2025-08-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Klart det är för lågt och det handlar enbart om att jävlas med fattiga människor, mina bekanta som är arbetslösa just nu, får ut en 11-12000 i månaden i akassa och det går inte runt för dom. Det är ju inte mycket pengar det handlar om och ännu lägre blir svårt att överleva på.
Moderaternas avsikt är att göra ersättningen så låg för a-kassa att de arbetslösa måste ta jobb som ger mycket låg lön. Detta kommer att göra att lönerna kommer på sikt att sänkas i Sverige. Vad moderaterna gör är att straffa de som jobbar och sköter sig. Moderat politik är inte direkt någon långsiktig hållbar politik
Citera
2025-08-31, 11:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
När du var fattig student hade du väl inte ett antal ungar att ställa mat på bordet till.

Det finns tydliga belägg för ökad kriminalitet när svångremmen dras åt mot de som redan har det tuffast. Regeringens remissvar och risk- och konsekvensanalys från förslaget om sänkt a-kassa och bidragstak har också påtalat det, men högerregeringen har valt att driva igenom det ändå. Så de är fullt medvetna om att butiker kommer plundras och kostnaderna kommer skyfflas över på de skötsamma i form av prisökningar.
Nä, jag skaffade inte barn som student eftersom min IQ-nivå är över genomsnittet.
Citera
2025-08-31, 11:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Så en industriarbetare som arbetat i 40 år blir arbetslös när denne är runt 60 ska sälja hus och hem efter ett år när ingen vill anställa en gammal gubbe nära pension. Rimligt, hade nog fan blivit falling down på det.

Finns det inte redan någon regel om att man får ha kvar A-kassan till pensionen efter en viss ålder? Det har funnits i alla fall, då var åldersgränsen för det 58 och åldersgränsen för pension var 65. Det var ju vädligt generöst, sju år med A-kassa som mest!

Ja jag tycker att det är rimligt, om alternativet är att ANDRA ska betala för villan. Och det är egentligen inget konstigt, de flesta får ju betydligt lägre pension också än inkomsten de hade när de arbetade, så för dem blir det också husförsäljning. Och sedan vet du lika väl som jag, att man inte måste ha arbetat några 40 år för att få full A-kassa. Om jag minns rätt nu så räcker det med sex månader (och ett års medlemskap). Många har det till och med som livsstil, att arbeta sex månader, sluta och få A-kassa i flera år. Sedan ta ett jobb igen när A-kassan har trappats ner för mycket, jobba sex månader sluta och få full A-kassa igen. Och så vidare. Förr när det var fler saker som räknades som "överhoppningsbar tid" så var det ännu värre.
Citera
2025-08-31, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, det gör man inte om man har nåt civilkurage. Men det är högerpolitikens syfte att man ska göra det och därför använder de sänkt a-kassa som ett påtryckningsmedel för att folk ska acceptera sämre löner och villkor. Det är en slippery slope som drabbar alla till slut.

Varför tycker du att du är finare än de som har "skitjobben" idag, då? Om fin-arbetsgivarna också skulle tycka att du är så fin och duktig, så skulle du ju inte behöva någon A-kassa. Eller inte längre än ett par månader.

Hela den här idén med inkomstbortfallsprincipen som vi har i Sverige är konstig, så är det inte i andra länder. Där finns det ett grundskydd, och folk får inte mer pengar från samhället än de behöver för en enkel livsstil. Folk i andra länder tycker att det är konstigt, jag kommer ihåg när jag satt i en internationell församling och pratade med några andra mammor, jag berättade detta att föräldrapenningen är baserad på vad man tjänade innan man fick barn, så att de som tjänade mycket får högre bidrag. De tyckte att det var jättekonstigt: "det borde ju vara tvärtom, så att de som är fattiga får mer bidrag än de som är rika".
Citera
2025-08-31, 11:35
Medlem
Tuppruskarens avatar
Klassiskt sätt att dumpa löner och att folk hoppar på skitjobb, som gynnar Uffe och Jimmies vänner i näringslivet.

