte är okej att gå, när man måste åka med på elevens hoj, eller åka egen hoj.
Blir spännande att se vilket svar du får från Transportstyrelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Torde finnas något undantag då inte ens körskolelärarna själva kör mc vid låg/högfartsbanan.
Man får bättre uppsikt om man står o tittar.
Körskoleläraren åkte dessutom bil bakom dit och från...
Det är lite annorlunda regler när övningskörningen sker i trafikskola, gentemot privat övningskörning. Auktoriserade trafikskolor får använda bil när eleven kör motorcykel. Något som inte är tillåtet vid privat övningskörning.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Nu kan det ju även ske på inhägnat område.
Jo, då gäller helt andra regler. Jag tänker mer på stora och öppna parkeringsplatser där övrig trafik kan ta sig in.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Det här känns som en sådan sak som inte är ett problem i praktiken. I Uppsala finns ett ställe där väldigt många övar manöverbanan, och då på det sätt du beskriver, att handledaren står bredvid och tittar. Det är också ett ställe där polisen är väldigt ofta och rastar sina hundar. Aldrig några problem.
Jag har också handlett flera människor privat vid manöverbanan, och flera gånger sett polis som passerat, saktat in eller stannat tillfälligt - gjort tummen upp, och lämnat. Så jag tror att de flesta poliser inte ens reagerar på det, om allt annat är i ordning.
Men, som det verkar, är det ändå inte okej om man lusläser reglerna. Jag har ännu inte sett något undantag som medger handledning från stillastående position. Jag vill ju inte kunna råka ut för någon nitisk polis, som kan slå ner på mitt handledarskap, för att jag inte kör eller åker hoj bredvid eleven i manöverdelarna.
Vi får se vad min moderatorkollega Rassa får för svar från Transportstyrelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
swordtoploughshare
Och på ett område som i lagens mening är inhägnat så gäller inte dom vanliga körkortskraven. Problemet löst.
Så är det naturligtvis. Men det intressanta är vilka regler som gäller öppna parkeringsplatser och andra platser dit allmänheten har tillträde. Så att vi inte råkar ut för böter eller körkortsingripanden.