2025-08-31, 22:18
Medlem
När jag växte upp under 00-talet var det fortfarande vanligt att se på ungdomen som en övergångsfas i livet mellan barn- och vuxendomen. Man såg på 18 år gamla tonåringar som "unga vuxna", på äldre tonåringar som "nästan vuxna" och på yngre tonåringar som människor som lämnat barndomen bakom sig. Konsensus då var att de flesta tonåringar inte längre vill vara barn utan bli vuxna.

Detta tycks som bortblåst idag och vi har istället fått ett "Dumpensamhälle" där tonåringar vill förbli barn för evigt, fram tills de på natten till deras 15-årsdag genomgår en radikal förändring som orsakar att de plötsligt vill börja röra sig mot vuxendomen.
Enligt Dumpen-teorin är unga tonåringar fast i ett outvecklat barnstadie och saknar helt förmågan att påbörja någon som helst utveckling mot vuxendomen.

Alla under 15 år anses idag vara lika mycket "barn" som en treåring. Att det skulle finnas en enda person under 15 år som skulle vilja bli vuxen i Sverige förnekas bestämt. Övertygelsen är att tonåringar inte genomgår någon som helst mognad av betydelse förrän på natten till deras 15-årsdag då det plötsligt hoppar till ett helt nytt stadie i livet. Min egen erfarenhet att i princip alla människor började mogna redan i tidigare tonåringen och att alla mognade olika fort ses numera som en myt.

Med den här tråden vill jag ställa frågan om inte Dumpens syn på unga tonåringar är felaktig och kanske rentav hämmande för unga tonåringar idag?

Hur minns ni er egen tidiga tonår? Minns ni det som att ni var helt outvecklade barn som absolut inte ville bli vuxna förrän någonting radikalt inträffade på natten till er 15-årsdag?

Jag undrar också hur unga tonåringars redan sköra självbild påverkas av att Dumpengänget står och skriker att deras kroppar är vidriga och asexuella?

Vad säger det egentligen om vårt samhälle att vi valt ut fd missbrukare och en fd prosituterad till den definitiva auktoriteten på unga tonåringar?
Citera
2025-08-31, 22:26
Medlem
Enterprises avatar
Du funderar ohälsosamt mycket på Dumpen.
Inget av det som du påstår är särskilt förankrat i verkligheten.
Citera
2025-08-31, 22:29
Medlem
franges avatar
Varför projicerar du det här på de som jagar och avslöjar pedofiler? Känner du dig utsatt och hotad av dem?
Citera
2025-08-31, 22:33
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror du överdriver Dumpens effekt på ungdomar. De bryr sig inte speciellt mycket om cola-patte och hans äventyr för självmedicinering.

Men visst det låter lite löjligt när de konfronterar någon som ville träffa en 14 åring kille/tjej och Dumpen refererar till "små små barn". Samtidigt som de flesta 14-årigingar har knullat eller haft någon typ av sexuell interaktion. Fast de är "små små barn".

Det låter bara löjligt. Samtidigt som de flesta man pratar med på kontoret och olika ställen tar sig för pannan när Dumpen dyker upp på läpparna. Färre och färre ser nog också på de nya filmer som kommer upp.

Måendet på cola-patte och kärringen han har med sig kommer nog snart att göra att de inte klarar av att driva det mer då konfrontationerna och att förstöra livet för människor inte längre duger som medicinering. Snart är allt glömt och det enda Dumpen har skapat är en liten svacka där man förmodligen potentiellt orsakat att några fler barn/ungdomar kommer råka ut för övergrepp.

Men det har sannolikt inte påverkat något i samhället som är mätbart på minsta sätt när det gäller tonåringar och deras sexuallitet.
Citera
2025-08-31, 22:38
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoro
Alla under 15 år anses idag vara lika mycket "barn" som en treåring. Att det skulle finnas en enda person under 15 år som skulle vilja bli vuxen i Sverige förnekas bestämt. Övertygelsen är att tonåringar inte genomgår någon som helst mognad av betydelse förrän på natten till deras 15-årsdag då det plötsligt hoppar till ett helt nytt stadie i livet. Min egen erfarenhet att i princip alla människor började mogna redan i tidigare tonåringen och att alla mognade olika fort ses numera som en myt.
Har du något enda exempel på att någon påstår något sådant?
Och vad har Dumpen med saken att göra?
Citera
2025-08-31, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du funderar ohälsosamt mycket på Dumpen.
Inget av det som du påstår är särskilt förankrat i verkligheten.

Nu är det inte jag som påstår detta, utan Dumpen. Men då verkar du hålla med mig om att Dumpens syn på tidigare tonåringar är verklighetsfrånvarande?
Är det inte märkligt att ingen vågar ifrågasätta Dumpen trots att hela deras teori är verklighetsfrånvarande?
Men sen så läser man svar som nedanstående och då förstår man varför ingen vågar kritisera dem. Alla som ifrågasätter Dumpen målas ut av deras följare som pedofilkramare, oavsett vad det är man ifrågasätter.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Varför projicerar du det här på de som jagar och avslöjar pedofiler? Känner du dig utsatt och hotad av dem?

Vad har jag projicerat menar du? Jag ifrågasätter deras syn på unga tonåringar eftersom den är helt verklighetsfrånvänd. En desto relevantare fråga är varför man enligt dig inte får ifrågasätta Dumpen trots att de sprider helt sjuka verklighetsfrånvända teorier på sin hemsida.
Är det kanske så att du känner dig träffad av min beskrivning, därför att du var den typ av barn som Dumpen beskriver? En frange som 14-år gammal fortfarande inte genomgått någon som helst mognad, som inte genomgått puberten och som inget annat önskade än att få vara ett barn för evigt?
Citera
2025-08-31, 22:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du verkar missat att det handlar om vad lagen säger om sexuella kontakter med någon som är under exakt 15. Inte Dumpen som bestämt det.

