2025-08-31, 10:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Klart det är för lågt och det handlar enbart om att jävlas med fattiga människor, mina bekanta som är arbetslösa just nu, får ut en 11-12000 i månaden i akassa och det går inte runt för dom. Det är ju inte mycket pengar det handlar om och ännu lägre blir svårt att överleva på.

Fast om vi skulle normera och dimensionera samhället så att dessa långtidsarbetslösa skulle 22-24000 netto i månaden så skulle ju hela systemet haverera.

Hur många fler skulle inte vara långtidsarbetslösa om man fick 24k netto i månaden i A-kassa eller efter att A-kassan var slut?

Det är fundamentalt att arbetslösa ska ha det sämre än folk som arbetar.

12k netto är magert om man blir arbetslös, då får man använda den buffert man sparat ihop för att klara sådana saker. 100k räcker.
Senast redigerad av Ringhals3 2025-08-31 kl. 10:17.
Citera
2025-08-31, 10:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Inget på många år. Har inte alls det ekonomiska behovet,eller för all del tiden när jag har 2 jobb. Men hade man haft det ekonomiska behovet. Hyrt in sig mycket billigt i de djupa skogarna alt tält. Ja i mitt fall hade jag bott gratis där bärtillgången är mycket god.
Ser en uppgift att i Norrland får du 66kr/kg för rensade blåbär och 190kr/kg för hjortron.

AI säger så här : Mängden blåbär man plockar per timme varierar stort beroende på erfarenhet och om man använder en bärplockare eller plockar för hand. En erfaren bärplockare som plockar för hand kan plocka runt 3,5–5 kg blåbär på en timme, medan en person som använder en bärplockare kan plocka betydligt mer, upp till 30 liter lingon (vilket motsvarar ungefär 21 kg blåbär med tanke på att 1 liter blåbär väger ca 700 g) per timme som en jämförelse

Säg att du har en bärnappare och plockar bara 5kg blåbär i timmen, det är ändå 340kr timman. Upp till 12500kr skattefritt. Förmodligen kan du plocka mycket mer per timme om du har naturvana och är rapp.
Faktiskt klart mer lönsamt än jag trodde.

I första hand tänkte jag att det kan ge ett välbehövligt ekonomiskt tillskott för de med inga större marginaler. I andra hand, god fysik och också mycket tid i skogen att bena ut vad man vill göra i sitt liv. Om det är en merit eller inte för arbetsgivare låter jag vara osagt. Men min spontana gissning är i vart fall att bärplockaren är mer företagsam på en arbetsplats, mer beredd på förändring och ta på sig nya uppgifter. Kanske också friskare. Än den långtidsarbetslöse som bara stirrat in i väggen, knutit näven i fickan och bittert förbannat att bidragen är så låga.

Min erfarenhet är att folk som är arbetslösa och har ont om pengar är helt ointresserade av tips som innebär att de själva ska behöva lyfta ett finger.
Citera
2025-08-31, 10:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Inget på många år. Har inte alls det ekonomiska behovet,eller för all del tiden när jag har 2 jobb. Men hade man haft det ekonomiska behovet. Hyrt in sig mycket billigt i de djupa skogarna alt tält. Ja i mitt fall hade jag bott gratis där bärtillgången är mycket god.
Ser en uppgift att i Norrland får du 66kr/kg för rensade blåbär och 190kr/kg för hjortron.

AI säger så här : Mängden blåbär man plockar per timme varierar stort beroende på erfarenhet och om man använder en bärplockare eller plockar för hand. En erfaren bärplockare som plockar för hand kan plocka runt 3,5–5 kg blåbär på en timme, medan en person som använder en bärplockare kan plocka betydligt mer, upp till 30 liter lingon (vilket motsvarar ungefär 21 kg blåbär med tanke på att 1 liter blåbär väger ca 700 g) per timme som en jämförelse

Säg att du har en bärnappare och plockar bara 5kg blåbär i timmen, det är ändå 340kr timman. Upp till 12500kr skattefritt. Förmodligen kan du plocka mycket mer per timme om du har naturvana och är rapp.
Faktiskt klart mer lönsamt än jag trodde.

I första hand tänkte jag att det kan ge ett välbehövligt ekonomiskt tillskott för de med inga större marginaler. I andra hand, god fysik och också mycket tid i skogen att bena ut vad man vill göra i sitt liv. Om det är en merit eller inte för arbetsgivare låter jag vara osagt. Men min spontana gissning är i vart fall att bärplockaren är mer företagsam på en arbetsplats, mer beredd på förändring och ta på sig nya uppgifter. Kanske också friskare. Än den långtidsarbetslöse som bara stirrat in i väggen, knutit näven i fickan och bittert förbannat att bidragen är så låga.

