• 5
  • 6
2025-09-01, 11:36
Medlem
RostigHinks avatar
Jag brukar köra kycklingbröst upp till 65 grader i airfryer, sedan får de vila några minuter. Det räcker uppenbarligen. Sterilisering har 2 parametrar, temperatur och tid. Lägre temperatur längre tid som exempelvis sous vide.
Citera
2025-09-01, 14:14
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Innan du klankar ner på andra så kanske du ska lära dig kalla saker för vad de är. Ett kycklingbröst, som jag antar att du i trådstarten åsyftar, är inte någon filé. Det är ett kycklingbröst. En kyckling har inte någon filé.
Kyckling har en innerfilé på insidan av bröstet.
Citera
2025-09-01, 18:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det stämmer med det behövs inte ett dygn för att tillaga den.

Kycklingfilén behöver bli genomvarm. Dvs komma upp i 50 grader längst in och efter det så behöver den lagas till så länge som det behövs för bakterierna dör.

Det finns något som heter D värde och det anger hur länge det tar för en bakterie att dö. För Campylobacter är D värdet ca 9 minuter vid 50 grader.

En köttbit värms upp ungefär 25mm/h från ytan. Så en kycklingfilé som är 25 mm tjock bör komma upp i rätt temperatur på en timme.

Men man vill ju även ha marginal så lägg på lämplig tid det och tillaga inte 25 m tjocka kycklingfiléerna en timme och 10 minuter i 50 grader utan låt det tillagas i minst 2-3 timmar.

https://www.kitchenlab.se/koksblogge...kert-resultat/
Tack, det där sparades och ska testas.
Dygnet var bara ett exempel, en del kött, men tydligen inte kyckling, kan bli roligare av längre tid i badet.
Citera
2025-09-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Vad skulle skillnaden vara på en för 99kr på Jula mot din? Att du kan ha den kopplat till någon app eller? Det kan jag leva utan.
Nej ingen app alls. Har denna i länken, den är snabb och precis bara, vill inte ha något som krånglar eller visar fel temp eller tar för lång tid på sig, såg en Michelinkock med samma termometer så det skadar ju inte heller!
https://www.bagarenochkocken.se/p/th...RoCm7oQAvD_BwE
Citera
2025-09-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Claes Olsson eller Maxi brukar ha digital termometrar som fungerar utmärkt i många år för ca det priset.
Okej bra att du är nöjd! Jag har dock inte blivit nöjd med någon lågbudgettermometer jag provat.
Citera
2025-09-03, 23:46
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Är detta något typiskt svenskt? Lagar alla andra medborgare i världen perfekt kyckling"filé"?

I Spanien lagar man kycklingfilé lika perfekt som man lagar allt annat kött. Bästa skosulorna du någonnsin ätit.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in