2025-08-31, 22:06
Medlem
fast man får ju bostadstillägg, te.x är mitt på runt 6K... det är inte så att någon lever på 10K i sverige och på det ska betala hyran också, dessa får ju bostaden betald med bostadstillägget.
Citera
2025-08-31, 22:09
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
försök råna en bank så får du gratis boende o mat och kan spara pensionen medans du sitter inne.
Vore det inte en aning själsdödande att sitta på kåken med en massa äckliga blattar?
Citera
2025-08-31, 22:20
Medlem
Jag lever på den summan per månad.
Eller de flesta månader landar jag på 7-8k i utgifter men blir runt 10k nör jag räknar man stora kostnader som dyker upp i livet då o då.
Typ tandvårdsförsåkringen/ny mobil etc.

Jag tycker inte jag saknar något speciellt men så har jag ett ganska enkelt liv.
Hemligheten är först att hplla ner sina fasta kostnader så som boende/transport.
Bor litet cyklar mestadels överallt och lagar mycket mat hemma samt reser väldigt lite.
Men jag är faktiskt nöjd med mitt liv som det är ska dock säga att jag nettar ut runt 30k per månad så lever så säga "frivilligt" på under 10k per månad.

För att dock ej bara överleva utan lära dig leva på den låga summan så är mitt tipps att utforska hobbies som kanske ej kostar skjortan kan vara dataspel/dans/utegym/fiske etc etc.
Citera
2025-08-31, 22:20
Medlem
Det finns sätt att tjäna lite extra slantar. Du kan leta och panta burkar. Du kan gå med i en sån förmedling för pensionärsjobb och tex klippa folks gräsmattor.

Gå inte på massa bidrag och låt andra försörja dig, det är ovärdigt.
Citera
2025-08-31, 22:21
Medlem
Germanofils avatar
Klart att det går. Billig hyresrätt, inga dyra abonnemang, kläder från myrorna. Sedan köper du livsmedel där de är billigast den aktuella veckan. Övriga artiklar för hushållet från någon billig affär typ ÖoB. Skaffa lånekort på bibblan.
Citera
2025-08-31, 22:22
Medlem
Det är vad en student får. Det går att leva på. Du kommer ha tak över huvudet, rent vatten kranen, värme på vintern och mat i kylskåpet. Sjukvård om du behöver. Wifi hemma. Så du kommer tillhöra världens rikaste tio procent eller så. Sluta klaga och deppa.
Citera
2025-08-31, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det finns sätt att tjäna lite extra slantar. Du kan leta och panta burkar. Du kan gå med i en sån förmedling för pensionärsjobb och tex klippa folks gräsmattor.

Gå inte på massa bidrag och låt andra försörja dig, det är ovärdigt.
Han skriver ju att han måste ta pension av hälsoskäl.
Om han är så sjuk orkar han kanske inte jobba längre.
Citera
2025-08-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Han skriver ju att han måste ta pension av hälsoskäl.
Om han är så sjuk orkar han kanske inte jobba längre.

Om man är så sjuk så man inte kan göra det mest enkla jobb som inte är ansträngande är det ju mer långvården som gäller och då är ju hans frågeställning irrelevant.
Citera
2025-08-31, 22:35
Medlem
Eftersom han är över 61år och anser sig vara sjuk borde han skaffa sjukintyg och sedan söka sjukersättning
( =förtidspension).

Sjukersättning ges mycket enklare efter 61års ålder, det är speciella regler för just den åldersgruppen, ännu...
Det blir inget mer tjat om att jobba från myndigheter, du blir berättigad till bostadstillägg, dina pensionsinbetalningar fortsätter betalas in av staten fram till du är 66-67 år och kan ta folkpension ( verkar det som).
Har du varit statligt anställd är det ännu förmånligare,med fortsatt ersättning från ditt gamla jobb på ett par tusen.

Har du haft lön på 50k får du ca 22k i sjukersättning/mån, netto (65%av inkomsten, -30%skatt).
Dessutom sparar du på dina pensionspengar tills du tar pension på detta sätt.
Räcker inte sjukersättningen till så kan du samtidigt dryga ut den med pensionspengar eller jobba 5tim/ vecka om du orkar.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-08-31 kl. 22:49.
Citera
2025-08-31, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Om man är så sjuk så man inte kan göra det mest enkla jobb som inte är ansträngande är det ju mer långvården som gäller och då är ju hans frågeställning irrelevant.
Det är dessa regler vi har, du har själv varit med och röstat...
Citera
2025-08-31, 22:39
Medlem
SoberZealots avatar
Nej. Jag sparar 20k i månaden. Det är liksom minimum.
Citera
2025-08-31, 22:47
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Drog du den siffran från det blå?
Vilken siffra?
14? Läs tråden (räcker med första typ 5 inläggen) istället för att vara dum så ser du att han skrev 14k i månaden först innan titeln ändrades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in