• 1
  • 2
2025-09-06, 14:01
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Man skriver ett anställningsavtal med en arbetsgivare där det står att det är en tillsvidareanställning?

ok, nåväl.
Så tillsvidareanställning på fult språk är "fast anställd" (eller åtminstone om 6 månader)? har jag förstått dig rätt?
Citera
2025-09-06, 19:26
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skolan är inte specifik, LAS gäller för alla arbeten.

Man har rätt till tillsvidareanställning ( fast anställning ) när man jobbat på timmar eller vikariat för samma arbetsgivare under sammanlagt två (2) år under en period av fem (5) år. Eller omräknat till 731 dagar. Då blir man in-lasad.

Är din anställning en tillsvidareanställning med prövotid på sex månader, eller vilket antal månader som nu står i ditt kontrakt, så blir du fast anställd även då.

Nej de kan inte sparka dig hur som helst då.

Lönesamtal sker en gång om året.

Patric jag satt och funderade på detta.
För att jag vill hemskt gärna få ett fastjobb så det blir slut med allt grubblande om framtiden.
Ponera att jag har blivit tillsvidareanställning 1 augusti 2025 och på pappret står det 6 månader prövotid på pappret så kommer jag att fast anställs den 1 februari 2026 med 100% säkerhet? och verkar rektorn eller biträdande rektor kan avslut? eller har jag fel?
Senast redigerad av swedenistani 2025-09-06 kl. 19:38.
Citera
2025-09-07, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Patric jag satt och funderade på detta.
För att jag vill hemskt gärna få ett fastjobb så det blir slut med allt grubblande om framtiden.
Ponera att jag har blivit tillsvidareanställning 1 augusti 2025 och på pappret står det 6 månader prövotid på pappret så kommer jag att fast anställs den 1 februari 2026 med 100% säkerhet? och verkar rektorn eller biträdande rektor kan avslut? eller har jag fel?

Fram tills dess kan din anställning avslutas när som helst utan att de behöver ange ett skäl.
Arbetsgivaren måste senast 2veckor innan din prövotid går ut meddela att du inte får fortsatt anställning, annars går det automatiskt över till "fast anställning"(heter egentligen tillsvidareanställning) den 1:e feb.

Efter det är det en vanlig "fast anställning".
Du kan fortfarande bli uppsagd eller få sparken, men det måste då finnas ett giltigt skäl.
Citera
2025-09-07, 09:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
ok, nåväl.
Så tillsvidareanställning på fult språk är "fast anställd" (eller åtminstone om 6 månader)? har jag förstått dig rätt?
Ja. En provanställning (på högst sex månader) är en tillsvidareanställning i grunden. Man kan säga att det är en villkorad "fast anställning" i den meningen att om inget annat sägs, så övergår anställningen till "fast anställning" efter prövotiden löpt ut.

Provanställning är ömsesidig. För AG är det två veckors uppsägningstid. För den anställde kan man gå på dagen, om så önskas.
Citera
2025-09-07, 21:10
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fram tills dess kan din anställning avslutas när som helst utan att de behöver ange ett skäl.
Arbetsgivaren måste senast 2veckor innan din prövotid går ut meddela att du inte får fortsatt anställning, annars går det automatiskt över till "fast anställning"(heter egentligen tillsvidareanställning) den 1:e feb.

Efter det är det en vanlig "fast anställning".
Du kan fortfarande bli uppsagd eller få sparken, men det måste då finnas ett giltigt skäl.

Nu när du har nämnt det.
Ty du säger: Efter det är det en vanlig "fast anställning".

Detta betyder från och med 1:e feb är jag som vilken fast anställd som helst i skolan, dvs. när som helst kan jag sparkas eller bli uppsagd?
Senast redigerad av swedenistani 2025-09-07 kl. 21:21.
Citera
2025-09-07, 23:58
Medlem
Citat:
Tack att du besvarade.
Hur blir man fast anställd då? vill gärna veta.

Du ÄR redan "fast anställd" då du är anställd tillsvidare sedan 6 månader tillbaka.
Sedan får du väl snacka med knähundarna LO-Kommunal om allt det andra, då du räknas som kommunalt anställd övrig skolpersonal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in