Citat:
Ursprungligen postat av
Vansterpartiet
Så en industriarbetare som arbetat i 40 år blir arbetslös när denne är runt 60 ska sälja hus och hem efter ett år när ingen vill anställa en gammal gubbe nära pension. Rimligt, hade nog fan blivit falling down på det.
Finns det inte redan någon regel om att man får ha kvar A-kassan till pensionen efter en viss ålder? Det har funnits i alla fall, då var åldersgränsen för det 58 och åldersgränsen för pension var 65. Det var ju vädligt generöst, sju år med A-kassa som mest!
Ja jag tycker att det är rimligt, om alternativet är att ANDRA ska betala för villan. Och det är egentligen inget konstigt, de flesta får ju betydligt lägre pension också än inkomsten de hade när de arbetade, så för dem blir det också husförsäljning. Och sedan vet du lika väl som jag, att man inte måste ha arbetat några 40 år för att få full A-kassa. Om jag minns rätt nu så räcker det med sex månader (och ett års medlemskap). Många har det till och med som livsstil, att arbeta sex månader, sluta och få A-kassa i flera år. Sedan ta ett jobb igen när A-kassan har trappats ner för mycket, jobba sex månader sluta och få full A-kassa igen. Och så vidare. Förr när det var fler saker som räknades som "överhoppningsbar tid" så var det ännu värre.