Så ja ersättningen är alldeles för låg.
Citera
2025-08-31, 11:38
Medlem
Låter högt för att inte jobba. Ser ej problemet. Finns för mycket bidrag i detta land. Alla bidrag borde istället avskaffas
Citera
2025-08-31, 11:38
Medlem
Varför inför man inte en avgift för att vara arbetslös?
Citera
2025-08-31, 11:52
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, eftersom du besitter en låg intelligensnivå är det svårt för dig att se .

Nej, jag gör den bedömningen eftersom du hela tiden hänvisar till anekdoter om dig själv, som om du skulle vara representativ för någon större massa. Det innebär att du saknar förmåga att se saker ur andra perspektiv och resonera nyanserat, så jag får känslan av att jag har förbrukat lite fler högskolepoäng än dig. Men det är okej, du är säkert bra som du är. Heja dig!
Citera
2025-08-31, 12:05
Medlem
vi får den politik vi röstar på och man kan ju ställa sig frågan om det spelar någon roll vilket block man röstar på? både blocken verkar ha som syfte att sabotera a-kassan även fast jag kan tänka mig att tidö och moderaterna är värst. vi får tacka liberalernas johan pehrson och mats persson för ytterligare försämring.

hade politikerna velat att vi skulle ha en dräglig a-kassa hade de lätt kunnat allokera stålar till detta. kolla själv: 100 miljarder till ukraina, 50 miljarder årligen i utländsk bistånd via SIDA.

våra politiker PRIORITERAR inte svenskar
Citera
2025-08-31, 12:16
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oops2000
vi får den politik vi röstar på och man kan ju ställa sig frågan om det spelar någon roll vilket block man röstar på? både blocken verkar ha som syfte att sabotera a-kassan även fast jag kan tänka mig att tidö och moderaterna är värst. vi får tacka liberalernas johan pehrson och mats persson för ytterligare försämring.

hade politikerna velat att vi skulle ha en dräglig a-kassa hade de lätt kunnat allokera stålar till detta. kolla själv: 100 miljarder till ukraina, 50 miljarder årligen i utländsk bistånd via SIDA.

våra politiker PRIORITERAR inte svenskar

S går till val på att återställa a-kassan - alltså ta bort den drastiska avtrappningen som Tidö-regeringen driver igenom nu. Bara så du vet:

Socialdemokraterna föreslår en bred reform för att höja ersättningsnivåerna och taken i försäkringssystemen för att upprätthålla standardtryggheten och skapa tillit för trygghetssystemen i breda löntagargrupper. Därför bör principen för de inkomstrelaterade socialförsäkringarna vara att 80 procent av de försäkrade har en ersättning på 80 procent av lönen, att den kraftiga nedtrappningen av ersättningsnivåerna i a-kassan avskaffas, och att ersättningstaken höjs för så många försäkringar som möjligt. Därutöver bör en uppräkning övervägas för att förhindra urholkning av trygghetssystemen.
Citera
2025-08-31, 12:17
Medlem
A-kassa får man väl bara 400 dagar eller?
Citera
2025-08-31, 12:20
Medlem
DrottningXVIGustafs avatar
https://kollega.se/a-kassa/svensk-a-...samst-i-norden

Den svenska a-kassan är på plats 21 av 27 EU-länder. Den är dessutom sämre än våra nordiska grannländer, Norge, Finland, Danmark och Island.

https://tco.se/fakta-och-politik/a-k...lir-allt-samre

OECD tar regelbundet fram statistik som jämför hur mycket hushåll har att leva på vid arbetslöshet jämfört med vid arbete. I den här rapporten visar TCO med hjälp av OECD:s data att Sverige tappat drastiskt de senaste 20 åren. År 2020 hamnar Sverige på plats 21 av EU27-länderna. Inget annat EU-land har sänkt ersättningsgraden lika mycket som Sverige har gjort under 20-årsperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in