• 2
  • 3
2025-08-31, 19:27
Medlem
Megaforces avatar
Terminen börjar först i morgon. De två sista veckorna i augusti är bara kurser i studieteknik och repetition i matte som körs under den tid reservantagningen sker. På vissa högskolor börjar man även med de programmeringskurser som alla som går ingengörsutbildningar måste göra.

De flesta högskolor kör tekniskt basår de första två terminerna oavsett vilken ingenjörslinje man kommit in på. Det innebär att man kan byta inriktning efter ett år om det finns plats och ta med de flesta poäng man tagit det första året.

Sen går det att variera lite efter några år när kurserna söks på meritpoäng och då kan man välja till kurser t.ex. inom industriell ekonomi

För att få reda på vilka möjligheter man har så får man vända sig till studievägledaren.
Citera
2025-08-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigmawhat
Vad hade du valt isåfall?

Fel fråga. Det ska vara kul att plugga, annars kan det kvitta. Så fråga ingen annan vad de skulle välja, och titta inte för mycket på hur jobbmarknaden ser ut. Sämst går det för dem som pluggar för att föräldrarna har förväntningar på dem. Utan fråga dig vad som har varit kul i studierna och på fritiden, och om du har motivation för att plugga >40 timmar i veckan. Trivs man så går det bra i studierna och man får bra jobb sedan efteråt.

Men ok. Bland civilingenjörsutbildningarna så är det just nu en trend att allt fler ungdomar väljer medicinsk teknik, industriell ekonomi, och elektroteknik (alltså mer hårdvarunära datateknik). Medan antal förstahandssökningar till civil data över hela landet har minskat 6% per år under de senaste 3 åren. Jag tror inte att trenden står i paritet med jobbmarknadens förändring, utan de minskade söktalen gör att det kommer att bli ändå mer brist på datatekniker framöver. Förutom åren efter IT_kraschen vid millenieskiftet har i stort sett alla som har slutfört sitt examensarbete fått jobb på datateknikutbildningar, förutom enstaka väldigt speciella personer.
Citera
2025-09-05, 15:05
Medlem
Citat:
Hej,

Detta är mitt första inlägg.

Jag känner mig allmänt förvirrad i vad jag ska plugga. Har precis börjat civilingenjör datateknik på KTH och får känslan av att utbildningen inte kommer att leda dit jag vill.

Min ursprungliga tanke var att söka en utbildning där jag efter utbildningen kan jobba på ordentligt som konsult eller dylikt inom något ingenjörsområde eller att jobba med ekonomi på något sätt och på så sätt dra in ordentligt med pengar i utbyte mot lååånga arbetsveckor, med 70+/h arbetade per vecka. Mitt mål är eg. att dra in bra med deg.

Däremot känns det som att jag verkligen har hamnat fel, och datateknik är långt ifrån min ursprungstanke.

Jag har kommit fram till några alternativ:

1. Gå kvar datateknik, läsa "indek" mastern eller "tillämpad matematik och beräkningsmatematik" mastern, med finansiell matematik inriktning.

2. Söka igen nästa år, något annat program som indek eller ekonomie kand på lund exempelvis.

3. Gå kvar datatek men söka FEK/NEK på SU och läsa det samtidigt.

4. Läsa civilingenjör öppen ingång och satsa på tek-matte/tekfys.

Kan jag få tips av erfarna flashbackare? Vad bör jag satsa på? Vilka jobb bör jag satsa på? För info: 21.2 i merit efter gymnasiet, hp på 1.5 men kan lätt höja mig med plugg.

Skulle säga att om du vill jobba med ekonomi och dessutom har intresse/talang vad gäller matte så låter indek som solklart rätt val, speciellt eftersom att du säger att du vill jobba mycket för att tjäna mycket deg (exakt som en konsult eller anställd på bank). Tror det är mer lönt att läsa hela indek utbildningen än bara mastern på data. Om du inte är sugen på en mattetung utbildning kan du alltid köra ekonomikandidat, handels är såklart bäst för det du vill, annars kan du läsa kandidaten i t.ex Lund och sedan söka master på handels.
Senast redigerad av ekgekg 2025-09-05 kl. 15:23.
Citera
2025-10-04, 23:48
Medlem
Citat:
Hej,

Detta är mitt första inlägg.

Jag känner mig allmänt förvirrad i vad jag ska plugga. Har precis börjat civilingenjör datateknik på KTH och får känslan av att utbildningen inte kommer att leda dit jag vill.

Min ursprungliga tanke var att söka en utbildning där jag efter utbildningen kan jobba på ordentligt som konsult eller dylikt inom något ingenjörsområde eller att jobba med ekonomi på något sätt och på så sätt dra in ordentligt med pengar i utbyte mot lååånga arbetsveckor, med 70+/h arbetade per vecka. Mitt mål är eg. att dra in bra med deg.

Däremot känns det som att jag verkligen har hamnat fel, och datateknik är långt ifrån min ursprungstanke.

Jag har kommit fram till några alternativ:

1. Gå kvar datateknik, läsa "indek" mastern eller "tillämpad matematik och beräkningsmatematik" mastern, med finansiell matematik inriktning.

2. Söka igen nästa år, något annat program som indek eller ekonomie kand på lund exempelvis.

3. Gå kvar datatek men söka FEK/NEK på SU och läsa det samtidigt.

4. Läsa civilingenjör öppen ingång och satsa på tek-matte/tekfys.

Kan jag få tips av erfarna flashbackare? Vad bör jag satsa på? Vilka jobb bör jag satsa på? För info: 21.2 i merit efter gymnasiet, hp på 1.5 men kan lätt höja mig med plugg.
Hej! Hur går det nu? Har typ samma problem som dig
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in