2025-08-31, 13:51
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Svenskar är så itutande att kyckling måste tillagas ordentligt annars dör man typ. Nu är detta en sanning med modifikation.

Svensken slänger in filén i ugnen, är rädda och skär sönder den under tiden för att "se om köttet är klart"

Vad alla amatörer inte vet är att kyckling ska vara mellan 70-72 grader, då är det klart och blir saftigt och fint.

Så varför envisas alla med att ha den i ungen så den blir snustorr? Har man inte råd med en termometer för 99kr? Eller är man bara efterbliven?

Guidetti åt en kyckling som inte var tillräckligt bra tillagad, det förstörde hela hans fotbollskarriär.

Jag har träffat en funktionsskadad kille som hade suttit i rullstol några år, sen lyckades han gå med kryckor, men han gick sämre än vad en 90 åring dålig gubbe går med rullator och ändå var han strax över 40.

Så laga din kyckling själv om du inte är nöjd med kvalitén på det andra serverar.
Citera
2025-08-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Svenskar är så itutande att kyckling måste tillagas ordentligt annars dör man typ. Nu är detta en sanning med modifikation.

Svensken slänger in filén i ugnen, är rädda och skär sönder den under tiden för att "se om köttet är klart"

Vad alla amatörer inte vet är att kyckling ska vara mellan 70-72 grader, då är det klart och blir saftigt och fint.

Så varför envisas alla med att ha den i ungen så den blir snustorr? Har man inte råd med en termometer för 99kr? Eller är man bara efterbliven?
Kycklingfilé är extremt överskattat. Finns ingen anledning att lägga tid på dem.
Att kyckling ska vara väl tillagad beror på att man på så sätt slipper den ränneskita som kan följa i spåren av en ”medium” kyckling.
Citera
2025-08-31, 13:56
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Kycklingfilé är extremt överskattat. Finns ingen anledning att lägga tid på dem.
Att kyckling ska vara väl tillagad beror på att man på så sätt slipper den ränneskita som kan följa i spåren av en ”medium” kyckling.

Men för mig som lever på språnget så är det väldigt smidigt, och mångsidigt!
Citera
2025-08-31, 14:14
Medlem
De färdiga bitar av kyckling man köper i affärer är så injicerade av saltlake att de går knappt att steka utan att de blir torra. De jag känner som misslyckas med filé har oftast en "normal" spis med för liten effekt, steker filéerna innan de fått rumsvärme och på för låg värme, kollar oroligt färgen i mitten genom att skära i dem osv. Endera är köttet stekt för länge och snustorrt, eller kokt, smaklöst och segt.
Citera
2025-08-31, 15:41
Medlem
Knappast.......s avatar
Det enda sättet jag lagar kycklingfilé på är att skära några skåror, ge den grillyta och sedan låta den gå klart på eftervärme i grillen. Vi bjöd några på det en gång, och de blev livrädda och trodde den var dåligt tillagad. De är ju vana att kyckling ska smaka papper, inte vara saftig och mör.
Senast redigerad av Knappast....... 2025-08-31 kl. 15:54.
Citera
2025-08-31, 16:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilrendesign
Var hittar du en bra termometer för 99 kr? Min kostar 700 kr och får tempen på sekunden, värt varenda krona! Har man börjar laga mat med bra termometer känns det inte som man klarar sig utan sen.
Finns det stektermometrar med fördröjning av temperaturvisningen? Vad används i så fall de till?
Citera
2025-08-31, 16:36
Medlem
Germanofils avatar
Jag brukar oftast laga kycklingbröst på det sättet att jag skär det i små bitar som jag steker i smör och indisk curry. När de fått stekyta slår jag i en skvätt sojasås och en dl grädde i pannan och låter sjuda en minut. Blir skitgott och ungarna gillar det. 🙂
Citera
2025-08-31, 16:44
Medlem
HBTKuks avatar
Kycklingbröstfilé över huvud taget är den tveklöst sämsta biten om man vill ha smakrik kyckling. Animalisk motsvarighet till tofu.

Men ja, har blivit serverad fnösktorra filéer mer än en gång. Går antagligen hand i hand med den generella nojan som finns kring just kyckling. Folk "sejfar" hellre och tillagar mer än vad som behövs och då blir det fort torrt.

Kycklingbröstfiléer är arbetarklassens oxfilé.
Citera
2025-08-31, 17:04
Medlem
Förr var ju stor del av kyckling infekterade å krävde rätt tillagning, min kompis var lite hungrig efter jobbet å hans fru sa att den inte var riktigt färdig, han tog en bit ändå å fick salmonella.
Han blev dödssjuk i en hel vecka å trodde han skulle dö.
Men rätt tillagad är det ju bra mat.
Citera
2025-08-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Finns det stektermometrar med fördröjning av temperaturvisningen? Vad används i så fall de till?

En billig kökstermometer behöver ofta 5 till 10 sekunder eller mer för att stabilisera sig och visa rätt temperatur. Oftast så behöver den längre tid på sig när det är stor skillnad mellan rumstemperatur och det man mäter.

En kökstermometer har ofta bättre sensorer som mäter rätt temperatur väldigt snabbt. Ibland på några 10 dels sekunder.
Citera
2025-08-31, 17:13
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Kycklingbröstfilé över huvud taget är den tveklöst sämsta biten om man vill ha smakrik kyckling. Animalisk motsvarighet till tofu.

Men ja, har blivit serverad fnösktorra filéer mer än en gång. Går antagligen hand i hand med den generella nojan som finns kring just kyckling. Folk "sejfar" hellre och tillagar mer än vad som behövs och då blir det fort torrt.

Kycklingbröstfiléer är arbetarklassens oxfilé.
Trodde att det var fläskytterfile som är arbetarklassens "filè"?

Kanske är det mer white trashens...
Citera
2025-08-31, 17:16
Medlem
Jag kör kycklingbröst I airfryern. Det fungerar fantastiskt bra. Der finns en stektermometer som tillbehör men det har blivit bra utan den. Jag kör på maskinens förinställda tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in