• 1
  • 2
2025-08-31, 19:17
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

1. Jag har börjat på en skola och haft anställning (som kock) nu i snart mer än 6 månader och jag undrar när jag LAS-as in?

2. Kan rektorn och kommande rektorer som kommer till skolan sparka mig hur som helst när jag väl har LAS-at in?

3. Hur blir det med de kommande lönesamtalen som en IN-LAS-ad människa?
Senast redigerad av swedenistani 2025-08-31 kl. 19:32.
Citera
2025-08-31, 19:31
Medlem
Skolan är inte specifik, LAS gäller för alla arbeten.

Man har rätt till tillsvidareanställning ( fast anställning ) när man jobbat på timmar eller vikariat för samma arbetsgivare under sammanlagt två (2) år under en period av fem (5) år. Eller omräknat till 731 dagar. Då blir man in-lasad.

Är din anställning en tillsvidareanställning med prövotid på sex månader, eller vilket antal månader som nu står i ditt kontrakt, så blir du fast anställd även då.

Nej de kan inte sparka dig hur som helst då.

Lönesamtal sker en gång om året.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-08-31 kl. 19:36.
Citera
2025-08-31, 19:37
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skolan är inte specifik, LAS gäller för alla arbeten.

Man har rätt till tillsvidareanställning ( fast anställning ) när man jobbat på timmar eller vikariat för samma arbetsgivare under sammanlagt två (2) år under en period av fem (5) år. Eller omräknat till 731 dagar.

Är din anställning en tillsvidareanställning med prövotid på sex månader, eller vilket antal månader som nu står i ditt kontrakt, så blir du fast anställd även då.

Nej de kan inte sparka dig hur som helst då.

Lönesamtal sker en gång om året.

Patric jag tackar dig att du besvarar.
Du tre sista saker.

1.På min anställning står det "tillsvidareanställning". Betyder detta att jag om ca 6 månader kommer att fast anställas?

2. Så det inget speciellt med lönesamtalen som IN-LAS-ad person?

3. Vad skulle krävas att jag sparkas som skolanskock, att jag våldtar en skoltjej eller något liknande eller grövre saker?
Citera
2025-08-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Du tre sista saker.

1.På min anställning står det "tillsvidareanställning". Betyder detta att jag om ca 6 månader kommer att fast anställas?

3. Vad skulle krävas att jag sparkas som skolanskock, att jag våldtar en skoltjej eller något liknande eller grövre saker?

Om det i ditt kontrakt står "tillsvidareanställning", så ska det också stå hur lång prövotiden är, den kan variera, men normalt är den sex månader. Den dagen blir du fast anställd, räknat sex månaer från dagen du började.

Står det inget om prövotid, så är du redan fast anställd.

Lönen brukar som regel bara förhandlas en gång om året, det sker ingen förändring bara för att du blir in-lasad.

Sparken får man när man missköter sitt jobb. Är du en sån som brukar våldta skolflickor, så kanske du bör söka dig vidare.
Citera
2025-08-31, 22:03
Medlem
Citat:
Du tre sista saker.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om det i ditt kontrakt står "tillsvidareanställning", så ska det också stå hur lång prövotiden är, den kan variera, men normalt är den sex månader. Den dagen blir du fast anställd, räknat sex månaer från dagen du började.

Står det inget om prövotid, så är du redan fast anställd.

Lönen brukar som regel bara förhandlas en gång om året, det sker ingen förändring bara för att du blir in-lasad.

Sparken får man när man missköter sitt jobb. Är du en sån som brukar våldta skolflickor, så kanske du bör söka dig vidare.
Formellt existerar inte begreppet "fast anställd" numera, vanligtvis är det "tillsvidareanställning" som kallas fast. Under provanställning kan arbetsgivaren säga upp den anställde utan motivering, behöver inte alls bero på misskötsel.
Citera
2025-09-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Formellt existerar inte begreppet "fast anställd" numera, vanligtvis är det "tillsvidareanställning" som kallas fast. Under provanställning kan arbetsgivaren säga upp den anställde utan motivering, behöver inte alls bero på misskötsel.

Det har jag redan förklarat - tydligt.
Citera
2025-09-01, 16:38
Medlem
Ordet "inlasad" är ju oerhört olyckligt då det specifikt innebär att en tidsbegränsad anställning övergår i en tillsvidare med automatik.

Man kan ju, som TS, missförstå att det är något som.måste ske med ens anställning (oavsett form) för att LAS ska gälla. TS till till och med upp lönesamtal...
Citera
2025-09-01, 18:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2025-09-06, 13:21
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ordet "inlasad" är ju oerhört olyckligt då det specifikt innebär att en tidsbegränsad anställning övergår i en tillsvidare med automatik.

Man kan ju, som TS, missförstå att det är något som.måste ske med ens anställning (oavsett form) för att LAS ska gälla. TS till till och med upp lönesamtal...

Nu är jag nyfiken
Hur blir man fast anställd ?
Citera
2025-09-06, 13:54
Medlem
Citat:
Nu är jag nyfiken
Hur blir man fast anställd ?

Det finns tidsbegränsade anställningar och tillsvidareanställd.

En del kallar felaktigt tillsvidare för "fast".
Citera
2025-09-06, 13:57
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det finns tidsbegränsade anställningar och tillsvidareanställd.

En del kallar felaktigt tillsvidare för "fast".

Tack att du besvarade.
Hur blir man fast anställd då? vill gärna veta.
Citera
2025-09-06, 13:59
Medlem
Citat:
Tack att du besvarade.
Hur blir man fast anställd då? vill gärna veta.

Man skriver ett anställningsavtal med en arbetsgivare där det står att det är en tillsvidareanställning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in