Sen är det ju löjligt när hon Sara gormar om BAAARN när det handlar om 14-åringar, det kan även jag tycka.

Vad gäller dina intressen i detta så framkommer det rätt tydligt om man läser annat du skrivit att du själv har ett sexuellt intresse som driver dig att skriva om detta. Något gränslöst över dig helt klart... Detta är nåt helt annat än en seriös debatt från din sida.
Citera
2025-08-31, 22:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

Han tycker förstås att "vilja bli vuxen" är samma sak som att gå med på att knullas av en stinkande gammal snuskgubbe.
Citera
2025-08-31, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

Något exempel? Finns det någon konfrontation av Dumpen där de inte gastar om sin övertygelse som jag återgett i trådstarten menar du?
I varje konfrontation upprepar de samma slitna gamla teorier om att alla människor är barn tills de natten till deras 15-årsdag genomgår en extrem mognad som helt saknar verklighetsförankring.

Att Dumpen ens påstår att det inte sker någon som helst utveckling under de tidiga tonåren tycker jag är djupt problematiskt, för det visar på att man propagerar för något som inte stämmer överens med verkligheten, och då tycker jag man bör ifrågasätta vad som är personens egentliga motiv.
Om Dumpen nu anser att alla barn är på samma mognadsnivå oavsett ålder, varför väljer de i princip
i alla chattar att spela ett barn som är just 14 år? Varför väljer de inte ut ett barn som är 12 år eller yngre? Jo för antagligen skulle de inte få lika många napp då, eller hur?
Alltså finns det fog att misstänka att Dumpen är väl medvetna om den enorma skillnaden i mognad mellan ett barn och en ung tonåring men väljer att skriva det ena i chatten och gasta om det andra i konfrontationerna för att det är det som ger mest napp och det är det som mest tjänar deras intressen.

Sen verkar Svenskar haft en allmänt ganska skev syn på barn över en längre tid. Detta kan tydligt ses t ex på hur man benämnde alla de unga män som kom in i landet under flyktingkrisen som "barn" oavsett om de var tonåringar eller t om vuxna.
Det är creepy att kalla någon som uppenbarligen inte är ett barn för ett barn. Det står jag fast vid även om Dumpens försvarare väljer att projicera deras egna perversa böjelser på mig som vi ser i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du verkar missat att det handlar om vad lagen säger om sexuella kontakter med någon som är under exakt 15. Inte Dumpen som bestämt det.

Sen är det ju löjligt när hon Sara gormar om BAAARN när det handlar om 14-åringar, det kan även jag tycka.

Tråden handlar om det sistnämnda, inte om det förstnämnda. Att Dumpen propagerar för att "inga barn vill ha sex" och anser att alla är lika mycket barn under 15 oavsett om de genomgått puberteten eller ej är bara sjukt. Det är väl självklart att det är enorm skillnad på en ung person innan och efter den blivit könsmogen och ingen får påtala att kejsaren är naken, för då är man såklart pedofil. Det finns ingen annan anledning, eftersom Dumpen har blivit heliga för alltför många.
Att försöka utmåla sig själv som beskyddare av barn när man sprider falska teorier om barn och ungdomar tycker jag skaver lite väl mycket.

Citat:
Vad gäller dina intressen i detta så framkommer det rätt tydligt om man läser annat du skrivit att du själv har ett sexuellt intresse som driver dig att skriva om detta. Något gränslöst över dig helt klart... Detta är nåt helt annat än en seriös debatt från din sida.

Vad vet du om mitt sexuella intresse? Ingenting. Därmed verkar det som att det är du som projicerar du dina egna creepy böjelser på mig. Då är det du och inte jag som är äcklig, ska du veta.

Citat:
Han tycker förstås att "vilja bli vuxen" är samma sak som att gå med på att knullas av en stinkande gammal snuskgubbe.

Det tycker jag absolut inte och du får gärna ta dina creepy sexuella fantasier i en annan tråd.
Citera
2025-09-01, 00:12
Medlem
Lite fakta kring ämnet pedofili.

"Pedofili
Svensk definition
En sexuell störning hos en person i åldern 16 eller äldre med upprepade starka sexuella fantasier, sexuella dragningar eller beteenden riktade mot prepubertala barn (13 år eller yngre)"
https://mesh.kib.ki.se/term/D010378/pedophilia

Enligt ICD-11 som kommer är på översättning så handlar pedofili enbart om folk som BEGÅR pedofili. Att enbart ha tankar gör en inte längre till psykiskt störd.

Dumpens "gäddor" kommer alltså vara än mindre pedofiler än dagens definition.
Citera
2025-09-01, 01:06
Medlem
Klasgoran88s avatar
Lyssna nyligen på en rättegång där en kille stod åtalad för våldtäkt på barn.
Han var 15 år och hon 14 och dom var tillsammans och kära.
Killen dömdes för nåt mildare, vilket är helt sjukt, dom fortsatte att va tillsammans efter rättegången.

Sett att dagens ungdomar blir upprörda när 18-åringar dejtar 15-åringar.

Jag växte upp i en småstad och där var Volvo raggarna alltid med tjejer 14, 15 år, aldrig nån som brydde sig om det.

Det är är en gigantisk skillnad på en 50-årig gubbe som tänder på en 7-åring vs 15-16 åringar som är tillsammans med 14-åringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in