Jag och frun plockade faktiskt blåbär häromåret. Inte för att sälja, utan för eget behov. Minns att det var jobbigt. Tror vi fick ihop bär som räckte till tre burkar på några timmar. Höll väl på i tre timmar. Två timmars resväg tur och retur. Ytterligare ett par timmar vid spisen. Sammantaget ett dagsverke för två personer som gav tre syltburkar. Värde kanske 100-150 kr. Bara soppan fram och tillbaks kostade nog mer. Visst, det går säkert att göra rationellare men rik som blåbärsplockare lär du aldrig bli.
Citera
2025-08-31, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Min erfarenhet är att folk som är arbetslösa och har ont om pengar är helt ointresserade av tips som innebär att de själva ska behöva lyfta ett finger.
Kan nog ligga en del i det, i min krets har flera kvinnor runt 50 plus blivit arbetslösa, samtliga har helt plötsligt blivit sjukskrivna å har så varit i flera år, fastän de har 15 år kvar till pension, tror ingen av dom börjar jobba igen.
Citera
2025-08-31, 10:35
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK. Hur eller hur, så är beloppet rimligt i så fall. Det finns ingen anledning att det ska bygga på en - kanske mycket hög - inkomst så länge efter att personen arbetade sist. Utan då får ju personen anpassa sig till sin nya status och ställning som icke-arbetande. Alternativt skaffa sig ett nytt jobb.

Alternativt bli livsstilskriminell. För det är ju det som händer. Varje hundralapp som tas från en fattig, kostar två hundralappar i butiksstölder.
Citera
2025-08-31, 10:37
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Man tar väl viket skitjobb som helst i nödläge?

Nej, det gör man inte om man har nåt civilkurage. Men det är högerpolitikens syfte att man ska göra det och därför använder de sänkt a-kassa som ett påtryckningsmedel för att folk ska acceptera sämre löner och villkor. Det är en slippery slope som drabbar alla till slut.
Citera
2025-08-31, 10:39
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Allting är bara en scam. Det är bara för att hålla dig passiv från att göra ”uppror”. En spottstyver så att du precis klarar dig med mat, helst vill dom att du blir psykisk sjuk, fängelsekund eller dör.

Det kommer bli långa köer till socialkontoret i oktober. Kommuner får anställa tusentals nya tjänstemän som ska handlägga ansökningar men innan dessa blir varma i kläderna kommer det ta sin tid.
Många kommer ligga efter med hyran och kanske bli vräkta eftersom handläggningstiden av nya ansökningar kommer ta minst 3 månader.

Det kommer bli kaos på socialkontor, de får hyra in vakter.
Citera
2025-08-31, 10:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Alternativt bli livsstilskriminell. För det är ju det som händer. Varje hundralapp som tas från en fattig, kostar två hundralappar i butiksstölder.
Jaså, när jag var fattig student så snattade jag inte. Huruvida man dras till kriminalitet handlar nog mer om genetiska faktorer och IQ än om socioekonomisk situation.
Citera
2025-08-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Från dag 1001 är ersättningen 365kr per dag. Men man räknar 5 dagar (mån-fred) på en månad vilket blir ungefär 365 x 22 = 8030 innan skatt. Man får ut ca 6000:- netto. Hur överlever man på sådan ersättning? Dags att sälja? Ta banklån?

https://www.forsakringskassan.se/pri...gram-1-oktober
Det är ju bara för muppar som aldrig tidigare jobbat, dom behöver inte överleva öht.
När jag blev varslad sist fick jag ut ungefär 17k i altivitetsstöd eftersom jag var berättigad akassa.
Citera
2025-08-31, 11:12
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag visste inte ens att det gick att få A-kassa så länge. Mer än 1000 dagar, alltså! Det borde ju vara max ett år och sedan socialbidrag, som för alla andra som inte arbetar.
Så en industriarbetare som arbetat i 40 år blir arbetslös när denne är runt 60 ska sälja hus och hem efter ett år när ingen vill anställa en gammal gubbe nära pension. Rimligt, hade nog fan blivit falling down på det.
Citera
2025-08-31, 11:13
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jaså, när jag var fattig student så snattade jag inte. Huruvida man dras till kriminalitet handlar nog mer om genetiska faktorer och IQ än om socioekonomisk situation.

När du var fattig student hade du väl inte ett antal ungar att ställa mat på bordet till.

Det finns tydliga belägg för ökad kriminalitet när svångremmen dras åt mot de som redan har det tuffast. Regeringens remissvar och risk- och konsekvensanalys från förslaget om sänkt a-kassa och bidragstak har också påtalat det, men högerregeringen har valt att driva igenom det ändå. Så de är fullt medvetna om att butiker kommer plundras och kostnaderna kommer skyfflas över på de skötsamma i form av prisökningar.
Citera
2025-08-31, 11:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar

Fast det där är ju inte sant. Ytterst få människor skulle börja stjäla så länge som de har till livets nödtorft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in