2025-08-31, 17:10
Medlem
Av hälsoskäl måste jag gå i pension I förtid. Prognosen säjer 10.500 i månaden...efter skatt. Nu bor jag inte i Sverige men jag är på väg hem.

Kommer att söka bostad i en mindre ort i mellansverige. Givetvis en liten bostad så att jag kan bo så billigt som möjligt.

Sälja bilen? Dra ner på allt, typ?
Senast redigerad av biloxiblues 2025-08-31 kl. 17:28.
Citera
2025-08-31, 17:12
Medlem
auruns avatar
14 skattat och klart?
Helt klart. Du kan nog spara någon tusenlapp per månad också. Äta helt ok och ha dina bekvämligheter.
Citera
2025-08-31, 17:14
Medlem
Det beror på vilka utgifter du kommer ha. Gör en kalkyl över dem så kan du se hur mycket din inkomst räcker till.
Citera
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Av hälsoskäl måste jag gå i pension I förtid. Prognosen säjer 14.000 i månaden...Nu bor jag inte i Sverige men jag är på väg hem.

Kommer att söka bostad i en mindre ort i mellansverige. Givetvis en liten bostad så att jag kan bo så billigt som möjligt.

Det finns lägenheter på 17 m2 i fantastiskt roliga städer som Oxelösund, el och vatten är inkluderat och månadshyran är 3.000 kr. För 11.000 så klarar du dig garanterat såvida du inte är narkoman eller speltorsk.
Citera
Medlem
Citat:
Av hälsoskäl måste jag gå i pension I förtid. Prognosen säjer 14.000 i månaden...Nu bor jag inte i Sverige men jag är på väg hem.

Ja det är inga problem men det blir inte mycket över till nöjen m.m.
Har du inte lyckats spara undan nån miljon till hjälpen då?
Citera
2025-08-31, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
14 skattat och klart?
Helt klart. Du kan nog spara någon tusenlapp per månad också. Äta helt ok och ha dina bekvämligheter.
Före skatt...
Citera
2025-08-31, 17:18
Medlem
Allt beror på boendekostnaden.

Har man några kronor på sparkontot kan man komma över lägenheten med låg avgift <500k i flera småstäder lätt.
Citera
2025-08-31, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja det är inga problem men det blir inte mycket över till nöjen m.m.
Har du inte lyckats spara undan nån miljon till hjälpen då?
Har tyvärr varit lågavlönad hela mitt liv. Skilsmässan raserade min ekonomi totalt.
Citera
2025-08-31, 17:20
Medlem
Vansterpartiets avatar
Utan tvekan. Bosätter du dig i en etta för typ 5k i månaden har du ju 9k att spendera på mat, abonnemang, kläder och bil. Eller är det innan skatt?
Citera
2025-08-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
14 skattat och klart?
Hur mycket blir kvar efter skatt? Har noll koll, tyvärr?
Citera
2025-08-31, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Utan tvekan. Bosätter du dig i en etta för typ 5k i månaden har du ju 9k att spendera på mat, abonnemang, kläder och bil. Eller är det innan skatt?
Före skatt. Vet inte hur mycket det blir efter skatt. Drygt 30 % i skatt? Suck. Hamnar väl under en bro...
Citera
2025-08-31, 17:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Före skatt...

Det betyder runt 10 500-11 000:- efter skatt beroende på var du bosätter dig, men till det lär du få bostadstillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in